ایرانیان دارای خونی با بالاترین ضریب سلامت و امنیت هستند
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، در این نشست که با حضور مدیران روابط عمومی ادارات کل انتقال خون استانی صبح امروز آغاز به کار کرد بشیرحاجی بیگی با تبریک به مناسبت روز 9 مرداد روز ملی انتقال خون که پیش رو داریم، و 17 مرداد روز خبرنگار، تعامل خوب روابط عمومی و رسانه ها را شایان تقدیر دانست.

مدیر روابط عمومی سازمان انتقال خون ایران با اشاره به چهل و ششمین سالگرد تاسیس سازمان انتقال خون گفت: این حرکت را با 200 هزار اهدای خون شروع کردیم و اکنون به همت اهدا کنندگان عزیز به 2 میلیون و 100 هزار واحد اهدای خون رسیده ایم.

وی ضمن اشاره به فعالیت های بین المللی سازمان انتقال خون گفت: اکنون همکار سازمان جهانی بهداشت در امر آموزش و پژوهش هستیم که این همکاری از سال 1396 تا کنون تمدید شده است.

حاجی‌بیگی همچنین به اجرای طرح غربالگری اهدا کنندگان بار اول و واکسیناسیون هپاتیت B برای اهدا کنندگان مستمر اشاره کرد و گفت: این طرح سال گذشته 45 درصد پیشرفت داشت و مهر امسال فاز دوم آن آغاز می شود و امیدواریم تمامی این عزیزان در این طرح واکسینه شوند، این طرح ضریب امنیت و سلامت خون را در اهدا کنندگان مستمر خون افزایش می دهد.

مدیر روابط عمومی سازمان انتقال خون ایران ضمن با اهمیت شمردن اهدای خون مسوولانه و آگاهانه، بهره برداری از مراکز جامع را گام مهمی در تکریم اهدا کنندگان و امکان اهدای اجزای خون به روش فرزیس دانست و تصریح کرد: هم اکنون در دنیا مصرف خون کامل در حال منسوخ شدن است و در 31 استان ایران امکان اهدای پلاکت به روش فرزیس وجود دارد و 18 استان کشور می توانند پلاسما را به روش یاد شده انجام دهند.

وی آمار اهدای خون در کشور را 2 میلیون و 100 هزار واحد دانست و افزود: در سال گذشته 3 میلیون و 660 هزار واحد خون و فرآورده در کشور در 900 بیمارستان و مرکز درمانی توزیع شده است، هم اکنون چهار هزار نمونه خون بند ناف از اهدا کنندگان ذخیره و 17 پیوند موفق سلول بنیادی از این بانک در بیمارستان شریعتی انجام شده است.

حاجی‌بیگی به برنامه ملی خونهای نادر ایران اشاره کرد و گفت: 23 کشور عضو انجمن بین المللی خونهای نادر هستند که ایران عضو شانزدهم این بانک است که از سال 89 به عضویت در آمده است و اکنون د راین زمینه حرف اول رادر منطقه مدیترانه شرقی می زند و تنها کشور اسلامی عضو انجمن بین المللی خونهای نادر هستیم، 20 درصد خون منطقه در ایران اهدا می شود و نرخ پایین شیوع عفونت های منتقله از راه خون در ایران مثال زدنی و رتبه اول در منطقه است.

مدیر روابط عمومی سازمان انتقال خون ایران با اشاره به میانگین 60 درصدی اهدای مستمر خون در ایران گفت: اکنون برخی از استانها شاخص بالا تری دارند و مثلا استان سمنان به اهدای مستمر 80 درصدی رسیده است.

وی از پاکی خون اهدایی 16 استان کشوراز HIV و 5 استان کشور از هپاتیت C خبر داد و افزود: رسیدن به ریسک صفر هپاتیت B نیز در دستور کار سازمان قرار دارد که امیدواریم به زودی محقق شود.

حاجی بیگی خبر از عضویت 80 درصد بیمارستانهای کشور در طرح مراقبت از خون "هموویژلانس" خبر داد و گفت: هم اکنون برای همه بیماران خاص کیسه فیلتر دار خون در این سازمان تامین می شود.

مدیر روابط عمومی سازمان انتقال خون ایران با اشاره به ترکیب جمعیتی گروه های خونی در کشور و جشنواره فرهنگی هنری انتقال خون به مناسبت 9 مرداد گفت: به زودی به همین مناسبت مراسم رونمایی از تمبر 50 میلیون اهدای خون و تابلوی یادبود آن برگزار می شود و سازمان برای روز هوای پاک نیز برنامه ویژه ای با همکاری شهرداری تهران خواهد داشت.

وی یادآور شد: در سال 2007 میلادی ایرانیان با اهدای خون پولی و جایگزین خداحافظی کرده اند و سالها است که اهدای خون به همت اهدا کنندگان درسراسر کشورصد درصد داوطلبانه و بدون چشمداشت انجام می شود.

به گزارش وب‌دا در ادامه فریبا صیقلی، مدیر روابط بین الملل سازمان انتقال خون با مروری بر عملکرد این دفتر طی سالهای اخیر آموزشهای لازم را برای مستند سازی فعالیت ها و نحوه برقراری ارتباطات بین الملل مطرح و از همکاران استانی که در طرح های بین المللی همکاری داشتند تقدیر و تشکر کرد.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.