تاکنون ۲۰۰ پروژه تحقیقاتی در آزمایشگاه پیش‌بالینی اجرایی شده است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، محمدرضا آی با بیان اینکه امروز سه‌شنبه، ۱۸ تیر دومین سالگرد افتتاح آزمایشگاه ملی جامع پیش بالینی در دانشگاه علوم پزشکی تهران است، افزود: مزیت عمده این آزمایشگاه این است که تمام تجهیزات آن ساخت شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاه علوم پزشکی تهران است.

رئیس آزمایشگاه پیش‌بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران دستگاه‌های ساخته‌شده برای این آزمایشگاه را جزو اقلام تحریمی دانست که به ایران واگذار نمی‌شد و اظهار کرد: طراحی و ساخت این تجهیزات مهندسی معکوس نیستند و دستگاه‌هایی هستند که با فناوری‌های بومی‌سازی شده ایرانی ساخته شدند.

وی افزود: هزینه طراحی و ساخت این دستگاه‌ها از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و هزینه راه‌اندازی این آزمایشگاه از سوی دانشگاه علوم پزشکی تهران تأمین شده است، در حال حاضر این آزمایشگاه به تمام محققان ارائه خدمات می‌دهد و همه محققان می‌توانند تحقیقات پیش‌بالینی مورد نظرخود را در این آزمایشگاه انجام دهند.

آی، آزمایشگاه پیش بالینی را محلی برای انجام آزمایشات مورد نیاز روی تحقیقات، پیش از وارد شدن آن به بالین بیمار توصیف کرد و یادآور شد: هر نوع روش درمانی و یا دارویی و یا روش تشخیصی قبل از وارد شدن به بالین بیمار باید بر روی موش و یا سایر حیوانات آزمایشگاهی، آزمایش شود.

این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران یادآور شد: در گذشته ما تجهیزات ویژه‌ای را که بتوانیم از موش تصویربرداری کنیم در اختیار نداشتیم، موش ۲۵۰۰ بار کوچک‌تر از انسان است؛ از این رو تجهیزاتی که برای تصویربرداری از موش استفاده می‌شود، بسیار دقیق‌تر است.

وی اظهار کرد: قبل از راه‌اندازی این آزمایشگاه، محققان برای تصویربرداری از حیوانات آزمایشگاهی در مطالعات پیش‌بالینی خود از تجهیزات انسانی استفاده می‌کردند که این امر دقت لازم را نداشت، ولی تجهیزات موجود در این آزمایشگاه دقت لازم را به پژوهشگران می‌دهد، تهیه تصاویر با دقت بالا را از جمله مزایای این آزمایشگاه است، این امر کمک می‌کند که نتایج این تحقیقات بسیار دقیق‌تر باشد.

آی ادامه داد: زمانی که موفق شدیم آزمایشگاه پیش‌بالینی را در کشور بومی‌سازی کنیم و تنها کشوری هستیم که تمام تجهیزات آن در داخل کشور ساخته شده است، درخواست‌هایی از کشورهای دیگر برای راه‌اندازی چنین آزمایشگاهی برای ما ارسال شده است.

رئیس آزمایشگاه پیش‌بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران کشورهای فیلیپین و چین را از جمله کشورهایی دانست که درخواست راه‌اندازی آزمایشگاه پیش بالینی مشابه را به ایران ارسال کردند و ما در تلاش هستیم تا با برگزاری جلساتی با آنها، این فناوری را صادر کنیم.

به گزارش ایسنا وی در پایان از اجرای ۲۰۰ پروژه در این آزمایشگاه خبر داد و افزود: این پروژه‌ها شامل تحقیقاتی در زمینه روش‌های درمانی، دارو و نانو ذرات می‌شود.

امروز اولین نشست و گردهمایی پژوهشگران آزمایشگاه پیش‌بالینی در محل این آزمایشگاه به منظور معرفی خدمات و عملکرد آزمایشگاه پیش‌بالینی برگزار می‌شود.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.