تا‌کنون فشار خون بیش از ۲۵ میلیون نفر ثبت شده است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، محمد شریعتی درباره ثبت فشار خون در پویش ملی کنترل فشار خون بالا افزود: پس از سنجش فشار خون افراد، ثبت فشار خون در سامانه انجام می‌شود. همچنین با ثبت شماره همراه افراد در سامانه، برای آنها پیامک ارسال شده و اگر نیاز به بررسی مجدد داشته باشند، به آنها اعلام می‌شود.

قائم مقام معاونت بهداشت وزارت بهداشت ادامه داد: در حال حاضر حدود ۹ درصد افرادی که فشار خون آنها سنجیده شده است، افراد جدید مبتلا به فشار خون هستند که در این پویش شناسایی شدند، تعداد ایستگاه‌های موقت سنجش فشار خون در پویش ملی کنترل فشار خون بیش از ۱۳ هزار ایستگاه و تعداد کاربران این ایستگاه‌ها هم بیش از ۴۸ هزار نفر است.

وی افزود: عدم توجه به فشار خون بالا، منجر به ایجاد نارسایی کلیه، سکته قلبی و مغزی، آسیب دیدن چشم و مشکلات دیگر می‌شود، اما اگر فشار خون کنترل شود، میزان نیاز به دیالیز و خدمات تخصصی و فوق تخصصی سلامت در سال‌های آتی کم شده و استفاده بی رویه از منابع سلامت کاهش پیدا می‌کند.

به گزارش ایرنا پویش ملی کنترل فشار خون از ۲۷ اردیبهشت ۹۸ توسط وزارت بهداشت آغاز شد و در مرحله اول به حساس سازی و اطلاع رسانی مردم پرداخت و در مرحله دوم وارد فاز عملیاتی و سنجش فشار خون افراد جامعه شد. این پویش ملی تا ۱۵ تیر ماه ۹۸ ادامه دارد.

در سال ۲۰۱۷، بالغ بر ۱۰ میلیون نفر در سطح جهان به علت های مرتبط با فشار خون بالا جان خود را از دست دادند و بر اساس برآوردهای انجام شده در ایران، ۹۷ هزار نفر در سال ۱۳۹۶ در اثر بیماری های مرتبط با فشار خون بالا فوت کردند. مسئولان وزارت بهداشت پیش بینی می کنند بالغ بر ۱۵ میلیون نفر در ایران به عارضه فشار خون بالا مبتلا هستند و این در حالی است که در حال حاضر فقط ۵۰ درصد بیماران مبتلا به فشار خون بالا برای کنترل بیماری خود دارو دریافت می‌کنند و فقط در ۲۰ درصد بیماران مبتلا به این بیماری در کشور، فشار خون کنترل شده است.

یکی از دلایل مهم ابتلا به فشار خون بالا، مصرف زیاد نمک است و مردم ایران تقریباً دو برابر مقدار توصیه شده از سوی سازمان جهانی بهداشت، نمک مصرف می‌کنند، در حالی که تمام افراد کمتر از ۵۰ سال باید در طول روز کمتر از ۵ گرم معادل حدود یک قاشق مرباخوری، نمک مصرف کنند. البته منظور از مصرف نمک، کل نمک موجود در مواد غذایی است که وارد بدن می‌شود.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.