اجازه نمی‌دهیم برخی دانشجویان کنکور پزشکی را دور بزنند
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، باقر لاریجانی در نشست خبری با اشاره به موفقیت ایران در تأیید نحوه اعتبار بخشی مراکز آموزش پزشکی کشور از سوی فدراسیون جهانی آموزش پزشکی اظهار داشت: بر اساس این برنامه تا ۱۰ سال آینده اقدامات این وزارت‌خانه در اجرای اعتبار بخشی مراکز آموزش پزشکی کشور مورد تأیید این فدراسیون قرار خواهد گرفت و ما به صورت سالانه مراکز آموزشی را اعتبارسنجی خواهیم کرد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت ادامه داد: برنامه وزارت بهداشت در حوزه اعتبار بخشی در تمامی رشته‌ها اعم از داروسازی، دندانپزشکی و سایر رشته‌ها اجرا خواهد شد، بر این اساس تمامی رشته‌های تخصصی و فوق تخصصی مورد اعتبار بخشی قرار می‌گیرند، دانشگاه تهران دانشگاه اصفهان دانشگاه ایران در این کار مشارکت خوبی داشتند و امیدواریم که این مسیر به خوبی پیش برود.

وی افزود: در مورد اعتباربخشی کار وسیعی در حال انجام است برای اولین بار ۵۹ دانشگاه ما از لحاظ حدود ۴۹ شاخص استاندارد الزامی و ۲۴ استاندارد ترجیحی مورد ارزیابی قرار گرفتند و امسال چه دانشگاه هایی که اعلام شده بود اعتبار بخشی آنها قطعی نیست ارزیابی آنها در سال جاری به اتمام خواهد رسید

لاریجانی گفت: تمام بیمارستانهای آموزشی ما که ۲۱۴ مرکز آموزشی هستند با ۹۱ سنجه مورد ارزیابی قرار گرفتند ۱۰۸ مرکز خرید یک ساله و ۴۸ مرکز تایید مشروط یکساله شدن ۲۵ مرکز به صورت شش ماه مشروط و ۲۸ مرکز تایید نشدند و اخطار آموزشی گرفتند، امسال ۸۲ مرکز جدید مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت و امیدواریم این روش در مورد دانشکده های پزشکی دندانپزشکی و داروسازی تا تابستان سال ۹۸ یکبار اعتباربخشی شوند.

معاون وزیر بهداشت تصریح کرد: با توجه به این که کارآفرینی باید در حرفه‌های مختلف ترویج شود باید به آموزش های مهارتی توجه داشته باشیم وزارت بهداشت و آموزش های آکادمیک و دانشگاهی را تاکنون بسیار ترویج می کرد اما از سال گذشته در راستای کاهش مدرک گرایی به دنبال ترویج و تشویق آموزش‌های مهارتی هستیم و در این زمینه تاکنون دوره مهارتی تصویب شده است و ۵۵ مرکز آموزش مهارتی توانستند مجوز دریافت کنند که سی و یک مرکز غیر دولتی و ۲۴ مرکز دولتی هستند.

وی اظهار کرد: ما آماده هستیم و تمام نهادهایی که در این زمینه علاقه مند به کار هستند همکاری کنیم اما مرکز آنها باید مورد اعتباربخشی قرار گیرد و دوره‌های آموزشی بر اساس چارچوب های آموزشی وزارت بهداشت باشد.

لاریجانی بااشاره به آمار فعالیت اعضای هیات علمی در دانشگاه‌های علوم پزشکی گفت: در حال حاضر حدود ۲۰ هزار عضو هیات علمی در دانشگاه‌ها در حال فعالیت هستند و در روزهای آتی بیش از هزار عضو هیئت علمی در دانشگاه‌ها توزیع خواهند شد، طی روزهای اخیر امتحان دستیاری با حضور بیش از ۳ هزار نفر برگزار شد، این افراد کسانی هستند که اگر دوره را با موفقیت سپری کنند می توانند در دانشگاه‌های مختلف خدمت ارائه کنند. تا دو ماه آینده بیش از ۳ هزار نفر به حوزه تخصص و فوق تخصص وارد خواهند شد

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: یکی از مسائل مهم آموزش مجازی در حوزه پزشکی است و ما به دنبال گسترش آن هستیم علت آن این است که دسترسی همه دانشگاه ها به دروس آموزشی پزشکی دانشگاه‌های دیگر آسان شود، در حال حاضر همه دانشگاه ها این توانایی را دارند که دروس خود را در سایت آموزش مجازی قرار دهند و سایر دانشجویان گروه پزشکی به آن دسترسی داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: امروز ۶۹ دانشگاه ما سامانه نوید را راه اندازی کرده اند و بیش از ۳۰۰ محتوای الکترونیک در سایت ها وجود دارد، بیش از ۱۸۰۰ دانشجوی آموزش پزشکی مجازی در دانشگاهها در حال تحصیل هستند، امیدواریم ۱۵ هزار پزشک عمومی از طریق مجازی بتوانند دوره شش ماهه پزشکی خانواده را طی کنند، پیش از هزار نفر در ۳۰ مرکز آزمون الکترونیک ما حدود ۴ هزار ایستگاه کاری در حال همکاری با وزارت بهداشت هستند که این حجم بزرگی در دانشگاه‌های علوم پزشکی است.

