کشف یک داروی ضد التهابی غیر استروئیدی
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، سید عباس میرشفیعی درباره کشف این دارو گفت: این افتخار بزرگی است که داروی (M2000 (C6H10O7 با وزن مولکولی پایین و خواص ضد التهابی / سرکوب سیستم ایمنی، به عنوان اولین مولکول دارویی جدید از کشور ایران به جهان معرفی می‌شود. کشف این مولکول دارویی در سال ۲۰۰۰ میلادی به دانشگاه مونستر آلمان اعلام و در سال ۲۰۰۲ میلادی این دارو تحت نظارت و پوشش دانشگاه مونستر، در سازمان اختراعات و اکتشافات آلمان به ثبت رسید.

عضو هیات‌علمی دانشگاه علوم‌ پزشکی تهران ادامه داد: طی تحقیقات اولیه مشخص شد که این دارو بر خلاف سایر داروهای NSAID هیچ گونه اثرات جانبی در معده و روده نداشته و اثرات درمانی وسیع آن در درمان مدل‌های تجربی بیماری‌های آرتریت روماتوئید، مالتیپل اسکلروزیس (MS)، گلومرولونفریت و سندرم نفروتیک تجربی مشاهده شد. سرانجام در سال ۲۰۱۹ میلادی پس از پشت سر نهادن ۲۰ سال تحقیق مستمر در سطح بین‌المللی با مشارکت کشورهای ایتالیا، ژاپن، استرالیا، نیوزلند و پاکستان و انجام چهار کارآزمایی بالینی مختلف، خواص ضد التهابی این دارو در بیماران به اثبات رسید، با کشف و معرفی این دارو، برای نخستین‌بار نام دانشگاه علوم‌پزشکی تهران در فهرست دانشگاه‌های صاحب اختراع جهان در عرصه داروسازی قرار گرفته است.

وی افزود: داروی M2000 موفق به دریافت دو پتنت و یک PCT از آلمان شده و کارآزمایی بالینی خود را در فاز سه در سطح بین‌المللی به پایان رسانده است، این دارو بعد از اخذ مجوز قانونی از سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت و درمان کشور می‌تواند جهت درمان بیماران مبتلا به بیماری‌های خودایمنی نظیر آرتریت روماتوئید و مجموعه بیماری‌هایی که با واکنش‌های التهابی و خودایمنی درگیر هستند، مورد استفاده قرار گیرد.

به گزارش ایسنا میرشفیعی در پایان با تاکید بر لزوم هدفمند و کاربردی بودن تحقیقات دانشگاهی گفت: ارزیابی خواص درمانی این دارو در دیگر بیماری‌های خودایمنی و سایر واکنش‌های پاتولوژیک التهابی به این امید که بتوانیم تا حد امکان از آلام بیماران کاسته و کیفیت زندگی آن‌ها را افزایش دهیم، در برنامه‌های آینده من قرار دارند.

پایان پیام/

2 نظر

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.