۹/۵ درصد از جمعیت زندان‌های کشور ما مبتلا به بیماری هپاتیت C هستند
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، رشید رمضانی در همایش یک روزه کنترل هپاتیت که امروز در بیمارستان شریعتی برگزار شد، اظهار کرد: هپاتیت یکی از مسائل مهم این روز‌های جهان است که بسیاری از کشور‌ها برای کنترل آن تلاش می‌کنند؛ با اقدامات انجام شده در وزارت بهداشت، هپاتیت C در بسیاری از گرو‌ه‌های در معرض خطر از جمله بیماران جذامی حذف شده است؛ در حال حاضر مساله کاهش دائم این بیماری و کنترل شیوع آن مطرح است.
 
مدیر مرکز هپاتیت وزارت بهداشت ادامه داد: ایران مطابق دسته بندی سازمان جهانی در منطقه کم جمعیت شیوع این بیماری است البته در وزارت بهداشت اقدامات زیادی در جمع‌آوری اطلاعات مختلف، به خصوص از آزمایشگاه‌ها انجام شده است؛ با این اقدامات هر ساله حدود ۳ هزار بیمار به جمعیت بیماران شناسایی شده، افزوده می‌شود.
 
وی افزود: در چند مدت اخیر به فعالیت در فضا‌های خاصی مثل زندان‌ها اقدام کردیم چرا که امکان ابتلا به این بیماری در آنها بیشتر است؛ بررسی‌ها نشان می‌دهد ۹/۵ درصد از جمعیت زندان‌های کشور ما مبتلا به بیماری هپاتیت C هستند، اما بیشترین شیوع آن در بین افراد‌ی است که اعتیاد تزریقی دارند؛ برخی آمارها بیان می‌کنند که شیوع هپاتیت در بین آن‌ها به ۳۵ درصد می‌رسد.
 
رمضانی گفت: تلاش زیادی برای ورود به زندان‌ها و تامین رایگان دارو‌های آنها داشتیم، اما متاسفانه هنوز پاسخ لازم را دریافت نکردیم؛ بدون شک یک فرد معتاد توانایی خرید دارو را نخواهد داشت و این مغایر با اهداف ما در کنترل هپاتیت است.
 
مدیر اداره هپاتیت وزارت بهداشت تاکید کرد: در چند مدت اخیر سایر بیماری‌های ویروسی مثل ایدز و مالاریا به طور مناسبی کنترل شده و با کاهش چشم‌گیری مواجه شده‌اند، اما هپاتیت‌ها به خصوص هپاتیت B وC نیاز به توجه ویژه دارند، در سال ۹۷ برنامه حذف هپاتیت Cو B را آماده و با هم ادغام کردیم؛ در ۱۷ دانشگاه کشور مراکز تخصصی برای این بیماری‌های احداث شد که با توجه به عملکرد مناسبشان به زودی جشن حذف بیماری در حوزه خود را برگزار خواهند کرد.
 
وی با اشاره منابع محدود‌های مالی و تلاش اداره کنترل بیماری‌های واگیر گفت: اقدامات اولیه برای کنترل این بیماری‌ها در مراکز مهم آغاز شده است؛ بسیاری از کشور‌ها همپای کشور ما در حال تلاش برای کنترل این بیماری هستند.

در ادامه  امیر علی سهراب پور رئیس شبکه هپاتیت ایران و معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار کرد: با توجه به فرا رسیدن روز جهانی هپاتیت برابر با ۶ مرداد و اهمیت موضوع هپاتیت‌های ویروسی اقدام به برگزاری چنین همایشی کرده ایم.

وی تصریح کرد: همانطور که می‌دانید هپاتیت به معنای التهاب کبد است؛ عوامل مختلفی می‌تواند منجر به ایجاد این التهاب شود، حتی هپاتیت‌های دارویی هم داریم یا در برخی موارد کبد چرب باعث بروز این التهابات می‌شود.

سهراب‌پور اضافه کرد: تنها ۵ درصد از افراد مبتلا به این بیماری از وجود این ویروس در بدن خود آگاه هستند و همین موضوع اهمیت هپاتیت را دو چندان می‌کند؛ طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی ۹۷ درصد کشور‌ها خون‌های اهدایی را از نظر آلودگی به ویروس هپاتیت بررسی می‌کنند که خوشبختانه این مشکل در کشور ما وجود ندارد و از سلامت خون‌های ارائه شده به بیمارستان‌ها اطمینان داریم.

رئیس شبکه هپاتیت ایران با تاکید شیوع این بیماری در بین معتادان تزریقی گفت: مراکز درمان‌های متادون تراپی در کشور می‌تواند همراه ما برای شناسایی و کنترل این ویروس در معتادان تزریقی باشند؛ مراکز ارائه دهنده سرنگ‌ و سوزن‌های سالم باید افزایش پیدا کنند تا کمتر شاهد انتقال این ویروس باشیم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان وی در حاشیه مراسم و در جمع خبرنگاران گفت: خوشبختانه دارو‌های اثربخش و با کیفیتی در کشور ما تولید می‌شوند که مشابه خارجی آن در دنیا بسیار گران قیمت است، اما نمونه‌های داخلی با قیمتی بسیار کمتر در دسترس بیماران قرار می‌گیرند.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران اضافه کرد: ۰/۳ درصد جمعیت کشور با بیماری هپاتیتC دست و پنجه نرم می‌کنند که عمده آنها بین معتادان، حاشیه نشین‌ها و کودکان خیابانی وجود دارد؛ توجه داشته باشید که هپاتیت از جمله بیماری‌هایی است که منبع آن فقط در بدن انسان‌ها است پس برای کنترل این بیماری باید شیوع آن در بین بیماران رفع شود.

سهراب پور در پایان درباره هپاتیت نوع A گفت: این نوع هپاتیت یک بیماری حاد است که در بدن نمی‌ماند و فرد را دچار مشکل نمی‌کند و شیوع آن  به اندازه هپاتیت Bو C نیست.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.