زمانی قادر به تولید کارپول بودیم اما به دلیل سیاست‌های نادرست، متکی به واردات هستیم
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، فرزانه آقاحسینی اظهار کرد: وضعیت سلامت دهان مردم ایران نسبت به استانداردهای دنیا مناسب نیست و باید برنامه ریزی بیشتری در این زمینه انجام شود.

رئیس انجمن علمی دهان و فک و صورت ادامه داد: برای ارتقاء سلامت دهان باید بهداشت دندان و دهان را رعایت کرد، یکی از این موارد، مسواک زدن بعد از صرف غذا است که متأسفانه در ایران به خوبی جا نیفتاده  است، متأسفانه موضوع مسواک زدن و رعایت سلامت دهان، ارتباطی به تحصیلات ندارد و بسیاری از افراد جامعه به خوبی مراقب سلامت دهان و رعایت مسائل بهداشتی نیستند، پوسیدگی دندان به دلیل رعایت نکردن مسائل بهداشتی در ایران بسیار شایع است ودر این مورد غفلت شده است.

آقاحسینی گفت: به طور معمول بروز پوسیدگی دندان در مراحل اولیه بدون علامت است، امروزه در مرحله سطح ۱ یعنی پیشگیری از بروز بیماری‌های دهان و دندان افراد به دندان پزشک مراجعه نمی‌کنند و معمولا در مراحل سطح ۲ و ۳ توسط متخصص حوزه دهان برای درمان ویزیت می‌شوند و همین مسئله باعث تحمیل هزینه‌های زیاد بر خانواده‌ها و حوزه سلامت کشور می‌شود.

وی افزود: میزان شاخص پوسیدگی دندان در بین مردم ایران فاصله زیادی با استاندارد دنیا دارد که علت اصلی آن مسواک نزدن افراد و عدم رعایت بهداشت دهان و دندان است، متأُسفانه صندوق بیمه‌گر در ایران وضعیت مناسبی ندارد به همین دلیل هزینه‌های دندان پزشکی به دلیل مراجعه دیرهنگام افراد به متخصصان این حوزه افزایش پیدا می‌کند.

رئیس انجمن علمی دهان و فک و صورت خاطرنشان کرد: در حال حاضر کارپول به میزان کافی در دسترس نیست و افرادی که این ماده بی‌حسی را در اختیار دارند از گذشته کارپول را ذخیره کرده‌اند، همچنین متولی تهیه و توزیع کارپول به درستی مشخص نشده است.اگر از تولید داخل حمایت و با یک برنامه دقیق کارپول تولید می‌کردیم، امروز در این حوزه خودکفا بودیم.

آقاحسینی ادامه داد: در برهه‌ای از زمان قادر به تولید کارپول بودیم، اما به دلیل برنامه ریزی نادرست و تصور غلط متولیان از اینکه واردات این ماده ارزان‌تر از تولید آن تمام می‌شود، دست از تولید کشیدیم و حالا که واردات کارپول دچار مشکلاتی شده است با کمبود این ماده بی‌حسی دست و پنجه نرم می‌کنیم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان وی در پایان اضافه کرد: اگر از همان اول از تولید داخل حمایت می‌کردیم  با یک برنامه ریزی دقیق کارپول تولید می‌کردیم، امروزه کاملا در زمینه تولید کارپول خودکفا بودیم و نیازی به واردات این ماده بی‌حسی از خارج کشور نداشتیم.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.