۶۹ درصد از خرید‌های هیئت امنای ارزی از تولید‌کنندگان داخلی انجام می‌شود
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، مهدی یوسفی درباره خرید تجهیزات پزشکی از تولید کنندگان داخلی به ویژه شرکت‌های دانش بنیان در راستای رونق تولید اظهار کرد: کل لیست خرید‌های مورد نیاز تجهیزات پزشکی برای دانشگاه‌های علوم پزشکی در اختیار هیئت امنای ارزی قرار می‌گیرد تا این خرید‌ها در هیئت امنا به صورت متمرکز انجام شود.

رئیس هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران ادامه داد: ما با توجه به نظام نامه و با تاکید وزیر بهداشت بر حمایت از تولید داخل و رونق تولید مناقصه برگزار می‌کنیم و دستگاه‌ها را بر اساس الزامات فنی خریداری می‌کنیم.

وی درباره خرید تجهیزات پزشکی که مشابه تولید داخل ندارند، اظهار کرد: اگر تجهیزات پزشکی مورد نیاز مراکز درمانی دانشگاه‌های علوم پزشکی باشد، اما این دستگاه‌ها مشابه تولید داخلی نداشته باشند مناقصه خارجی برگزار می‌کنیم و از نمایندگی‌های انحصاری و غیر انحصاری خرید مناقصه‌ای را انجام می‌دهیم.

یوسفی گفت: هیئت امنای ارزی در سال ۱۶۰ تا ٣٠٠ برگزار می‌کند، ما در سال ۱ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان یا حدود ۱۵۰ میلیون یورو خرید انجام می‌دهیم و با توجه به چالش‌های ارزی کشور و افزایش خرید از تولید کنندگان داخلی هزینه هزینه ارزی روز به روز کاهش می بابد.

رئیس هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران تصریح کرد: ۶۹ درصد از خرید‌های هیئت امنای ارزی از تولید کنندگان داخلی انجام می‌شود و به دنبال آن هستیم تا تجهیزات پزشکی گران قیمت که در داخل کشور تولید نمی‌شود با همکاری معاونت علمی و با کمک شرکت‌های دانش بنیان تولید کنیم.

وی افزود: تولید این محصولات به این گونه است که در ابتدا با انتقال تکنولوژی محصول را تولید می‌کنیم و پس از ۲ تا ۳ سال تولید محصول در شرکت‌های دانش بنیان به جایی برسد که ۵۰ درصد محصول ایرانی باشد، خوشبختانه در برخی محصولات هایتک مانند مانیتور علائم حیاتی به این نقطه رسیده‌ایم.

یوسفی با اشاره به تولید نسل جدید دستگاه‌های دیالیز در کشور اظهار کرد: یک هزار دستگاه را پیش خرید کرده‌ایم تا نقدینگی به شرکت تولید کننده تزریق شود و به این شکل بتوانیم به رونق تولید و حمایت از تولید کنندگان داخلی کمک کنیم.

رئیس هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران خاطرنشان کرد: ما در برخی تجهیزات پزشکی این تعهد را به شرکت‌های تولید کننده داده‌ایم که اگر مجوز‌های لازم را برای بهره برداری از وزارت بهداشت اخذ کنند با پیش خرید محصول از آن‌ها حمایت کنیم و به این وسیله نیاز کشور را از محصول وارداتی برطرف کنیم.

وی اظهار کرد: هیئت امنای ارزی بزرگ‌ترین خریدار عمده محصولات دانش بنیان در کشور است، ما تلاش می‌کنیم تا شرکت‌های دانش بنیان در مسیر تولید و کسب مجوز‌های فنی از وزارت بهداشت بدانند که خریدار پای کار ایستاده است و با چالش مالی و نبود خریدار دستگاه روبه رو نخواهد شد.

یوسفی درباره این موضوع که برخی شرکت‌های دانش بنیان محصول را تولید می‌کنند، اما خریداری برای آن وجود ندارد، گفت: ما تلاش می‌کنیم تا چند دستگاه را پیش خرید کنیم و آن را در اختیار دانشگاه‌ها قرار دهیم، اما شرکت‌های دانش بنیان خود باید با ارائه خدمات و امکانات محصول خود را تبلیغ کنند.

رئیس هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران گفت: شرکت‌های دانش بنیان باید تمام ارکان بازرگانی را یاد بگیرند و بازاریابی محصول را دنبال کنند تا حتی اگر هیئت امنای ارزی محصول را خریداری نکرد خود با ارائه امکانات به پزشکان بتوانند محصول را به فروش برسانند.

وی افزود: ما در مواردی چند نمونه محصول را خریداری می‌کنیم و در اختیار دانشگاه علوم پزشکی قرار می‌دهیم تا اگر دانشگاه علوم پزشکی و متخصصان از عملکرد دستگاه رضایت داشتند و پی به مزایای محصول داخلی در برابر خارجی بردند به معاونت درمان اعلام نیاز کنند که دستگاه ایرانی پاسخگوی نیاز آن‌ها است و ما خرید محصول ایرانی را در دستور کار قرار دهیم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان یوسفی در پایان اضافه کرد: در صورتی که کار‌آزمایی‌های بالینی صورت گرفت و وزارت بهداشت از عملکرد دستگاه رضایت کامل داشت در این صورت واردات مشابه خارجی محدود می‌شود.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.