حمل و نقل و اسکان، مولفه‌های مغفول مانده در پروسه درمان
سیمرغ آن‌گونه که مدیر مرکز مسئولیت اجتماعی ‌آن می‌گوید، در ابتدا صرفا در قالب واحد مسئولیت اجتماعی یکی از استارت‌آپ‌های مطرح در زمینه حمل و نقل و رزرو بلیط هواپیما فعالیت می‌کرده است. مدیران این واحدها بعدها به این نتیجه رسیده‌اند که می‌توانند این پتانسیل را در سطح ملی ایجاد کنند که تمام شرکت‌های حوزه حمل و نقل، یک مسئولیت اجتماعی مشترک انجام دهند. 

فاطمه اشرفی در گفت‌وگو با پزشکان و قانون به بیان جزئیات فعالیت موسسه سیمرغ می‌پردازد.

 
پزشکان و قانون:‌ چه شد که به فکر ارائه خدمت در زمینه جابه‌جایی بیماران افتادید؟

باور ما این بود که یک قسمت از پروسه درمان در ایران مغفول مانده است و البته هرچه گشتیم نمونه‌ای از آن را در هیچ کشور دیگری هم پیدا نکردیم. اینکه هزینه حمل و نقل و اسکان بیمارانی که از یک شهر به شهر دیگر می‌روند، کمتر از هزینه درمان نیست. موسسات خیریه زیادی وجود دارند که در حوزه درمان کار می‌کنند و یک نمونه معروف آن محک است. اما در زمان هدف‌گیری، به این نتیجه رسیدیم که هیچ خیریه‌ای مسئولیت اجتماعی خود را بر حوزه جابه جایی و اسکان معطوف نکرده است. ما موسسه سیمرغ را راه‌ا‌ندازی کردیم و در حال حاضر هم به دنبال جلب مشارکت سایر شرکت‌های حوزه سفر هستیم که همه به هم بپیوندیم.


پزشکان و قانون: مهمترین هدف سیمرغ چیست؟

ما قصد داریم که ۲ کار مهم انجام دهیم که اولین آن در حوزه درمان است. یعنی هر کسی که قصد دارد برای درمان از جایی به جای دیگر یعنی از شهری به شهر دیگر، برود، از او حمایت کنیم. البته هدف ما حمل و نقل داخل شهری نیست. هر کسی که برای درمان از شهری به شهر دیگر می‌رود، در گام اول بحث حمل و نفل و در گام دوم بحث اسکان او را به عهده می‌گیریم.

هدف دوم این ریشه در این باور ما دارد که سفر کردن حق همه انسان‌هاست، در هر شرایط مالی که هستند. لذا تلاش می‌کنیم که برخی تورها و سفرها برای افراد کم‌بضاعت یا بی‌بضاعت برگزار کنیم. 


پزشکان و قانون: هدف دوم ارتباطی به سلامت افراد ندارد و صرفا مساله کم‌بضاعتی مطرح است؟

بله. هدف‌گذاری ما در این بخش، سلامت روان انسان‌ها از طریق تجربه‌ سفر است. سیمرغ با موسسه محک همکاری می‌کند و در ماه ۲۰ کودک را به همراه یکی از اعضای خانواده، به سفر می‌فرستد که عمده این سفرها به خواست خود کودکان، مشهد مقدس است. بچه‌های محک فقط می‌خواهند به مشهد بروند. این سفر با قطار صورت می‌گیرد و ما همه امکانات را شامل هتل، صبحانه، نهار و شام به مدت ۳ روز برای آنها مهیا می‌کنیم. در کنار آن برای کودکان دبستانی برنامه‌های سفرهای یک روزه پیش‌بینی می‌کنیم. اینها خلاصه‌ی از فعالیت‌های سیمرغ بود. 


پزشکان و قانون: هزینه‌ها را چطور تامین می‌کنید؟

در حال حاضر بزرگترین حامی ما یکی از استارت‌آپ‌های حوزه گردشگری است که یک بودجه مشخص را در اختیار واحد مسئولیت اجتماعی قرار داده است. این واحد مسئولیت اجتماعی کمی فراتر از خود شرکت کار می‌کند و بعضا همکاری شرکت‌های همکار را جلب کرده است. حتی بعد از وقوع سیل اعزام تیم‌های متخصص به مناطق سیل‌زده را در دستور کار قرار دادیم و متخصصان و امداد گران جمعیت امام علی را به مناطق فرستادیم. همچنین تفاهم‌نامه‌ای را با کاروان سلامت هلال‌احمر امضا کردیم که در قالب آن تیم‌های کاروان سلامت هلال احمر به مناطق می‌روند.

