خواسته شرکت‌های تولیدی در حد بضاعت در اولویت قرار می‌گیرد
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، غلامحسین مهرعلیان در جلسه‌ای که با حضور روساي ادارات حوزه اداره كل دارو و مدیران یکی از شرکت هايی دارویی برگزار شد، با اشاره به اینکه حمایت از تولید داخل یکی از برنامه‌های ویژه و در اولویت سازمان غذا و دارو محسوب می‌شود، اظهار کرد: به منظور شناخت مشکلات و چالش های شرکت‌های تولیدکننده، تصمیم گرفتیم که هر هفته از گروه های دارویی بازدید و از نزدیک در جریان مسائل آنها قرار بگیریم و در صورتی که چالشی در حوزه اداره كل دارو دارند، آنها را تسهیل و رفع کنیم.

 سرپرست اداره کل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو ادامه داد: خواسته شرکت های توليدی در حد بضاعت سازمان غذا و دارو در اولویت امور قرار می‌گیرد، برای حمایت از تولید داخل برنامه هایی را در حوزه سیاست گذاری شروع کردیم تا بتوانیم با رونق این بخش، سهم واردات دارو را کاهش داده و از تولید داخل بیشتر حمایت کنیم.

وی از برنامه این سازمان برای حرکت به سمت افزایش تامین داروهای مورد نیاز بازار از داروهای تولید داخل برای ۶ ماهه دوم سال خبر داد و گفت: به این منظور در گام اول واردات ۶۰ قلم دارو ممنوع شد.

مهرعلیان گفت: بازخوانی ظرفیت شرکت‌های تولید کننده داخلی در سازمان غذا و دارو آغاز شده است تا با ظرفیت سنجی میزان تولید آنها، برای تامین و پوشش بازار داخلی سیاست گذاری شود.

سرپرست اداره کل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو تاکید کرد: اولویت تامین بازار دارویی با تولید داخل است، تا زمانی که شرکت های داخلی امکان تامین بازار داخل را داشته باشند، مجوز واردات داروی مشابه داده نخواهد شد. تنها داروهایی اجازه واردات خواهند گرفت که صنعت داخلی یا از لحاظ تکنولوژی و یا از لحاظ خط تولید، ظرفیت تولید آنها را نداشته باشد، در این صورت آن دارو مجوز واردات می‌گیرد.

وی افزود: یکی از نگرانی های مطرح در حوزه تامین بازار داخلی عدم پایبندي به تعهدات تولیدی از سوی شرکت‌های تولید داخل است، البته این عدم پایبندی بیشتر به دلیل مسائل و مشکلاتی است که شرکت‌ها با آنها مواجه هستند، ما معتقدیم در سازمان غذا و دارو وظیفه حاکمیت ما تأمین داروست و ما باید داروی سالم، با کیفیت، با هزینه مناسب را در زمان مناسب تامین کنیم و راه حل این مهم را رونق تولید داخل می‌دانیم.

مهرعلیان ادامه داد: سازمان غذا و دارو برای رفع نگرانی از عدم تعهد شرکت ها نسبت به تولید داروها اقداماتی انجام داده است، به این منظور دو مصوبه ابلاغ شده است که بر اساس آن ها پروانه شرکت ها در صورت عدم عمل به تعهدات خود لغو می‌شود، همچنین برای داروهايي با ۸ پروانه فعال، پروانه جدید صادر نمی شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان سرپرست اداره کل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو در پایان اضافه کرد: با توجه به محدودیت منابع ارزی معتقد هستیم با حمایت از تولید داخل می‌توانیم ضمن به حرکت در آوردن چرخ صنعت، منابع ارزی را صرفه جویی کنیم.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.