توزیع روزانه ۱۰ هزار واحد خون بین مراکز درمانی و بیمارستانی
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، بشیر حاجی بیگی افزود: مراکز درمانی و بیمارستان‌های کشور، سالانه ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد خون از سازمان انتقال خون دریافت می‌کنند، در سراسر کشور بیش از ۹۰۰ مراکز درمانی فعال وجود دارد که از این تعداد ۱۷۰ مرکز در کلان شهر تهران مستقرند.

سخنگوی سازمان انتقال خون در خصوص ضرورت اهدای خون تصریح کرد: خون سالم، نجات دهنده زندگی است و همه روزه، در سراسر جهان بسیاری از افراد به خون و فرآورده‌های خونی نیاز دارند؛ به طوری که از هر سه نفر در دنیا، یک نفر در طول زندگی احتیاج به تزریق خون و فرآورده‌های خونی پیدا می‌کند.

وی افزود: تضمین دسترسی به خون و محصولات خونی سالم، کافی و با کیفیت به عنوان یک بخش اساسی در پوشش همگانی سلامت و عضو کلیدی از سیستم‌های سلامت مؤثر است که سازمان جهانی بهداشت و سازمان بین المللی انتقال خون برآن تاکید دارند.

حاجی‌بیگی گفت: در ماه می سال ۲۰۰۵ وزرای بهداشت کشورهای جهان در پنجاه و هشتمین مجمع بهداشت جهانی بیانیه مشترکی را در زمینه تعهد و حمایت از اهدای خون داوطلبانه به امضا رساندند.
وی ادامه داد: هم اکنون طبق اعلامیه ملبورن دستیابی به تمام منابع خون از طریق اهدا کنندگان داوطلبانه بدون چشمداشت مادی برای همه کشورها تا سال ۲۰۲۰ برنامه ریزی و پیش بینی شده است.

سخنگوی سازمان انتقال خون ادامه داد: در حال حاضر در کشور ما اهدای خون به صورت کاملاً داوطلبانه و بدن هیچ چشم داشتی انجام می شود و شاخص اهدای خون در ایران هم ۲۷ نفر به ازای هزار نفر است و سالانه بیش از دو میلیون یکصد هزار نفر خون اهدا می کنند.

به گزارش ایرنا وی در پایان اضافه کرد: انتقال خون، سالیانه جان میلیون ها نفر را نجات می‌دهد. خون و محصولات خونی در مدیریت صحیح مادرانی که از خونریزی مرتبط با بارداری یا زایمان رنج می‌برند، کودکانی که به کم خونی شدید به دلیل مالاریا و یا سو تغذیه مبتلا هستند، بیمارانی که دارای اختلالات خونی و مغز استخوان، اختلالات ارثی هموگلوبین و نقص سیستم ایمنی، قربانیان تروما، موارد اورژانسی، بحران‌ها، تصادفات و همچنین بیمارانی که تحت درمان‌های پیشرفته جراحی و پزشکی هستند، نقش اساسی را بر عهده دارد.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.