موضوع تراریخته به دست سیاسیون و تاجران افتاده است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، سعید نمکی در این نشست اظهار کرد: موضوع تراریخته در کشور به جای این که از مسیر علمای این رشته ها مدیریت شود، بعضا به دست سیاسیون و تاجران افتاده، اما اعتقاد ما بر این است که تراریخته نه کاملا مضر است و نه کاملا ایمن و سالم است.

وزیر بهداشت ادامه داد: در این حوزه اختلاف نظر وجود دارد و برخی از این جدل ها نیز شاید بیشتر ریشه اقتصادی و سیاسی داشته باشد تا علل علمی. البته ما به عنوان تولیت سلامت نباید به دام برخوردهای غیرعلمی در این حوزه گرفتار شویم.

وی افزود: وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو نقش تولیتی دارند و در این حوزه قطعا براساس مستندات متقن علمی و شواهد و مدارک با در نظر داشتن مصالح مردم باید عمل شود. در این خصوص باید به یک مدل ملی در مواجهه و ارزیابی رویدادهای تراریخته دست یافت. البته خط قرمز ما هم در این حوزه، فقط سلامت، مصالح مردم و منافع ملی است.

نمکی گفت: به تجربه دنیا در حوزه تراریخته ها باید احترام گذاشت و باید مستندات، مدارک و شواهد علمی معتبر جهانی را در این حوزه بپذیریم. پیشنهاد بنده این است که کمیته مشترک علمی برای پژوهش در خصوص سلامت محصولات تراریخته تشکیل و پروژه های کلیدی با حمایت وزارت بهداشت در این کمیته انجام شود.

وزیر بهداشت تصریح کرد: این کمیته ملی می تواند تمامی ابعاد و جوانب عمده موضوع را مورد پژوهش، تجمیع و نتیجه گیری قرار دهد. تمام حرکت ها باید به سمت ابهام زدایی از موضوع تراریخته و ایمنی و سلامت آن پیش رود، البته با ذهنیت قبلی نمی توان در این زمینه به نتایج مورد اجماع دست یافت.

به گزارش وب‌دا وی در پایان اضافه کرد: وظیفه ما شفاف سازی علمی، تنویر افکار عمومی و ابهام زدایی است، بنابراین نباید اجازه داد ذهنیت ها و پیش انگاری ها بر یک موضوع علمی سایه بیفکند.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.