نورومانیتورینگ به کاهش خطر جراحی کمک می کند
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، صبح امروز (پنجشنبه) نخستین "سمپوزیوم نورو مانیتورینگ در اعمال جراحی" در بیمارستان امام حسین (ع) برگزار شد.

در ابتدا افشین طاهری اعظم متخصص جراحی ارتوپدی در بخش نخست این گردهمایی درباره تاثیر نورو مانیتورینگ در جراحی های پیچیده گفت: جراحی تعویض مفصل ران موفق ترین عمل در قرن بیست و یکم است اما همچنان با عوارضی مانند آرتروز های احتمالی همراه است، بر پایه مطالعه‌ای که از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۰ روی ۶۹ بیمار که این جراحی را داشتند صورت گرفت، روشن شد پیشنهادهای عصب شناس هنگام جراحی ۳۵ درصد در کاهش آسیب های بعدی موثر بود.

وی افزود: در جراحی تعویض مفصل ران احتمال بروز آسیب تا هفت درصد می رسد اما با بکارگیری روش های نورومانیتورینگ این میزان به نیم تا ۲ درصد کاهش می یابد، این روش در جراحی های پیچیده استفاده می شود و بیماران مبتلا به مشکلات مادرزادی نسبت به بروز آسیب های پس از جراحی حساسیت بیشتری دارند.

طاهری‌اعظم گفت: تغییر امواج هنگام عمل، میزان فشار وارد شده به موضع را نشان می دهد اما با توجه به اتصال مستقیم الکترودهای دریافت کننده سیگنال ها به عصب باید درباره بکارگیری آن بیشتر دقت کرد.

در ادامه امیرحسین چوادی متخصص جراحی، عصب نورومانیتورینگ را به یک سنسور هشدار دهنده تشبیه کرد که ایمنی جراحی و دوران پس از آن را بیشتر می کند، این روش جایگزین تکنیک های جراحی نیست اما می تواند به ما اطلاعات بیشتری ارایه کند.

وی اظهار کرد: گرچه نورومانیتورینگ در همه موارد ضروری نیست اما در بیشتر موارد صورت گرفته، تغییرات مثبت را شاهد بودیم، البته حساسیت زیاد این دستگاه گاهی مشکلاتی ایجاد می کند و حتی با چرخاندن سر، جزییات سیگنال ها تغییر می کند، بنابراین باید در این زمینه دقت بیشتری کرد.

گیو شریفی متخصص جراحی عصب تصریح کرد: وجود هر نورون دلیلی دارد که شاید ما اکنون درباره کارکرد آن ناآگاهیم اما نباید آن را دستکاری کرد و برداشت، زیرا پیامدهای آن در آینده نامشخص است، نورومانیتورینگ قرار نیست معجزه کند اما امنیت بیشتری برای جراحی های پیچیده ایجاد می کند.

وی افزود: هنگامی که تومورها سطحی است، تشخیص مکان اعصاب دشوار می شود. همچنین گاهی همه عکس های برداشت شده نمی تواند با اطمینان کامل مکان و شدت عارضه را نشان دهد. بنابراین از نورومانیتورینگ استفاده می شود، نورومانیتورینگ به تدریج در حال تبدیل به جزو جدایی ناپذیر جراحی های دقیق است.

سجاد حق‌شناس متخصص عصب شناس تاکید کرد: نورومانیتورینگ هم به کاهش خطر جراحی کمک می کند و هم تاثیراتی بر شرایط پس از جراحی های مغز، قلب و سایر اعضا دارد و بر دوران نقاهت تاثیر می گذارد.

وی تصریح کرد: یکی از زمینه‌های تازه مورد بررسی در علم پزشکی نوین، کاربرد پایش عصبی بر جلوگیری از اختلالات عملکرد شناختی بیمار پس از عمل های جراحی است، ممکن است عوارض پس از عمل جراحی حافظه را محدود کند یا اثرات ناخواسته دیگری داشته باشد. بنابراین می توان ۶ ماه پس از عمل، شرایط بیمار را با سیستم نورومانیتورینگ بررسی کرد، با این شیوه حتی می توان بهترین روش جراحی را انتخاب کرد.

