میزان آگاهی افراد مبتلا به فشار خون بالا از بیماری خود با در نظر گرفتن هر دو جنس زن و مرد
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، باقر لاریجانی درخصوص اقدامات وزارت بهداشت در حوزه كنترل فشار خون بالا، اظهار كرد: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جمهوری اسلامی ایران، با هدف شناسایی و کنترل بیماری پرفشاري خون، اقدام به برگزاری بسیج ملی کنترل فشار خون كرده است، اين برنامه با مشارکت و تعامل تمامی حوزه های ذی ربط در نظام سلامت، از تاریخ 27 اردیبهشت 1398 مصادف با روز جهانی فشار خون، آغاز شد.

وی افزود: افزایش نسبت شناسائی و آغاز مراقبت و درمان در بیماران مبتلا به فشار خون بالا در کشور و افزایش آگاهی جامعه نسبت به عوامل خطر، پیامدها و اهمیت تشخیص زودرس و کنترل فشار خون بالا از اهداف کلان بسیج ملی کنترل فشار خون است.

نایب ريیس کمیته ملی پیشگیری و کنترل بیماریهای غیرواگیر درخصوص اقدامات عملياتي در بحث کنترل شیوع فشار خون بالا در سطوح ملی و استانی تصريح كرد: در پیمایش ملی عوامل خطر بیماریهای غیرواگیر، میزان آگاهی افراد مبتلا به فشار خون بالا از بیماری خود در بین افراد 18 سال و بالاتر در سطح ملی در بین مردان و زنان شهری به ترتیب 48 و 65 درصد و در مردان و زنان روستایی به ترتیب 45 و 64 درصد است.

لاریجانی میزان آگاهی افراد مبتلا به فشار خون بالا از بیماری خود را با در نظر گرفتن هر دو جنس زن و مرد در بخش شهری 57 درصد و در بخش روستایی 56 درصد عنوان کرد.

وی با اشاره به نظام رتبه بندی براساس شیوع استاندارد شده سنی و با تاکید بر میزان آگاهی افراد مبتلا به فشار خون بالا از بیماری خود افزود: در بین مردان، استان سمنان دارای بیشترین و استان هرمزگان دارای کمترین میزان آگاهی افراد از بیماری فشار خون بالا در سطح استانی هستند.

نایب ريیس کمیته ملی پیشگیری و کنترل بیماریهای غیرواگیر به میزان آگاهی افراد مبتلا به فشار خون بالا از بیماری خود در بین زنان براساس این رتبه بندی اشاره کرد و گفت: در سطح استانی، استان های کهکیلویه و بویراحمد و بوشهر به ترتیب دارای بیشترین و کمترین میزان آگاهی از ابتلا به فشار خون بالا در کشور هستند.

به گزارش وب‌دا لاریجانی در پایان اضافه کرد: بسیج ملی کنترل فشار خون، با پیگیری اهداف یادشده مي تواند گام های مؤثری در آگاه سازی مردم، بیماران و افراد در معرض خطر برداشته و در قالب برنامه ای یکپارچه و ادغام یافته در نظام مراقبت های اولیه بهداشتی کشور مستدام باشد.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.