طراحی و ساخت الکترود چند آرایه در مرکز تحقیقات علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، عباس حق‌پرست اظهار کرد: "الکترود چند آرایه" برای ثبت سیگنال‌های مغزی با تلاش جمعی از محققان و پژوهشگران جوان مرکز تحقیقات علوم اعصاب این دانشگاه و پژوهشکده لیزر و پلاسمای دانشگاه شهید بهشتی طراحی و ساخته شد.

وی افزود: این الکترود با همکاری مشترک مرکز تحقیقات علوم اعصاب و مرکز تحقیقات لیزر و فوتونیک دانشگاه شهید بهشتی طراحی و ساخته شد و قادر است بطور همزمان فعالیت نورونی قشر حرکتی از ۳۲ الکترود با آرایش چهارگانه را ثبت کند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: با طراحی این الکترود چند آرایه، گامی بسیار مهم برای بومی‌سازی ساخت این الکترود در داخل کشور برداشته شده است، ساخت این الکترود چند آرایه دارای پیچیدگی‌های خاصی بوده و در آزمون اولیه با حدود ۷۰ درصد "ثبت سیگنال ۱۱ الکترود از ۱۶ کانال بطور همزمان" از کارآیی بسیار خوبی برخوردار است.

حق‌پرست گفت: هدف از طراحی این الکترود چند آرایه در این مرحله، ساخت نمونه آزمایشی و بررسی عملکرد آن بود و در مراحل بعدی با تعریف طرح‌های تحقیقاتی امکان استفاده عملی در مطالعات گوناگون فراهم خواهد شد.

وی اظهار کرد: این الکترود چند آرایه بسیار کوچک و قابل حمل است و انطباق‌پذیری بالایی با انواع پارادایم‌های الکتروفیزیولوژی در شرایط بی‌هوش، هوشیار در آزمون‌های رفتاری و سیستم‌های ثبت بی‌سیم دارد.

به گزارش ایسنا مجری طرح مطالعاتی تحت حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی در پایان اضافه کرد: آزمایشات اولیه از کاربرد این نوع الکترود برای ثبت فعالیت نورونی قشر حرکتی موجود زنده "موش صحرایی" موفقیت‌آمیز بود و این فناوری با دارا بودن ظرافت و پیچیدگی در قیاس با مشابه خارجی آن بسیار مقرون به صرفه خواهد بود و با تجاری‌سازی آن، زمینه فعالیت‌های پژوهشی محققان افزایش می‌یابد.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.