در زمینه بودجه همواره سعی می‌کنیم که هر روز جلب مشارکت بیشتری داشته باشیم. به دنبال این هستیم که شرکت‌های همکار را وارد این ماجرا کنیم که در نهایت تبدیل به مسئولیت اجتماعی ملی در حوزه شرکت‌های فعال در سفر و گردشکری شود
 

پزشکان و قانون: اینکه شرکت‌های رقیب اسپانسر اصلی خود را دعوت به همکاری می‌کنید، مخالفت آنها را به دنبال ندارد؟

خیر چون این فعالیت‌ها کاملا در قالب مسئولیت اجتماعی است و هیچ رقابتی بین شرکت‌های این حوزه وجود ندارد. ما همواره تیم را بزرگتر می‌کنیم و اسپانسر اصلی ما مخالفتی با این مساله ندارد. 


پزشکان و قانون: آیا مرکز درمانی برای ارجاع بیماران را شما انتخاب می‌کنید؟

عموما خود این افراد تحت پوشش یک مجموعه حمایتی هستند. مثلا جمعیت امام علی، محک یا کمک که مراکز درمانی را هم خود آنها معرفی می‌کنند. 


پزشکان و قانون: چطور درخواست درمانی بیماران را راستی‌آزمایی می‌کنید؟

ما به آن سازمان اعتماد می‌کنیم، اطلاعات را می‌گیریم و بلیط‌ها را خریداری می‌کنیم. ابتدای فعالیت، قرار ما این بود که تا یک سال فقط با سازمان‌ها کار کنیم و به آنهایی که در این حوزه کار می‌کنند بگوییم که ما حمل و نقل و اسکان را به عهده می‌گیریم و شما هزینه این موارد را صرف درمان کنید. الان به نقطه‌ای رسیدیم که از روستاهای دورافتاده اقصی نقاط ایران با ما تماس می‌‌گیرند، در حالی که ما تبلیغ زیادی برای سیمرغ نکردیم. 


پزشکان و قانون:‌ از کجا به این نتیجه می‌رسید که افراد واقعا بیمار هستند؟

از آنها می‌خواهیم که کپی مدارک پزشکی خود را برای ما بفرستند. ما نهایتا یک استعلام از پزشکان می‌گیریم که مطمئن شویم این انسان تحت درمان است و به محض اینکه از پزشک یا مرکز درمانی تاییدیه بگیریم، کار را انجام می‌دهیم. 


پزشکان و قانون: نیازمند بودن فرد را چطور استعلام می‌کنید؟

واقعیت این است که ما خیلی در دل این ماجرا نرفتیم و حس کرامت انسانی و صداقت را مبنای کار خود قرار دادیم. اما خب به هر حال برخی راه‌ها هم هست که همکاران من پیش می‌گیرند. مثلا تعدادی سوال تکنیکی می‌پرسند. علاوه‌بر آن ما الان در برخی شهرها افرادی را می‌شناسیم که امین هستند و بسیار پیش آمده که از آنها خواستیم استعلام بگیرند. البته تعداد افرادی که به سیمرغ مراجعه می‌کنند خیلی زیاد نیست و ما بیشتر با سازمان‌ها و نهادها کار می‌کنیم. چند موردی هم که اخیرا ارجاع داده شده، از طریق امنایی که در منطقه داشتیم، پیگیری کردیم . وقتی یک نفر از یک روستا در سیستان و بلوچستان به ما زنگ می‌زند و ما محرومیت آن روستا را می‌بینیم، به صداقت آنها پی می‌بریم. 


پزشکان و قانون: شاخص‌ترین کارهایی که انجام دادید چه بوده است؟

نزدیک به یک سال است که هر ماه ایاب و ذهاب تیم‌های امدادگر و جمعیت امام علی را به عهد گرفتیم. همچنین لیگ پرشین جمعیت را در استان سیستان و بلوچستان پشتیبانی کردیم که ۳ گروه سنی را به تهران آوردند و برگرداندند. اعزام افراد به سفرهای زیارتی و سیاحتی را داشتیم که تعداد آن کم نبوده است. فقط سال گذشته با این که هیچ تبلیغی هم نکردیم، ۲۰۰ میلیون تومان هزینه سفر داده بودیم. 


پزشکان و قانون: چند نفر در موسسه فعالیت می‌کنید؟

یک تیم ۴ نفره به شکل مستقیم و تمام‌وقت و بیش از ۱۰۰ نفر پشتیبان‌های حاشیه‌ای ما هستند. 

پایان پیام/

محسن طاهرمیرزایی گفت‌وگو: محسن طاهرمیرزایی

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.