نحوه و میزان اعزام پزشک متخصص به استان سیستان و بلوچستان
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، علیم یارمحمدی با گلایه از وضعیت بحرانی شهرستان‌های استان سیستان و بلوچستان در زمینه کمبود پزشک به خبرنگار فارس گفت: کمبود پزشک در سیستان و بلوچستان بسیار شدید است. نزدیک ۱۵ شهرستان استان سیستان و بلوچستان از جمله نیکشهر، چابهار، سراوان، کنارک و سرباز و... از نداشتن نیروی پزشک متخصص، به مشکلات فراوانی برخورده‌اند. روستاهای استان نیز در وضعیت به مراتب نامناسب‌تری قرار دارند.

عضو کمیسیون عمران مجلس و نماینده مردم زاهدان ادامه داد: در استان سیستان و بلوچستان سه دانشگاه علوم پزشکی وجود دارد. این دانشگاه‌ها فقط نیاز مرکز استان را می‌توانند جوابگو باشند و شهرستان‌های اطراف را نمی‌توانند پوشش دهند. در برخی مناطق استان از قبیل زرآباد و دشتیاری، دسترسی به پزشک عمومی نیز بسیار دشوار است.

وی افزود: بر اساس اعلام معاونت درمان وزارت بهداشت، سهمیه دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور با در نظر گرفتن نظام تخصیص منابع ساختاری خدمات درمان بستری کشور، با توجه به موارد فوق در توزیع آمار نیروها و خدمات تخصصی موجود در بانک اطلاعاتی نیروهای تخصصی، تعداد فارغ التحصیلان هر رشته، مستندات و نظرات کارشناسی دانشگاه‌ها و نظریه کارشناسی معاونت درمان وزارت متبوع صورت می‌پذیرد.

یارمحمدی گفت: پزشکان متخصص در سال ۹۷ نیز با هماهنگی‌های به عمل آمده با معاون درمان دانشکده علوم پزشکی زاهدان و ایرانشهر به ترتیب ۴۸ و۶۱ نفر "متخصص متعهد خدمت سهمیه آزاد و مازاد مناطق محروم" در رشته‌های مورد نیاز به شرح جدول ذیل به دانشگاه‌های مذکورمعرفی شده‌اند که توزیع نیروهای اعزام شده در سطح استان بر عهده معاونت درمان دانشگاه و با مدیریت وی صورت می‌پذیرد.

قائم مقام و معاون اجرایی معاونت درمان وزارت بهداشت تصریح کرد: لازم به ذکر است تعداد فارغ‌التحصیلان متعهد خدمت درمانی صرفاً بخش کوچکی از متخصصین موجود در دانشگاه‌ها اعم از "استخدام رسمی، پیمانی، هیئت علمی ضریب کا، قراردادی و..." را تشکیل داده و اولویت تخصیص نیرو در هر سال بر مبنای رفع نیاز مناطق محروم کشور تعیین می‌شود.

وی در پایان اضافه کرد: این معاونت در تلاش است در توزیع نیروی تخصصی سال جاری با هماهنگی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان- ایرانشهر نسبت به اعزام نیروی تخصصی مورد نیاز با رعایت نظام سطح بندی به آن دانشگاه اقدام لازم را انجام دهد.

به گزارش فارس سرانه پایین و به دنبال آن کمبود پزشک در کشور طی چند وقت گذشته واکنش‌های مختلفی را به دنبال داشته است. برخی معتقدند که تعداد سرانه پزشک و توزیع پزشک در کشور مناسب بوده و نیاز به تربیت پزشک بیشتر وجود ندارد. در مقابل برخی با استناد به آمار ارائه شده از سوی سازمان جهانی بهداشت و حقایق جامعه معتقدند تعداد پزشک در کشور کم است و نیاز به تربیت پزشک بیشتر وجود دارد.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.