پزشکان منعی برای واردات تجهیزات پزشکی ندارند
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، در این خبر آمده بود که به پیوست تصویر نامه سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موضوع ورود اقلام دارویی توسط مسافر به کشور را ارسال و اعلام می‌دارد که در صورت ورود دارو همراه مسافر جهت درمان، براساس مفاد مندرج در نامه مورد اشاره باید مدارک پزشکی معتبر با تعداد قید شده جهت درمان به مدت ۶ ماه به استناد مستندات علمی ارائه شود تا بررسی‌های لازم توسط سازمان ذیربط صورت پذیرد.

در بند آخر این نامه هم ورود اقلام دارویی توسط پزشکان برای مطب، غیرمجاز اعلام شده بود.

اما نکته عجیب‌تر، خبری بود که برخی کانال‌های خبری به آن پرداخته بودند و براساس آن، نه تنها دارو، که ورود تجهیزات پزشکی توسط پزشکان برای استفاده در مطب هم در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته بود.

پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، در بررسی‌هایی که انجام داد به این نتیجه رسید که آنچه رسما می‌توان به آن استناد کرد، بخش اول ممنوعیتی است که برای پزشکان در نظر گرفته شده و آن هم ممنوعیت ورود دارو است هرچند برای استفاده در مطب شخصی باشد.

سخنگوی سازمان غذا و دارو هم در گفت‌وگو با پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، ضمن تایید ارسال این نامه و ممنوعیت ورود دارو توسط پزشکان، بخش ممنوعیت ورود تجهیزات پزشکی را تکذیب کرد.

شهرام شعیبی با اشاره به اینکه نامه مذکور براساس آیین‌نامه واردات داروی مسافری بوده است، تصریح کرد: «بنده در جریان اینکه خبر به چه شکل منتشر شده نیستم، اما این آیین‌نامه ازسوی سازمان غذا و دارو منتشر شده و در خصوص واردات داروهایی است که مسافر برای مصرف شخصی خود نیاز دارد. از جمله اینکه حتما باید نسخه آن موجود باشد.»

وی  تصریح کرد: «براساس این نامه، پزشکان اجازه واردات دارو به داخل کشور را ندارند و حتی درمورد تجهیزات پزشکی هم اجازه دارند تنها در حد مصرف خود تجهیزات مورد نیاز را وارد کنند اما اینکه بخواهند تجهیزات پزشکی را به شکل عمده و با هدف تجارت وارد کنند، اجازه ندارند.»

شعیبی در پاسخ به سوال خبرنگار پالنا مبنی بر اینکه چرا چنین ممنوعیتی برای پزشکان درنظر گرفته شده است، اظهار داشت: «متاسفانه بسیار دیده شده است که برخی پزشکان به اسم مسافر و با عنوان مصرف شخصی، حجم بالایی از تجهیزات پزشکی و دارو را وارد می‌کنند و در نهایت به قیمت‌های گزاف می‌فروشند.»

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.