ابتلای بیش از ۱۶ هزار مورد به بیماری تب مالت در سال گذشته
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، بهزاد امیری تب مالت را یک بیماری عفونی باکتریال معرفی کرد و گفت: تب مالت جزو بیماری‌های مشترک بین انسان و دام بوده که عامل بروز آن باکتری به نام بروسلا است. این بیماری از طریق مصرف فرآورده‌های دامی غیر پاستوریزه، انتقال ترشحات دامی آلوده از طریق جراحات روی پوست بویژه دست‌ها، استنشاق ذرات افشانه‌ای شده آلوده در هوای آغل و از طریق تماس این ذرات با مخاط دهان و چشم به انسان منتقل می‌شود.

رییس اداره مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت استان‌های غربی، شمال غربی و شمال شرقی را در صدر آمار شیوع تب مالت معرفی کرد و افزود: در سال گذشته ۱۶ هزار و ۶۳۲ مورد ابتلا به بیماری تب مالت گزارش شد. برای کنترل این بیماری اقدامات مختلفی از جمله اطلاع رسانی و آموزش به مردم بویژه به دامداران ارائه کرده‌ایم. همچنین واکسیناسیون دام‌ها را با جدیت در حال پیگیری هستیم. البته با وجود اینکه اقدامات صورت گرفته از میزان انتظار ما کمتر است، اما گام‌های مثبتی در این زمینه برداشته شده است.

امیری علت برآورده نشدن تمام انتظارات درباره کنترل این بیماری را محدودیت‌های مالی دانست و افزود: با وجود این محدودیت‌های مالی نمی‌توان انتظار واکسیناسیون تمامی دام‌های واجد شرایط را داشت. به همین دلیل هم به انتظارات خود به طور کامل دست نیافته‌ایم. اما خوشبختانه اقدامات نسبت به سالیان گذشته در حال پیشرفت است.

به گزارش ایسنا وی در پایان با یادآوری آمار ابتلاء به تب مالت در سال ۶۸ که حدود ۹۰ هزار مورد بوده است، بر لزوم مصرف فرآورده‌های لبنی پاستوریزه تاکید و تصریح کرد: کنترل رعایت ضوابط در مراکز نگهداری شیر و فرآورده‌های دامی به ویژه در دامداری‌های سنتی، نظارت بر مواد غذایی تهیه شده از فرآورده‌های دامی، بهسازی آغل‌ها و محیط نگهداری دام و شناسایی و درمان به موقع بیماری تب مالت از اقدامات مؤثر ما در این زمینه بوده است تا بتوانیم از آمار یاد شده در سالیان گذشته تا حد زیادی فاصله بگیریم، اما همچنان نیاز به فعالیت‌های جدی در این زمینه است.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.