ظرفیت پذیرش دانشجویان پزشکی را سازمانی زیر نظر رئیس جمهور باید تعیین کند
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، جبار کوچکی نژاد که پیش‌تر هم با برخی اظهانظرهای جنجالی حاشیه‌ساز شده و در جلسه مشترک مدیران رستوران‌ها و سفره خانه‌های سنتی که در اعتراض به مصوبه ممنوعیت عرضه قلیان در اماکن عمومی تشکیل شد، قول پیگیری و حمایت از حقوق عرضه‌کنندگان قلیان در سطح استانی و ملی را داده بود، این بار به برخی از موضوعات تخصصی نظام سلامت نظیر نحوه تعیین ظرفیت رشته‌های پزشکی و فعالیت خصوصی پزشکان شاغل در بیمارستان‌های دولتی در اوقات آزاد، پرداخت.

این عضو جبهه پایداری در مصاحبه‌ای با خبرگزاری فارس، ضمن انتقاد به عملکرد وزارت بهداشت در زمینه توزیع پزشکان در کشور، گفت: در زمینه سرانه پزشک، وزارت بهداشت به وظایف قانونی خود عمل نکرده است؛ کمبود پزشک در شهرستان‌های مختلف، صف‌های طولانی مطب‌ها نشان دهنده عملکرد ضعیف وزارت بهداشت است.

کوچکی نژاد در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: علاوه بر مشکلات ناشی از کمبود پزشک، متأسفانه مشاهده می‌شود که برخی پزشکان شاغل در بخش دولتی برخلاف قانون هم‌زمان در بخش خصوصی نیز فعالیت می‌کنند. علت بی‌توجهی به این موضوع، تعارض منافع رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی است که برخی از آن‌ها نیز در بخش خصوصی فعالیت دارند و نمی‌توانند جلودار سایر پزشکان شوند.

وی درباره لزوم افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی اظهار داشت: امیدواریم دولت به این موضوع ورود پیدا کند و  تعیین ظرفیت پذیرش رشته‌های پزشکی در اختیار یک سازمان نباشد؛ در این زمینه سازمان سنجش و وزارت علوم می‌تواند اقدامات مناسبی داشته باشند. در این صورت دیگر پزشکان نمی‌توانند مانع از افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو در رشته‌های پزشکی شوند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس  گفت: تعیین ظرفیت پذیرش رشته‌های پزشکی نباید در انحصار وزارت بهداشت و درمان باشد، پیشنهاد تغییراتی را در قوانین و آیین‌نامه‌های مربوط به پذیرش رشته‌ها را داده‌ایم. هدف، ایجاد یک سازمان مستقل بدون وابستگی به وزارت بهداشت و علوم است. این سازمان زیر نظر رئیس جمهور فعالیت خواهد کرد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در پایان اضافه کرد: در حال حاضر تعیین ظرفیت رشته‌های پزشکی برخلاف سایر رشته‌ها، توسط وزارت بهداشت و پزشکان تعیین می‌شود. در واقع منافع پزشکان باعث ایجاد بازار انحصاری جهت رسیدن به منافع بیشتر شده که مانع از بالا بردن ظرفیت رشته‌های پزشکی شده است.

پایان پیام/

4 نظر

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.