شناخته‌ شده‌ترین فاکتور وقوع کانسرهای سر و گردن سیگار و الکل است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، محبوبه کریمی در آستانه برگزاری پنجمین سمینار تومورهای سر و گردن، اظهار داشت: سمینار امسال در روزهای ۱۰ و ۱۱ مرداد ۹۸ با موضوع "سرطان‌های تیروئید" توسط گروه گوش و حلق و بینی و جراحی سر و گردن دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با همکاری مرکز تحقیقات سرطان بیمارستان میلاد، در سالن شهید غرضی بیمارستان میلاد برگزار می‌شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: هدف از برگزاری سالانه این سمینار، آشنایی با تازه‌های علمی در مورد بیماری‌ها وسرطان‌های ناحیه سر و گردن و بحث و تبادل نظر در مورد روش‌های جدید درمانی است.

وی تصریح کرد: محور بحث سمینار امسال در مورد "سرطان های تیروئید" است، با توجه به روند رو به افزایش برخی از انواع سرطان‌های تیروئید، تصمیم گرفته شد به صورت اختصاصی به بحث و بررسی در مورد فاکتورهای خطر، روش‌های نوین تشخیصی و تازه‌های درمان و بحث پیرامون موارد پیچیده این نوع سرطان پرداخته شود.

کریمی گفت: از آنجا که درمان این نوع سرطان نیازمند همکاری و هم فکری بین رشته‌ای است؛ لذا از حضور اساتید و متخصصان رشته‌های غدد، رادیولوژی، رادیوانکولوژی، پاتولوژی، پزشکی هسته‌ای و…، جهت پربار شدن مباحث دعوت به عمل آمده است.

این متخصص جراحی سر و گردن اظهار کرد: تومورهای مختلفی در ناحیه سر و گردن بروز می‌کنند که از شایع‌ترین آنها می‌توان به تومورهای حفره دهان، زبان، حنجره، تیروئید، غدد بزاقی، غدد لنفاوی و…، اشاره کرد، برخی از تومورهای ناحیه سر و گردن منشأ اولیه دارند، در برخی موارد درگیری این ناحیه ثانویه به انتشار تومور از سایر نواحی است.

وی اضافه کرد: با توجه به گستردگی و تنوع، این تومورها در ناحیه سرو گردن علائم متفاوتی را بروز می‌دهند؛ مثلاً فردی که سابقه کشیدن سیگار، قلیان یا استعمال مواد مخدر را دارد در صورت وقوع هرگونه تغییر در کیفیت صدا، خشونت صدا یا تنگی نفس نیازمند بررسی بیشتر است؛ همچنین هرگونه زخمی که بیش از دو هفته در حفره دهان و زبان باقی بماند، یک علامت هشدار دهنده برای وقوع تغییرات بدخیمی است، لمس هر توده در ناحیه گردن همراه با علامت یا عدم داشتن علامت را باید جدی گرفت، افزود: گرفتگی بینی همراه با خون ریزی و درد، شک به بدخیمی‌های سینوس را بر می‌انگیزد.

کریمی تاکید کرد: شناخته شده ترین فاکتورهای خطر در وقوع کانسرهای سر و گردن، سیگار و الکل هستند، البته ابتلا به عفونت‌های ویروسی مثل "پاپیلوماتوز" انسانی به خصوص در بیمارانی که فاکتور خطر شناخته شده دیگری ندارند، از عوامل خطر ابتلا به سرطان‌های سر و گردن است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: نکته مهم در مورد سرطان‌های سر و گردن این است که عمده فاکتورهای خطر قابل پیشگیری هستند؛ علاوه بر  ترک سیگار و الکل، انجام واکسیناسیون علیه ویروس پاپیلوماتوز می‌تواند تا ٨٠ درصد مانع وقوع سرطان‌های سر و گردن شود.

وی تصریح کرد: تومورهای سر و گردن ٢ درصد کل تومورهای بدن را شامل می‌شود، امروزه در کشور شیوع برخی از انواع تومور‌ها به علل مختلفی رو به افزایش است؛ البته افزایش تعداد مبتلایان به این تومور‌ها فقط به علت شیوع بیشتر این بیماری نیست، بلکه یکی از دلایل، افزایش قدرت تشخیص این بیماری است.

کریمی ادامه داد: در بروز تومورهای تیروئید عوامل خطر شناخته شده‌ای وجود دارند که از جمله مهم‌ترین این موارد سابقه خانوادگی و مواجهه با اشعه یونیزان است، ایجاد  توده در جلوی گردن، تغییر در اندازه گره‌های تیروئید که از قبل وجود داشته یا ایجاد گره "ندول" جدید، تغییر صدا، خشونت صدا و گاهی احساس درد در موارد پیشرفته، تنگی نفس و اختلال بلع، از علائم و نشانه‌های تومورهای تیروئید هستند.

این متخصص جراحی سر و گردن افزود: هرگونه توده تیروئید یا هر بر آمدگی غیر طبیعی در قدام گردن نیازمند بررسی بیشتر است و از آنجایی که تشخیص به موقع این نوع توده ها و درمان اغلب سرطان‌های تیروئید به خوبی امکان پذیر است، مراجعه به موقع جهت درمان سبب می‌شود که این نوع سرطان اثری در کاهش طول عمر طبیعی و کیفیت زندگی بیماران نداشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: پیشگیری از وقوع سرطان تیروئید تا حد زیادی امکان پذیر است، هزینه تحمیل شده بر نظام سلامت کشور کمتر خواهد بود؛ به طوری که بعضی راهکارها می تواند از وقوع بدخیمی تا حدی پیشگیری کند. به عنوان مثال در مطالعات مختلف، بین مواجهه با اشعه ناشی از تصویر برداری‌های تشخیصی و افزایش بروز سرطان‌های تیروئید ارتباطاتی وجود دارد؛ به ویژه در بین کودکان که این عامل خطر تا حد زیادی قابل پیشگیری است.

به گزارش فارس کریمی در پایان اضافه کرد: امید است در سمینار امسال همانند سال‌های گذشته با ارائه سخنرانی‌ها و بحث‌های چالشی بین رشته‌ای، شرکت کنندگان با تازه ترین راهکارهای تشخیصی و درمانی سرطان‌های تیروئید آشنا شده و تجارب خود را به اشتراک بگذارند.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.