چالش های جدید نظام سلامت با راهکارهای درون وزارت بهداشت حل نمی‌شود
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، سعید نمکی در آئین افتتاح ساختمان مرکز آموزشی درمانی شهید باهنر کرمان افزود: امروز گرفتار بهداشت روانِ پریشان مردم، افزایش جمعیت سالمند پرمساله، حوادث جاده ای، دیابت و فشار خون هستیم که وزارت بهداشت و درمان به تنهایی نمی‌تواند آنها را حل کند و به همین دلیل باید گام‌هایی را برداریم تا نیازمندی ما به تخت‌های بیمارستانی کاهش یابد.

وزیر بهداشت ادامه داد: در سال ۱۳۹۶ حدود ۳۸۰ هزار مرگ داشته ایم که ۳۱۳ هزار مورد معادل ۸۲ درصد به دلیل بیماری های غیر واگیر بوده است و از این تعداد ۹۷ هزار مرگ نیز به دلیل افزایش فشار خون و ۱۶۱ هزار مرگ نیز به صورت مستقیم و غیر مستقیم به فشارخون مرتبط بوده است.

وی افزود: ۴۰ درصد بیماران مبتلا به فشار خون تا زمانی که گرفتاری برای آنها ایجاد نشود از بیماری خود اطلاع ندارند که در این رابطه طرح بسیج ملی کنترل فشار خون اجرایی شده است، استان کرمان نیز در اجرای این طرح به خوبی درخشیده است و با توجه به اینکه جمعیت هدف این طرح، ۵۰ درصد جمعیت ۳۰ تا ۷۰ سال بوده اند به مرز ۹۰ درصد این جمعیت رسیده است.

نمکی گفت: در کشورمان انسان‌های افسرده و دل مرده زیادی وجود دارد که اعتیاد، خشونت، سکته‌های قلبی و افسردگی‌ها را افزایش می‌دهد و باید به آنها بپردازیم و بارها رهبر معظم انقلاب اسلامی تاکید کرده اند که ما به مملکت شاداب و جوان‌های امیدوار نیاز داریم که این موارد را الان نداریم و باید به آنها بپردازیم.

وزیر بهداشت تصریح کرد: سالانه ۱۶ هزار مرگ در حوادث جاده ای در صحنه تصادف داریم، رفع و پیشگیری از حوادث جاده ای ضرورت اجتناب ناپذیر است که در حوزه پیشگیری باید به مردم آموزش دهیم و خودروسازان را نیز مکلف کنیم که اگر ارابه مرگ می‌سازند آن را کنار بگذارند و خودرو بسازند.

وی یادآور شد: بعد از انقلاب دستاوردهای زیادی را در حوزه‌های مختلف داشته ایم و نفیس‌ترین آنها در حوزه نظام سلامت بوده است، قبل از انقلاب از مجموع هر هزار کودک‌های متولد شده، ۱۲۰ کودک به یکسالگی نمی‌رسیدند و از هر ۱۰۰ هزار زن باردار کشور ۲۷۰ نفر به دلیل عوارض بارداری تلف می‌شدند، دستاورهای عظیم عرصه درمان کشور به همت کارهای عاشقانه و صادقانه خدمتگزاران این بخش حاصل شد و خیران نیز در این راه کمک بسیار خوبی داشته اند.

نمکی به شکل گیری پدیده طرح تحول نظام سلامت در دولت تدبیر و امید اشاره و بیان کرد: کاهش پرداخت از جیب بیمار، توسعه زیرساخت‌ها، رسیدگی به بیماران صعب العلاج و خاص از جمله دستاوردهای این طرح بوده است، آنچه امروز به عنوان گام دوم طرح تحول نظام سلامت دنبال می‌کنیم اولویت پیشگیری بر درمان و اولویت درمان سرپایی بر درمان بستری است که تابع تعداد زیادی از محاسباتی است که در گذشته انجام شده است.

وزیر بهداشت تاکید کرد: سخت‌ترین سال‌های بعد از انقلاب را الان طی می‌کنیم، گفت: با طراحی هوشمندانه دشمن همه راه‌ها را دارند بر اقتصاد ما می‌بندند و تردید ندارم از این مرحله نیز مانند سایر مراحل عبور خواهیم کرد و دشمنان ما شرمسار خواهند بود.

به گزارش ایرنا وی در پایان خاطرنشان کرد: امسال سال توسعه نیست و سال گذر است و اما به لطف خداوند توسعه را نیز انجام خواهیم داد و مصمم هستیم که نقاط کمتر توسعه یافته این کشور را به هر قیمتی توسعه دهیم، در صدد هستیم که در استان‌های کمتر برخوردار بخش خصوصی بهتر و با رغبت بیشتری ورود کند.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.