طرح گزینش دانشجوی بومی در مناطق محروم اجرا شده است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، طیب قدیمی اظهار کرد: در حال حاضر تعداد تخت‌های بیمارستانی نسبت به استاندارد کشوری پایین تر است و کمبودهایی وجود دارد و یکی از برنامه‌های جدی وزارت بهداشت جبران همین کمبود‌هاست.

معاون اجرایی معاونت درمان وزارت بهداشت ادامه داد: یکی از موضوعات مهم در وزارت بهداشت بازنگری توزیع تخت‌های بیمارستانی و سطح بندی خدمات برای ارتقا کیفیت ارائه شده به بیماران و مراجعه کنندگان بوده و معاونت درمان وزارت بهداشت برنامه ریزی دقیقی انجام داده است تا خدمات بازنگری شود.
 
وی افزود: وزارت بهداشت قصد دارد بر اساس سند درمانی سال ۱۴۰۴ تمام آئین نامه و دستور العمل‌ها را تنظیم کند و این سند به دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور ابلاغ شده است، ابلاغ آئین نامه‌ها و بازنگری توزیع تخت‌های بیمارستانی مستلزم بهبود شرایط اقتصادی کشور و تخصیص منابع مالی است و بر اساس سند درمان، لایه برداری خدمات و توزیع تخت‌های بیمارستانی باید مورد بازنگری جدی قرار بگیرد.
 
قدیمی گفت: سالیانه ظرفیت آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور مشخص است و در شهریور ماه تعداد مشخصی متخصص از دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور فارغ‌التحصیل می‌شوند، توزیع نیروی متخصص در مهر و آبان در کشور انجام می‌شود و سطح بندی خدمات بستگی به فاصله شهر‌ها تا مراکز استان و میزان امکانات آنها انجام می‌شود.

معاون اجرایی معاونت درمان وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: اولویت وزارت بهداشت در توزیع نیروی متخصص مناطق محروم و کمتر برخوردار‌ است، توزیع نیروی متخصص در برخی از مناطق ممکن است به دلیل برخی فشار‌ها به نادرست انجام شود و نیروی متخصص به نادرستی در برخی از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی توزیع شود. 
 
وی تاکید کرد: اگر توزیع نیروی متخصص به درستی در منطقه‌ای انجام نشود خدمات مناسب به بیماران ارائه نمی‌شود و در همین راستا بعد از اجرای طرح تحول نظام سلامت، وزارت بهداشت ۵ هزار نیروی متخصص در مناطق محروم اعزام کرده است و بر اساس ضریب محرومیت متخصصان اعزامی به مناطق کم برخوردار بین ۱۲ تا ۱۸ ماه باید در منطقه ماندگار باشند و در حال حاضر بیش از ۳ هزار متخصص در مناطق محروم ماندگار شده‌اند.

قدیمی ادامه داد: طرح گزینش دانشجو بومی اجرا شده است و فارغ‌التحصیلان باید ۳ برابر مدت تحصیل در مناطق محروم و کم برخوردار مشغول به ارائه خدمات بهداشتی درمانی شوند، با استقرار نیروی بومی نیاز ما به اعزام فارغ التحصیلان طرحی به سراسر کشور برطرف می‌شود، نیرو‌های فارغ‌التحصیلان بومی بر اساس مصوبه مجلس حق خرید خدمت یا جا به جایی محل خدمت خود را ندارند و بسته به رشته تحصیلی بین ۹ تا ۱۲ سال تعهد خدمت‌ طول می‌کشد.
 
معاون اجرایی معاونت درمان وزارت بهداشت گفت: راهنمای بالینی در تمام دنیا در راستای کاهش خدمات القایی انجام می‌شود و مراجعه کنندگان بر اساس ضرورت درمانی با استفاده از راهنمای بالینی کار‌های تشخیصی و حتی درمانی را انجام می‌دهند.
 
به گزارش باشگاه خبرنگارانجوان وی در پایان اضافه کرد: درراستای همین امر راهنمای بالینی یکی از تکالیف قانونی وزارت بهداشت است و معاونت درمان بیش از آن چیزی که برنامه ششم توسعه به تصویب رسانده است راهنمای بالینی را تهیه و به دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور ابلاغ کرده است و امروزه بیش از ۵۰۰ راهنمای بالینی تدوین و به دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور ابلاغ شده است.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.