علی آرامی متخصص عصب شناس کاربردهای نورومانیتورینگ را در درمان بیماریهای پیچیده مانند تومورها، مشکلات شنوایی نوزادان، مشکلات نخاعی و آسیب های مغزی برشمرد و  افزود: با نورومانیتورینگ می توان از موفقیت جراحی های نخاعی مانند گذاشتن پیچ و مهره های ضروری اطمینان یافت، نورومانیتورینگ مسئولیت زیادی دارد و باید آن را پذیرفت.

وی تاکید کرد: همکاری متخصصان بیهوشی با تیم پزشکی بسیار مهم است و اگر عملکرد درستی نداشته باشند، به سختی می توان پیامدهای آن را جبران کرد.

ناصر کچوییان متخصص جراحی قلب گفت: حدود نیمی از جراحی‌های موفق قلب با عوارض شناختی برای بیمار همراه است که انجام "نورومانیتورینگ" هنگام جراحی می تواند از بروز این مشکلات جلوگیری کند، بروز اختلالات شناختی مهمترین عارضه پس از جراحی های قلب است که سبب تغییر رفتار بیماران می شود.

این جراح قلب تصریح کرد: تاکنون عمل های جراحی قلب بدون نورو مانیتورینگ انجام شده اما عوارض مغزی در جراحی های قلب زیاد است، زیرا باید جریان خون خارج پیکری به بدن بیمار پمپاژ شود و احتمال بروز آمبولی هوا وجود دارد.

وی افزود: در جراحی های پرخطر قلب برای افراد مسن، بیماران دچار تنگی کاروتید، عمل های طولانی و پیچیده مانند قوس آئورت، مانیتورینگ مغزی اهمیت دارد، پس از پایان عمل در صورت بروز هر گونه مشکل عصبی- مغزی برای بیمار و پیامدهایی مانند اختلالات شناختی نمی توان اقدام دیگری انجام داد، بنابراین با راه های پیشگیرانه ای مانند پایش عصب می توان مانع این عوارض شد.

فریده نجات متخصص جراحی عصب نیز کاربرد نورو مانیتورینگ در تشخیص بیماری اطفال را تشریح کرد و گفت: تکنیک های این روش باید بر اساس نیازهای فیزیولوژیک بدن کودک باشد، بسیاری از روندهای پس از جراحی بین همه افراد مشترک است اما باید توجه کرد کودکان، بزرگسالان کوچک شده نیستند. در کودکان تحریک عضله برای گرفتن پاسخ، سخت است و حساسیت زیادی دارد که از شش ماهگی به بعد، این مشکل کمتر می شود.

بر پایه بررسی های این متخصص، در کودکان دچار بیماری های پیشرفته به ویژه سندرم داون به دلیل رشد غیرطبیعی جسمی، توان شناخت بیماری با اختلالاتی همراه است.

علی جعفری متخصص جراحی عصب تصریح کرد: یکی از مهمترین کاربردهای نورو مانیتورینگ در درمان تومورهای داخل نخاع است، در این عمل های جراحی احتمال بروز خسارت بدون نورو مانیتورینگ بسیار زیاد است. تشخیص مکان و شدت عارضه و جنس آن با یاری گرفتن از نورومانیتورینگ، بر نوع و اقدام های بعدی اثر دارد.

به گزارش ایرنا در این سمپوزیوم که با همکاری بیمارستان امام حسین (ع) و گروه مایا طب آراد برگزار شد، ۱۲ پژوهشگر ایرانی مقاله های خود را درباره کاربردهای این روش و دستاوردها و مشکلات آن در زمینه های مختلف پزشکی ارایه کردند.

یکی از شیوه های نوین که هم به تشخیص علت بیماری ها بویژه تومورها و هم به افزایش دقت جراحی ها کمک می کند، "نورومانیتورینگ" نام دارد که می توان آن را روش "پایش عصب" معنا کرد، این شیوه به معنای استفاده از مجموعه روش های الکتروفیزیولوژی بالینی است که برای ثبت پتانسیل های مختلف الکتروفیزیولوژیک از بیمار در حین جراحی روی مغز، نخاع و اعصاب محیطی طراحی می‌شود.

از مهمترین کاربردهای نورومانیتورینگ می توان به جراحی های قلب و عروق، ستون فقرات، اورولوژی، برخی جراحی های مغز، اندآرترکتومی کاروتید، انوریسم آئورت، جراحی های گوش و حلق و بینی مانند نوروم اکوستیک، پاروتیدکتومی و جراحی های عصب اشاره کرد.

پایان پیام/

1 نظر

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.