لاریجانی ادامه داد: درحال حاضر تعداد دانشگاه‌های ما حدود ۶۰ دانشگاه است، در حال حاضر ۴۵ دانشگاه دندانپزشکی داریم در حالی که در کل اروپا تعداد دانشگاههای دندانپزشکی به عدد ۲۰۰ می رسد و هر کشوری تقریبا ۱۰ دانشگاه دندانپزشکی دارد، تعداد دانشکده پزشکی در کشورهای اروپایی حدود ۲۰۰ است و تعداد دانشکده پزشکی ما به ۴۵ می‌رسد.

معاون وزیر بهداشت یادآور شد: در ۱۰سال اخیر ۷ دانشگاه علوم پزشکی در کشور ایجاد شده است و حدود ۱۷ دانشکده علوم پزشکی نیز تاسیس شده است و ۹ دوره پزشکی عمومی، ۲۱ دانشکده دندانپزشکی و ۷ دانشکده داروسازی و ۳۸ دانشکده پرستاری تاسیس شده است، همچنین ۷۴۴ دوره phd داشتیم و تعداد رشته‌ها گسترش چشمگیری داشته است. در پزشکی در سال ۹۷ حدود ۵۵۰۰۰ دانشجوی علوم پزشکی داریم و حدود ۱۰۰ هزار نفر پزشک در کشور در حال فعالیت هستند.

وی تصریح کرد: ۳۰ درصد این افراد در ۳۴ سال گذشته به صورت بومی جذب شده‌اند و باید ۱۰ سال در استان های خود خدمت کنند و همین نسبت در دندانپزشکی نیز وجود دارد اما حدود ۱۴ هزار دانشجوی دندانپزشکی در کشور داریم و اگر دندانپزشکان امروز را نگاه کنیم همین تعداد دانشجو در سال ۹۷ در کشور مشغول به تحصیل بودند.

لاریجانی اضافه کرد: در حال حاضر ۱۱ هزار دانشجوی دندانپزشکی، ۵۰ هزار دانشجوی پرستاری و ۹ هزار دانشجوی مامایی در کشور مشغول به تحصیل هستند، تحصیل این دانشجویان پزشکی حدود ۷ سال طول می کشد، طی ۱۰ سال گذشته ۷۵ درصد ظرفیت‌های رشته‌های پزشکی رشد داشته است. در دندانپزشکی ۲۷ درصد رشد، رشته داروسازی ۴۹ درصد، پرستاری ۱۳۷ درصد و مامایی ۱۴ درصد رشد ظرفیت داشته‌اند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: در رشته ارتوپدی ظرفیت ما طی ۱۰ سال ۱۰۵ درصد رشد داشته است و در رشته اورژانس رشد ظرفیت به قدری بوده که ۸۰ درصد صندلی‌های ما در سال ۹۸ خالی بوده است، حدود سه هزار نفر طی دو ماه آینده برای حوزه های درمان و آموزش پزشکی به حوزه سلامت اضافه خواهند شد.

وی با اشاره به اعتبار سنجی بیمارستان های آموزشی گفت سنجه های این بیمارستان ها مورد ارزیابی قرار میگیرد و کف سنجش ما پذیرش بیمارستان ها است بیمارستانی که از لحاظ سنجه های درمانی رد بشود نمی‌تواند در حوزه آموزش فعالیت کند.

لاریجانی با اشاره به تحریم‌ها گفت چالش حوزه آموزش پزشکی به نسبت سایر حوزه‌ها بسیار کمتر است به دلیل این که ما در عرصه آکادمیک در حال فعالیت هستیم و محدودیت زیادی نداریم در حال حاضر سه هزار دانشجوی خارجی در حال تحصیل داریم و به دانشگاه‌ها توصیه کرده این که داده دانشجویان خارجی را افزایش دهند، روند این موضوع در شرایط تحریم ممکن است دچار چالش شود اما ما تمام تلاش خود را برای استفاده از ظرفیت ها به کار خواهیم گرفت.

معاون وزیر بهداشت افزود: در حال حاضر حدود ۱۰ هزار دانشجوی علوم پزشکی در خارج از کشور داریم هفت هزار نفر آنها در دانشگاه‌های تحصیل می‌کنند که از نظر ما معتبر هستند و حدود ۳ هزار نفر در دانشگاه‌های تحصیل می‌کنند که اعتباری ندارند و مورد ارزیابی قرار نمی گیرند.

به گزارش فارس وی در پایان تاکید کرد: ما بنا نداریم که کنکور سراسری کشور دور بخورد و دانشجویی برای تحصیل به خارج از کشور برود و برای ادامه تحصیل به داخل کشور بیاید اما افرادی که از سال‌های گذشته به کشورهای خارجی رفته اند مجبوریم آن ها را ارزیابی کنیم، برای دانشجویانی که به تازگی به خارج از کشور مراجعه کرده‌اند در داخل کشور ظرفیتی وجود ندارد و باید تا انتهای تحصیل در خارج از کشور بمانند.

پایان پیام/

1 نظر

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.