کمبود دارو در کشور کمتر از ۲۰ قلم است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، محمدرضا شانه ساز در بیست و هشتمین جلسه ستاد اطلاع رسانی و تبلیغات اقتصادی کشور که در وزارت کشور برگزار شد، اظهار کرد: ما در مقطعی نسبت به سال گذشته کمبود دارو داشتیم اما این کمبود کمتر از ۲۰ قلم است. در صورتی که در سال گذشته این کمبود، سه رقمی بود.

سرپرست سازمان غذا و دارو ادامه داد: امروز تعداد اقلام کمبود دارو کاهش قابل توجهی پیدا کرده است، البته این نکته را یادآور شوم وقتی اعلام می‌شود دارویی کم است ۳ الی ۴ ماه طول می‌کشد تا بیمار بتواند باور کند این کمبود جبران شده و مشکلی در تهیه دارو ندارد.

وی افزود: این را قاطعانه اعلام می‌کنم که کشورهایی که تحریم‌ها را در ایران اعمال کردند در کشورهای خودشان کمبود دارو دارند و این کمبود در این کشورها هم وجود دارد، اکثر داروهایی که ما در داخل کشور کمبود داریم داروهای خارجی هستند که مشابه تولید داخلی شأن را هم داریم.

شانه‌ساز گفت: البته ما باید بر روی ارز و تخصیص آن به داروهای مختلف نظارت کنیم و البته هر داروی خارجی که تولید داخلی اش را داشته باشیم در اولویت چندم ما برای واردات قرار می‌گیرد، ما به پزشکان توصیه می‌کنیم داروهای خارجی که مشابه داخلی دارند را، نمونه داخلی شأن را تجویز کنند تا برای تهیه داروی شان استرسی نداشته باشند.

سرپرست سازمان غذا و دارو خاطرنشان کرد: به مصرف کنندگان داروهای ایرانی این اطمینان را می‌دهیم که داروهای ایرانی در نهایت دقت تولید می‌شوند و روی مراحل تولیدشان نظارت کافی است. همچنین بر روی پخش داروهای ایرانی هم نظارت ویژه ای داریم.

وی اظهار کرد: آن چیزی که در حوزه دارو و نقل انتقال پول و ارز در این حوزه ما را اذیت می‌کند تفاوت نداشتن تخصیص ارز به دارو و سایر اقلام است.

به گزارش مهر شانه ساز در پایان اضافه کرد: اگر هموطنان کمبود دارویی را داشتند و یا در تهیه داروی شان مشکلی داشتند با سامانه ۱۴۹۰ تماس بگیرند تا بتوانیم آنها را برای تهیه داروی شأن از نزدیکترین داروخانه به آنها راهنمایی کنیم.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.