ایران با پیشینه ذهنی منفی در خصوص دارو‌های تولید داخلی مواجه است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، شهرام شعیبی با اشاره به اینکه صنعت داروسازی کشور در نحوه ساخت دارو مشکلی ندارد، اظهار کرد: این تصور که دارو‌های خارجی بهتر از انواع دارو‌های ایرانی هستند، درست نیست. داروی ساخت داخل از نظر ماده اولیه هیچ چیز کم ندارد و کنترل‌های وزارت بهداشت در مورد تضمین کیفیت دارو وجود دارد و تا وقتی که ثابت نشود دارویی از استاندارد‌های لازم برخوردار است، به بازار عرضه نمی‌شود. البته فرایند کنترل کیفیت دارو تنها شامل دارو‌های تولید کشور نیست بلکه دارو‌های وارداتی نیز پس از ترخیص از گمرک و پیش از عرضه به بازار داروی کشور، همین فرایند را طی می‌کنند.

سخنگوی سازمان غذا و دارو  ادامه داد: در صنعت دارو هر روز شاهد تولید دارو‌های تازه از سرتاسر دنیا هستیم که پس از تایید توسط نهاد‌های معتبر نظارتی در سطح بین‌الملل وارد بازار دارو‌های جهان می‌شود، با توجه به اینکه تولید و مشابه‌سازی این دارو‌ها در سایر کشور‌ها زمان‌بر است، این مسئله موجب می‌شود ما همیشه حجم اندکی از دارو‌های مورد نیاز کشور را از محل شرکت‌های تولیدکننده اصلی دارو تامین کنیم که اغلب شامل دارو‌های بیماران خاص، بیماران صعب العلاج و یا بیماران نادر می‌شود و وزارت بهداشت هیچ محدودیتی برای واردات این دارو‌ها قائل نیست.

وی افزود: همه دارو‌های تولید داخل علاوه بر انجام مطالعات بالینی توسط استادان رشته‌های مختلف و تایید مطالعات روشمند از سوی کارشناسان سازمان غذا و دارو، برای کسب مجوز تولید و ورود به بازار دارو، نیازمند مطالعه مقایسه‌ای با نمونه‌های خارجی هستند. البته دارو‌ها باید به طور مداوم کنترل و بررسی شوند، بر همین اساس نظارت پس از عرضه نیز همواره از سوی مسئول فنی کارخانه و کارشناسان سازمان غذا و دارو کشور از سطح شرکت‌های داروسازی و داروخانه‌ها انجام می‌شود تا فرایند ساخت همیشه استاندارد‌های لازم را داشته باشند و اگر استاندارد‌های لازم در ساخت دارویی رعایت نشده و یا عوارض جدیدی از مصرف دارو گزارش شده باشد، این دارو‌ها از سطح داروخانه‌ها جمع‌آوری شود.

شعیبی گفت: در ایران ۱۶۰ شرکت داروسازی فعالیت دارند که با احتساب شرکت‌هایی که در حوزه تولید دارو‌های گیاهی فعالیت دارند، ۲۵۰ شرکت می‌شوند و هیچ دارویی پیش از انجام آزمایش‌های بالینی مجوز تولید نمی‌گیرد، با این حال برخی از همکاران پزشک و بیماران نگاه جانبدارانه به تولیدات خارجی دارند که این مشکل تازه‌ای نیست و خرده فرهنگی است که سال‌هاست بین مردم ایران شکل گرفته و در اغلب حوزه‌های تولیدی کشور وجود دارد؛ بنابراین بخش عمده شائبه مزیت دارو‌های خارجی به محصولات داخلی متاثر از نگرش غلط، فرهنگ مصرفی و دیدگاه ما به اجناس خارجی است که رفع این مشکل زمانبر و نیازمند نهادینه کردن فرهنگ استفاده از تولیدات ملی است. امید می‌رود با توصیه رهبر معظم انقلاب و تاکید ایشان بر حمایت از تولید ملی، فرهنگ استفاده از تولید ملی را جایگزین نگاه جانبدارانه به کالا‌های خارجی کنیم.

سخنگوی سازمان غذا و دارو تصریح کرد: کشور ما با پیشینه ذهنی منفی در خصوص دارو‌های تولید داخلی مواجه است در حالی که واقعیت موضوع متفاوت و با وجود اینکه ۹۶ درصد دارو‌ها تولید داخل است، آمار ریکال و جمع‌آوری دارو‌های داخلی با دارو‌های برند خارجی برابر است و این نشان می‌دهد دارو‌های داخلی از کیفیت و ایمنی لازم برخوردار است و آنچه موجب تفاوت دارو‌های داخلی با دارو‌های برند خارجی می‌شود شامل طعم و بسته‌بندی آن‌هاست که این موضوع در اغلب کشور‌ها و شرکت‌های داروسازی مطرح و تاثیری در کیفیت دارو ندارد.

وی اظهار کرد: آنچه برای ما حائز اهمیت است این است که صنعت دارویی کشور با همه فراز و فرود‌هایی که در ۴۰ سال اخیر تجربه کرده توانسته از دل محدودیت‌ها و تحریم‌ها، ۹۶ درصد نیاز دارویی کشور را تامین کند و امروز به یک صنعت داروسازی قدرتمند در سطح دنیا تبدیل شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان شعیبی در پایان اضافه کرد: در حال حاضر بیش از ۵۴ درصد مواد اولیه تولید دارو در کشور تولید می‌شود و ۴۶ درصد از طریق شرکت‌های معتبر «هند» و «چین» و در مواردی برخی از شرکت‌های اروپایی و اروپای شرقی تامین می‌شود و این در حالی است که ما پس از پیروزی انقلاب اسلامی، تولیدات دارویی کشور را از صفر آغاز کردیم و امروز می‌توان گفت تحریم‌های ناعادلانه در این سال‌ها، برای حوزه صنایع شیمیایی، مهندسی شیمی و در مجموع صنایع دارویی کشور تبدیل به فرصت شده است.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.