سلول‌های بنیادی پرتوان القایی قابلیت‌هایی مشابه سلول‌های بنیادی جنینی دارند
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، ماریا ظهیری گفت: سلول‌های بنیادی پرتوان القایی قابلیت‌هایی مشابه سلول‌های بنیادی جنینی دارند، با وجود این سلول‌ها امید برای درمان بیماری‌های مختلف در آینده افزایش یافته است زیرا در بیماری‌ها و اختلالاتی که نیاز است بافت آسیب دیده دوباره جایگزین شود می‌توان از توانایی این سلول‌ها استفاده کرد.

این عضو ستاد توسعه علوم و فناوری سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری  ادامه داد: اکنون محققان در حال تحقیقات هستند تا در دانش سلول‌های بنیادی به استانداردهای مد نظر برسند تا بالاترین راندمان و کمترین عوارض را در استفاده از این سلول‌ها شاهد باشیم، زیرا فعال کردن ژن‌های مدنظر و تبدیل کردن سلول به سلول‌های آی پی اس نوعی دستکاری ژنتیکی محسوب می‌شود.

وی افزود: ستاد نیز در خصوص توسعه فناوری تولید سلول بنیادی پر توان القایی در تلاش است تا از توانمندی‌های داخلی برای گسترش و پیشرفت این فناوری در کشور استفاده شود.

ظهیری گفت: درست است که تمایز سلول بنیادی پرتوان القایی به سلول‌های مختلف همچون عصبی، کبدی، استخوانی و خونی نوید آینده‌ای درخشان برای درمان بیماری‌ها را می‌دهد، اما باید دید این فناوری تا چه میزان برای بیماران راهگشا است، محققان در دنیا به سرعت در حال پژوهش در این حوزه هستند تا به زودی خبرهای خوشی را به گوش بیماران برسانند.

به گزارش ایرنا کشف سلول‌های بنیادی پنجره تازه‌ای را به دنیای پزشکی باز کرد، در گام‌های نخست محققان این تصور را داشتند که به کمک این سلول‌ها می‌توان هر ارگانی را بازیابی کرد، اما آنها پی بردند که سلول‌های بنیادی قابلیت‌های یکسانی ندارند بلکه توانایی‌های آنها با یکدیگر متفاوت است.

اما آنچه در این میان مسلم بود این است که هر چه سلول بنیادی به منشأ اولیه و جنینی خود نزدیک‌تر باشد دامنه تمایز وسیع‌تری دارد، در این بین محققان سلول‌های بنیادی جنینی را کشف کردند، با این کشف گمان می‌کردند که این‌بار مشکلات بسیاری در حوزه پزشکی حل می‌شود، زیرا سلول‌های بنیادی جنینی قابلیت تبدیل به تمام رده‌های سلولی موجود در بدن را داشتند، اما این بارقه امید نیز با اما و اگرها و محدودیت‌هایی همراه بود، از سویی به دلیل اینکه غالباً این سلول‌ها از جنین در مراحل نخست تقسیمات سلولی قابل دستیابی بود، در کنار محدودیت‌های اخلاقی، از نظر محتوای وراثتی این سلول با بیمار بالغ متفاوت است و امکان تحریک واکنش‌های ایمنی را به همراه دارد.

اما سال ۲۰۰۶ تحقیقات یاماناکا دانشمندی از ژاپن امید محققان را افزایش داد، وی با آزمایش‌های متعدد متوجه شد اگر ۴ ژن خاص در سلولی بالغ، فعال یا به عبارتی بیان این ژن‌ها القا شود، توانایی تقسیم و تمایز سلول به حالت جنینی خود باز می‌گردد، این اتفاق انقلابی بزرگ ایجاد کرد و این سلول‌ها به عنوان سلول‌های بنیادی پرتوان القایی "آی پی اس" شناخته شدند، این آغاز راه تحقیقات در این حوزه بود. در ایران نیز همزمان با سایر کشورها در پژوهشگاه رویان و سایر مراکز فعال در این حوزه پژوهش‌ها آغاز شده است.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.