امکان اهدای اجزای خون به جای خون کامل از اقدامات جدید سازمان انتقال خون است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، عباس صداقت سازمان انتقال خون را سازمانی فنی، علمی، تکنیکال و به دور از حاشیه های سیاسی توصیف می کند و از اینکه در این سازمان که بر اساس استاندارهای بین المللی و مبتنی بر شواهد علمی خدمت می کند ابراز مسرت می نماید.

معاون فنی و فناوری های نوین سازمان انتقال خون با اشاره به رسالت سازمان انتقال خون برای تامین خون و فرآورده های سالم و کافی گفت: خوشبختانه در دهه های گذشته شاهد موفقیت های بزرگی در این زمینه بوده ایم و پیوسته شاخص های سلامت و کیفیت خون ارتقا یافته است.

وی شاخصهای یاد شده را سرآمد منطقه امرو(EMRO)و در سطح کشورهای توسعه یافته توصیف می کند و با اشاره به دو طیف مخاطبان سازمان شامل اهدا کنندگان خون و بیماران نیازمند به خون خاطر نشان کرد: همکاران سازمان با فضای همدلی و کار تیمی و توجه به رفتار سازمانی که بر این ارگان حاکم است و با مدیریت علمی و تخصصی دکتر پور فتح اله، مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران  که حاصل کوله باری از علم و تجربه است  توانسته اند خدمات خود را برای مخاطبان با کیفیت بهتری ادامه دهند.

صداقت از جمله فعالیت های این سازمان را بر اساس دستور العمل های مدون و استانداردهای مکتوب و پایش و نظارت مداوم دانست و گفت: براساس نقشه راهی که مدیرعامل سازمان ترسیم کرده است، تمامی بخش ها فعالیت ها و ماموریت های خود را انجام می دهند و به دور از سلیقه ها و آزمون و خطا کار را پیش می برند.

معاون فنی و فناوری های نوین سازمان انتقال خون تفاوت عمده این سازمان را حضور داوطلبانه اهدا کنندگان دانست و گفت: بر خلاف سازمان های دیگر که مراجعانشان برای دریافت خدمتی می آیند، اهداکنندگان به سازمان انتقال خون می آیند تا خدمتی ارائه دهند و خون خود را داوطلبانه اهدا کنند.

وی با اشاره به برنامه های پیش روی این معاونت گفت: هم اکنون می توانیم پلاکت و پلاسما را نیز به طور خاص و با دستگاه فرزیس دریافت کنیم و اهدا کنندگان خون می توانند وارد این بخش از اهدا شوند.

صداقت از سیستم غربالگری دقیق سازمان یاد کرد و گفت: با دقت و تلاش بی وقفه توانسته ایم سالم ترین خون و فرآورده آن را برای بیماران دارای مشکلات بدخیمی خونی ، اعمال جراحی و حادثه دیدگان و مجروحان تصادفات تامین کنیم و برای تضمین سلامت خون از استاندارهای بسیار بالایی تبعیت می کنیم . مراکز و ادارات کل استانی نیز به صورت دوره ای تحت نظارت و ارزیابی ممیزان شرکت های معتبر اتحادیه اروپا قرار می گیرند که همه ساله گواهی های مربوطه تمدید می شود.

معاون فنی و فناوری های نوین سازمان انتقال خون در خصوص وظایف پیش روی این حوزه گفت: برای افزایش ضریب سلامت خون و رسیدن به ریسک صفر انتقال خون پیش بینی می شود که زودتر از هدف تعیین شده با استقرار شبکه ملی خونرسانی به نتیجه برسیم.

وی رسیدن به کفایت خون و فرآورده های آن را هدفی نزدیک دانست و افزود: در حیطه فن آوری های نوین تلاش خواهیم کرد در نظام غربالگری خون و فرآورده های آن برای بیماری های منتقله از راه خون از فن آوری و استانداردهای روز جهان و راهبردهای امروزی  برای افزایش ضریب سلامتی استفاده کنیم.

صداقت گفت: دستیابی به بانک ملی سلولهای بنیادی برای تسهیل شرایط دستیابی بیماران داخل کشور و همچنین رسیدن به پتانسیل و ظرفیت بانک ملی سلوهای بنیادی برای تبادل دانش پیوند سلولهای بنیادی با دیگر کشورها از دیگر محورهایی است که معاونت فنی و فن آوری های نوین دنبال می کند.

معاون فنی و فناوری های نوین سازمان انتقال خون ادامه داد: اکنون شرایط فراهم است که با یک برنامه عملیاتی همکاران در مرکز پذیره نویسی سلولهای بنیادی بتوانند داوطلبان پذیره نویسی را از میان اهدا کنندگان خون انتخاب کنند تا بانک سلولهای بنیادی را غنی تر کنند.

وی توسعه امکان اهدای اجزای خون به جای خون کامل را از دیگر اقدامات مورد نظر دانست و گفت: در این راستا مراکز بیشتری را برای اهدا به روش فرزیس در استانها فعال خواهیم کرد.

صداقت با اشاره به راه اندازی مراکز جامع اهدای خون گفت: هم اکنون 18مرکز فعال وجود دارد و قرار است این مراکز توسعه یابد. هم اکنون افرادی که می خواهند خون کامل یا اجزای خون را به روش فرزیس اهدا کنند در محیطی کاملا سالم و استریل و مطمئن قابل انجام است و حتی بیش از 20 بار در سال امکان پذیر است و محدودیت های آن مشابه شرایط اهدای خون است و اطلاعات لازم در محل در اختیار اهدا کنندگان قرار می گیرد و آزمایشهایی را که لازم است از آنها گرفته می شود.

معاون فنی و فناوری های نوین سازمان انتقال خون خاطرنشان کرد: دستور العمل هایی در این مورد به همکاران مجرب ما داده شده است که بعد از مصاحبه و معاینه در صورت حائز شرایط بودن و عدم تهدید سلامت شخص به خاطر اهدا، فرد واجد شرایط شناخته شده وارد مرحله اهدای خون می شود و این مراکز امکان پذیره نویسی سلولهای بنیادی را هم دارد که اهدا کنندگان عزیز می توانند اطلاعات لازم را برای اهدای پلاسما، پلاکت و سلولهای بنیادی در این مراکز به دست آورند.

وی اظهار کرد: یکی دیگر از محورهایی که در نقشه راه ما توسط مدیر عامل سازمان مشخص شده است منطقی کردن مصرف خون است.

به گزارش وب‌دا صداقت در پایان اضافه کرد: در دنیا ثابت شده است که مدیریت مصرف خون برای بیماران به سلامت بیماران کمک می کند و مصرف منطفی خون به اقتصاد انتقال خون نیز کمک می کند و امید است با معاونت درمان وزارت بهداشت و همکاری موسسه عالی طب انتقال خون و تعامل ادارات کل استانها با معاونت درمان دانشگاه های علوم پزشکی بتوانیم مدیریت خون بیمار را در مراکز درمانی کشور پیاده کنیم.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.