مرگ های زودرس در کشور به مرحله نگران کننده ای رسیده است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، رضا ملک زاده در نشستی با عنوان "کوهورت مادران و فرزندان پرشین یا مطالعات هم‌گروهی آینده‌نگر ( PERSIAN COHORT) " در محل دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اظهار داشت: حدود سه هزار و ۸۰۰ مرگ زودرس در یکسال گذشته در کشور گزارش شد که علت اصلی آن بیماری‌های غیر واگیر بود.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت ادامه داد: ۸۵ هزار مرگ و میر افراد زیر ۵۰ سال که ۲ درصد از مرگ و میرها را شامل می‌شود، پارسال در کشور ثبت شدکه این یک فاجعه هست زیرا با مرگ هر پدر و مادری در یک خانواده؛ ستون خانواده از بین می‌رود.

وی افزود: با وجود اینکه امروزه بیماری‌های غیر واگیر دلیل اصلی مرگ انسان‌ها به شمار می‌رود اما ۷۰ درصد آنها قابل پیشگیری است.

ملک زاده به ضرورت کاستن میزان مرگ و میر کودکان اشاره و خاطرنشان کرد: در این راستا نیاز است که زایمان‌های ایمن افزایش پیدا کند، ایران در طب کودکان رتبه خوبی در منطقه و جهان ندارد، دلیل اصلی آن فراهم نبودن زیر ساخت‌های پژوهشی در رشته طب کودکان در سال‌های گذشته بوده است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: در عرصه تعداد دانشجویان پی اچ دی، همکاری‌های بین المللی و تیم‌های تحقیقاتی در حوزه کودکان باید جدی تر از گذشته ظاهر شویم تا بتوان کمبود یاد شده را در سال‌های آینده جبران کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: محدودیت های بودجه ای در دانشگاه ها نباید دلیلی بر هزینه بودجه پژوهشی در بخش های متفرقه باشد، اگر چه امروز آموزش، تقویت نیروی انسانی، بهداشت و درمان از دیگر مقوله های مهم دانشگاه ها ست اما نادیده گرفتن پژوهش به تمامی موارد یاد شده ضربه می زند.

ملک‌زاده ادامه داد: هم اکنون رتبه و جایگاه ایران از نظر تعداد مقالات و مستندات در دنیا ارتقا یافته، اما دانشگاه های علوم پزشکی به منظور ارتقا رتبه پژوهشی خود باید به طرح های پژوهشی مشترک در سطح ملی و بین المللی روی آورند، طبق گزارش های بدست آمده در سال های اخیر ۱۱۸ کشور در دنیا نزدیک به چهار میلیون بار مقالات ایرانی را دانلود و بیش از ۱۰۰ کشور حدود ۷۰ هزار بار به مقالات ایرانی استناد کردند.

معاون وزیر بهداشت حوزه پژوهش در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان را فعال ارزیابی کرد و گفت: طرح های پژوهشی مشترک ملی و بین المللی این دانشگاه با دانشگاه های دیگر به نسبت زیاد و وضعیت تولید علم در اصفهان رشد خوبی داشته است.

وی به رتبه ۱۶ ایران در تولید علم و تعداد مقالات و مستندات در رشته پزشکی بالینی در گستره جهانی اشاره کرد و افزود: این در حالی است که در گذشته رتبه ایران ۲۳ و ۲۴ بوده است، همچنین رتبه ایران در رشته داروسازی هفت است و رتبه اول را در منطقه از حیث تعداد مقالات و استنادات داریم.

همایش پژوهشی کلان منطقه ۷ کشوری روز پنجشنبه با حضور معاون وزیر و مسوولان دانشگاه های علوم پزشکی اصفهان، کاشان، یزد و شهرکرد با هدف بررسی چالش های پژوهش و ارتقای این مقوله در محل سالن EDC دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار شد.

مطالعات هم‌گروهی آینده‌نگر (PERSIAN COHORT) وضعیت سلامت گروهی از جامعه را بررسی و تا آینده پیگیری می کند، بدین صورت که بیماریهای مختلف، آزمایش ها، داروهای مورد استفاده و نحوه تغذیه گروه، مورد مطالعه قرار گرفته و ثبت می‌شود تا درباره بیماریهای احتمالی که در آینده افراد به آن مبتلا می‌شوند تصمیمات بهتر در جهت پیشگیری و درمان گرفته شود، همچنین در تشخیص عوامل خطر در یک بیماری جدید نیز مؤثر خواهد بود.

این مطالعات با محوریت پژوهشکده پیشگیری اولیه از بیماری‌های غیر واگیر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه های علوم پزشکی استان های اصفهان، گیلان، کرمان، مازندران، گلستان، فارس، یزد، مازندران و کرمانشاه صورت می گیرد.

نشست کشوری کوهورت مادران و فرزندان پرشین با حضور معاون وزیر بهداشت، جمعی از مدیران دانشگاه های علوم پزشکی استان های اصفهان، گیلان، کرمان، مازندران، گلستان، فارس، یزد، مازندران و کرمانشاه با هدف بررسی وضعیت درمانی و پژوهشی در حوزه مادران و فرزندان در محل تالار نفیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار شد.

به گزارش ایرنا دانشگاه علوم پزشکی اصفهان دارای حدود ۱۰ هزار دانشجو و ۸۰۰ عضو هیأت علمی است.این دانشگاه با داشتن ۱۱ دانشکده و ۴۷ مرکز تحقیقاتی و پژوهشکده، از دانشگاه‌های علوم پزشکی برتر کشور است.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.