امروزه اندیشه‌ها و تفکرات است که ساختار سرمایه‌گذاری جهان را شکل می‌دهد
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، سعيد نمكي در مراسم راه اندازي همزمان دفاتر و واحدهاي مالكيت فكري دانشگاه هاي علوم پزشكي كشور و آغاز حذف هپاتیت C در کشور از شهر رفسنجان، كه با حضور معاون مالكيت فكري وزارت دادگستري و معاونين و مديران وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي برگزار شد، اظهار كرد: امروزه، ساختار مالكيت ها در جهان دچار تحولي عظيم شده است، روزي براي شركت ها، كارخانه، سوله، ماشين آلات و وجه نقد سرمايه محسوب مي شد و امروزه، انديشه ها و تفكرات است كه ساختار سرمايه گذاري جهان را تغيير داده و آن را شكل مي دهد. 

وی افزود: براي مثال، در قانون ارث نيز بايد تجديدنظر كنيم؛ ارث، در و ديوار و زمين نيست كه برای فرزندانمان به يادگار مي گذاريم، بلكه ارث، در واقع، ژن، هوش، ذكاوت، انديشه و افكاري است كه مي توان به فرزندان منتقل كرد. در آينده، در و ديوار و ملك و زمين نيست كه عامل سرمايه محسوب مي شود، بلكه تفكر و انديشه ناب است كه مي تواند فرزندان اين سرزمين را ثروتمندتر كند.

وزیر بهداشت ادامه داد: ميان تعداد مقالات ثبت شده در نانو و ثبت اختراعات تفاوت وجود دارد. در تعداد مقالات ثبت شده در جهان رتبه چهارم را داريم كه دستاوردي عظيم محسوب مي شود، اما در مورد پتنت "ثبت اختراع" در جهان در رتبه ٢٥ قرار داريم، لذا ضرورت دارد، گام هايي برداريم تا ببينيم چگونه مي توان اين انديشه ها را تبديل به توليد و توليد را تبديل به خلق ثروت ملي كرد.

نمکی گفت: خوشبختانه، همكاران ما در معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، در زمينه تعداد مقالات، توسعه شركت هاي دانش بنيان و همچنين، كمك به توليد ملي، گام هاي موثري برداشته اند و ترديدي نيست در سالهاي آينده، بخش سلامت كشور از اين مجموعه بهره زيادي خواهد برد.

وی تصریح کرد: يكي از مواردي كه انديشمندان، مخترعين و صاحبات انديشه نو براي آسودگي خاطر و دلگرمي، نياز داشتند، اين بود كه ساختاري را براي ثبت فكري و معنوي انديشه هايشان داير كنيم تا با اين روش، اختراعات آنها از گزند دست اندازي هاي آتي محفوظ نگه داشته شود، اين اقدام بزرگ با همكاري و همت همكاران ما در ستاد وزارت بهداشت از جمله معاونت تحقیقات و فناوری، دانشگاه هاي علوم پزشكي و همكاري ساير دستگاه ها ها از جمله وزارت دادگستري و دفتر ثبت اسناد، به خوبي پيش مي رود.

وزیر بهداشت با اشاره به آیین راه اندازي همزمان دفاتر و واحدهاي مالكيت فكري دانشگاه هاي علوم پزشكي كشور، گفت: اين روز مبارك را به عنوان آغاز يك حركت جديد تبريك مي گويم و اطمينان دارم، براي تمامي دست اندركاران عرصه پژوهش و مخترعين به خصوص در حوزه علوم پزشكي، يك حركت آغازين موثر خواهد بود و به حول قوه الهي، اين حركت بزرگ را آغاز مي كنيم.

نمکی درخصوص مراسم حذف هپاتیت C در کشور، گفت: گرچه معضل امروز حوزه سلامت، بيماري هاي غيرواگير محسوب مي شود، اما به اين معني نيست كه در عرصه كنترل و حذف بيماري هاي واگيردار به توفيق صددرصد رسيده ايم، سالها قبل، موفق به كنترل و حذف كزاز، سرخك و فلج اطفال و چند بيماري واگيردار دیگر شديم، امروز نيز در تلاشيم تا مالاريا را ريشه كن كنيم.

وی اظهار کرد: در زمينه هپاتيت، ٢٩ سال قبل، با همت دكتر ملك زاده، واكسن هپاتيت B به پروتکل واکسیناسیون کشور افزوده شد و ساختن آن نیز در انستیتو پاستور آغاز شد. خوشبختانه امروز، سرطان اولیه کبد که یکی از عوامل اصلی آن ابتلا به هپاتیت B است، در کشور وجود ندارد یا اینکه موارد آن بسیار کم است و این موضوع، حاصل واکسیناسیون سنجیده هپاتیت B برای گروه های هدف است. امیداست، حذف بیماری هپاتیت C نیز با موفقیت اجرا شود تا در مرحله بعدی به ریشه کنی این بیماری بپردازیم.

به گزارش وب‌دا وزیر بهداشت در پایان با اشاره به طرح حذف بیماری هپاتیت C در کشور، بیان کرد: امیدوارم بتوانیم این طرح را در دانشگاه های علوم پزشکی به صورت یک اقدام بین بخشی ادامه دهیم و به نتایج قابل قبولی دست پیدا کنیم.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.