آزمایشگاه پژوهشی در مرکز تحقیقات ژنتیک دانشکده علوم بهزیستی و توانبخشی راه‌اندازی شد
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، حسین نجم‌آبادی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین عوامل پیدایش ناتوانی ذهنی، اختلالات و نارسایی‌های ژنتیکی است، بیان کرد: بیشتر موارد ناتوانی‌های ذهنی منشاء ژنتیکی و تک ژنی دارند و اختلال در ژن‌های مرتبط با سیستم عصبی سبب ناتوانی ذهنی می‌‌شوند.

رییس مرکز تحقیقات ژنتیک دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ادامه داد: شناسایی ژن‌های مرتبط با ناتوانی ذهنی و به خصوص "ناتوانی ذهنی اتوزومال مغلوب " که به دلیل ازدواج های خویشاوندی در ایران شایع تر است، اهمیت فراوانی دارد و مطالعات متعددی در این زمینه از 15 سال پیش در مرکز تحقیقات ژنتیک آغاز شده است.

وی افزود: در همین راستا و با هدف بررسی عملکردی ژن‌های جدیدی که در ارتباط  با ناتوانی ذهنی توسط این مرکز شناسایی شده‌اند، یک آزمایشگاه تحقیقاتی در مرکز تحقیقات ژنتیک و با اجرای طرحی پژوهشی تحت حمایت ستاد توسعه علوم شناختی معاونت علمی و فناوری و توسط تیمی سه نفره از پژوهشگران مرکز تحقیقات ژنتیک ایجاد و راه اندازی شد.

نجم‌آبادی گفت: تلاش می‌شود در جریان فعالیت‌های پژوهشی در این آزمایشگاه، مدل حیوانی ژن‌های مرتبط با ناتوانی ذهنی در "دروزوفیلا ملانوگاستر" (مگس سرکه، مگس میوه) که گونه‌‌ای "مگس " از راسته "دو بالان " است و در حدود 75 درصد تشابه ژنی با انسان دارد با هدف شناسایی ژنهای قطعی مرتبط با فعالیت های مغزی مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد. 

رییس مرکز تحقیقات ژنتیک دانشکده علوم بهزیستی و توانبخشی تصریح کرد: در این طرح مطالعاتی و پژوهشی‌، بررسی ساختاری و عملکردی مشابه ژن های انسانی مرتبط با ناتوانی ذهنی در  مدل " مگس سرکه" انجام می پذیرد، در این تحقیقات به دنبال کاهش بیان ژن های مذکور،  مغز " مگس سرکه "  از نظر ساختاری و نیز رفتار بویایی آن مورد مطالعه و بررسی قرار می‌گیرد.

وی اظهار کرد: با انجام این طرح تحقیقاتی با عنوان مطالعات عملکردی برای تعیین ژن های اصلی ایجاد‌کننده ناتوانی ذهنی  اتوزومال مغلوب، امید است ژن‌های اصلی وابسته به فعالیت‌های مغزی و مسیرهای مرتبط با آنها که در عملکرد نورونهای مغزی و بروز اختلالات شناختی موثر هستند، شناسایی شوند.

به گزارش تسنیم نجم‌آبادی در پایان با تاکید بر اهمیت انجام این طرح پژوهشی گفت: در نظر است آزمایشگاه تحقیقاتی " مگس سرکه " برای فعالیت‌های گسترده‌تر پژوهشی توسعه یابد.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.