بدون وجود نظام الکترونیک نمی‌توان به اجرای پزشک خانواده امیدوار بود
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، قاسم جان بابایی در اولین گردهمایی مدیران آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی کشور در سالن امام خمینی (ره) دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار داشت: در شرایط کنونی معاونت درمان باید با معاونت های وزارت بهداشت و بیمه ها هماهنگ باشد تا از این فرصت طلایی جهت الکترونیکی کردن خدمات سلامت استفاده کنیم.

معاون درمان وزارت بهداشت ادامه داد: سال هاست که در مورد پرونده الکترونیک سلامت و نظام ارجاع در کشور صحبت می‌کنیم و بنده نیز از مدیرانی هستم که پزشکی خانواده را در استان مازندران اجرا کردم، اما نباید فراموش کنیم که از قطعات مختلف نظام الکترونیک سلامت فقط به اجرای پزشکی خانواده در سطح یک خدمات پرداختیم و موفقیت چندانی در صرفه‌جویی منابع نداشتیم؛ چراکه بستر و زیرساخت های الکترونیک فراهم نشده بود.

وی افزود: زیرساخت های های الکترونیک برای اجرای برنامه هایی مانند پزشکی خانواده و نظام ارجاع همانند نخ تسبیح هستند و بدون وجود نظام الکترونیک نمی توان به اجرای موفقیت آمیز پزشکی خانواده امیدوار بود.

جان بابایی گفت: از یک سال و نیم گذشته تدوین راهنماهای بالینی و استانداردهای خدمت را در دستور کار قرار دادیم،خوشبختانه تاکنون بیش از ۶۰۰ راهنمای بالینی و استاندارد خدمت برای خدمات پرهزینه نظام سلامت با کمک انجمن های علمی تدوین شده است و از سه گذشته کارشناسان سازمان بهداشت جهانی برای بررسی استانداردهای خدمت و راهنماهای بالینی حوزه درمان به ایران سفر کرده اند و این کار برای سازمان جهانی بهداشت جالب بود و می‌تواند جایگاهی برای ایران ایجاد کند.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به بازدید خود از نظام سلامت ترکیه گفت: در ترکیه پرونده الکترونیک سلامت به طور کامل اجرا شده و همچنین پزشکی خانواده نیز وجود دارد اما در این کشور ارجاع وجود ندارد و راهنماهای بالینی را نیز از کشور سوئد گرفته اند و زمانی که با معاون وزیر بهداشت ترکیه گفت و گو کردیم، وی عنوان کرد که اولویت ما پرونده الکترونیک سلامت و پزشکی خانواده است، اما ما در ایران کار بزرگ تری را انجام می دهیم.

وی ضمن تقدیر از خدمات انجام شده در راستای الکترونیکی کردن نظام سلامت، خاطرنشان کرد: با اینکه اقدامات ارزشمند و بزرگی انجام شده اما هنوز عقب ماندگی هایی داریم چون برای توسعه نظام الکترونیک سلامت منابع مورد نیاز را در نظر نگرفته ایم و یکی از اقداماتی که امسال باید انجام دهیم این است که حتما باید برای مدیریت آمار و فناوری اطلاعات در وزارت بهداشت در بودجه ردیف مستقلی در نظر بگیریم چون سنگ بنای کار ما در نظام سلامت الکترونیک، تقویت و توسعه زیرساخت‌های این حوزه است.

جان بابایی یادآور شد: از یک سال و نیم گذشته با کمک همکارانمان در مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، فرمت قواعد الکترونیک خرید راهبردی خدمات را تدوین کردیم.

معاون درمان وزارت بهداشت افزود: ارتقای سیستم اطلاعاتی بیمارستانی در کشور یکی از موارد همکاری معاونت درمان و مرکز آمار و مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت است و در قراردادهای جدید این سیستم ها حتما باید ماژول های مورد نظر همکاران آمار و فناوری اطلاعات ما در وزارت بهداشت لحاظ شود.

به گزارش وب‌دا وی در پایان اضافه کرد: پرونده الکترونیک سلامت مهمترین هدف و دغدغه معاونت درمان است و روسای دانشگاه ها و معاونین آنها نیز باید چنین دغدغه ای داشته باشند چون تا زمانی که خدمات الکترونیک در کشور ارائه نشود نمی توانیم پایش یکی از خدمات ارائه شده داشته باشیم.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.