هند و چین ۹۰ درصد مواد اولیه دارویی دنیا را تامین می‌کنند
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، محمد رضا شانه ساز در حاشیه اجلاس سراسری روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی در مشهد در جمع خبرنگاران درباره واردات مواد اولیه دارویی از کشورهای هند و چین افزود: استانداردهای دارو بین المللی است و در زمینه کیفیت مواد اولیه دارویی دقت لازم انجام می‌شود. برای تامین مواد اولیه، واردکننده باید گواهی‌های معتبر بین المللی را داشته باشد.اگر تولیدکننده ماده اولیه در هند و چین گواهی‌های بین المللی را نداشته باشد، حتما باید کارشناس‌های سازمان غذا و دارو از آن کارخانه‌ها بازدید داشته باشند.

رییس سازمان غذا و دارو درباره وضعیت دارویی کشور، گفت: واقعا نگرانی خاصی در حوزه تامین دارو نداریم و فکر نمی‌کنیم مشکلی در زمینه تامین دارو و تجهیزات پزشکی ایجاد شود. زیرا بیش از ۹۷ درصد از داروهای مورد نیازمان را در داخل تولید می‌کنیم. در عین حال دو درصد داروهایی است که هم در داخل کشور تولید می‌شود هم مشابه خارجی‌شان وجود دارد.

وی افزود: با مشکلاتی که در زمینه تامین ارز وجود دارد و فضایی که دشمنان‌مان برای انتقال ارز ایجاد کردند، همه مسئولان و دست اندرکاران را به این واقعیت رسانده که ما باید بر روی تولید داخلی دارو بیش از قبل سرمایه‌گذاری کنیم. بنابراین برنامه ما این است که واردات داروهای مشابه تولید داخل ممنوع شده و بر توان داخلی و تولید اقلام مورد نیازمان در خود کشور تمرکز کنیم.

شانه‌ساز یادآور شد: در سال ۱۳۹۷ برای سه درصد دارویی که به کشور وارد می‌کنیم حدود ۱.۴ میلیارد دلار ارزبری داشتیم و برای ۹۷ درصد داروی تولید داخل ۶۵۰ میلیون دلار ارز هزینه کرده‌ایم. این اعداد نشان می‌دهد که باید بر روی تولید داخل تمرکز کنیم و هر کسی که این مملکت را دوست داشته باشد می‌تواند با این اعداد و ارقام قضاوت درستی داشته باشد.

رییس سازمان غذا و دارو خاطرنشان کرد: اگر در زمینه تولید مواد اولیه داخلی هم برنامه‌ریزی کرده و سرمایه گذاری کنیم، میزان صرفه جویی ما در حوزه ارز بسیار بالاتر خواهد بود، در این صورت می‌توانیم نیروهای نخبه و دانشگاهی‌مان را در این صنایع مورد استفاده قرار دهیم و به اشتغال‌زایی آنها نیز کمک کرده‌ایم. بنابراین در حال حاضر هدف ما تولید مواد اولیه دارویی است و در این رابطه با معاونت علمی ریاست جمهوری و هلدینگ‌های بزرگ داروی تفاهم‌نامه‌هایی امضا شده است.

وی تاکید کرد: بنابراین هدف ما تولید مواد اولیه دارویی است؛ چراکه در کشور زمینه خوبی برای تولید مواد اولیه دارویی داریم. با توجه به اینکه در کشور صنایع نفت و پتروشیمی قوی داریم، برنامه‌مان این است که بتوانیم مواد اولیه دارویی را در اولویت برنامه‌های پژوهشی و تولیدی قرار داده و از این رهگذر هم ارزبری کمتری داشته و هم در حوزه صادرات دارو حرف‌های بیشتری بزنیم. در عین حال از خام‌فروشی نیز جلوگیری کرده و بستر اشتغال نیروهای نخبه را نیز فراهم می‌کنیم.

شانه ساز ادامه داد: اعتقاد داریم که مهم‌ترین بخش کیفیت دارو به مواد اولیه مربوط است و چند قلم دارویی که در یک یا دو سال اخیر ریکال شد، همان مواد اولیه‌ای بود که در کشورهای اروپایی و آمریکایی هم ریکال شد، بیشترین موضوع مطرح در این زمینه، مباحث رقابتی است که برخی می‌خواهند با اتهامات واهی که وارد می‌کنند، رقیب را از گردونه خارج کنند و بیشتر از هر چیزی مباحث اقتصادی و تجاری مطرح است.

رییس سازمان غذا و دارو در ارتباط با تبلیغات دارو در شبکه‌های ماهواره‌ای و شبکه‌های اجتماعی، گفت: اساساً تبلیغات دارو در کشور ممنوع است و شرکت‌های دارویی فقط مجاز هستند داروهای خود را برای جامعه پزشکی و داروسازان، اطلاع رسانی کنند، متأسفانه این قبیل داروها قابل اعتماد نبوده و مورد تأیید سازمان غذا و دارو نیست.

وی افزود: فروش دارو از طریق شبکه‌های اجتماعی نیز ممنوع است و مردم نباید به این قبیل داروها و تبلیغات اعتماد کنند، مردم باید دارو را فقط از داروخانه تهیه کنند که در صورت عارضه احتمالی، پاسخگو وجود داشته باشد.

به گزارش ایسنا شانه‌ساز در پایان در ارتباط با کمبود دارو در کشور، گفت: کمبود واقعی دارو در کشور در حال حاضر کمتر از ۲۰ قلم دارو است که تلاش می‌کنیم این کمبودها به صورت فوریتی تأمین شود، دارو عملاً تحریم است، توضیح داد: وقتی برای نقل و انتقال ارز مورد نیاز تهیه مواد اولیه دارویی و همچنین واردات دارو با مشکل و محدودیت مواجه هستیم، در واقع دارو تحریم است.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.