ایران جایگاه خوبی در ثبت اختراعات و پتنت ندارد
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، حسین وطن پور در مراسم آیین راه اندازی دفاتر ثبت مالکیت فکری دانشگاه علوم پزشکی که در ساختمان وزارت بهداشت برگزار شد، اظهار کرد: ایران در حوزه پژوهش در منطقه رتبه اول و شانزدهم جهان است اما متأسفانه جایگاه خوبی در ثبت اختراعات و پتنت ندارد.

رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت ادامه داد: در سال ۲۰۱۸ تعداد پتنت‌های ثبت شده در کشور ما بیش از ۱۵۰ مورد است، شاخص ثبت اختراع در کشورمان در دانشگاه امیرکبیر ۴۱ درصد، دانشگاه شیراز ۴ درصد است. دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز در زمینه ثبت اختراع اقداماتی انجام داده است.

وی افزود: تاکنون ۲۰ دانشگاه نوآوری در دنیا فعالیت می‌کنند، طبق آمار کره جنوبی در زمینه ثبت اختراعات رتبه برتر دارد. ایران هم در زمینه فناوری جایگاه خوبی دارد، به طوری که ما در سال ۲۰۱۶ رتبه ۷۸، ۲۰۱۷ رتبه ۷۵، ۲۰۱۸ رتبه ۶۵ و در سال ۲۰۱۹ رتبه ۶۱ را در حوزه فناوری کسب کردیم.

وطن‌پور گفت: امروزه موضوع ثبت اختراع نقطه ضعف کشورمان است، از سال ۷۷ تا ۹۳ تنها ۲۸۵۱ اختراع به ثبت رسیده است.اقدامات خوبی برای ثبت اختراع و مالکیت فکری در ایران انجام شده است، اگر سلامت سیستم برای محققان تعریف نشود، فعالیت این افراد سخت می‌شود و مخترعان اختراع خود را جهت ثبت به خارج از کشور می‌برند.

رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت تصریح کرد: ۱۱ هزار اپلیکیشن برای ثبت اختراع وجود دارد که تنها ۱۰۸ اختراع به ثبت رسیده است و این مسئله نشان می‌دهد که دفتری برای ثبت اختراع و مالکیت فکری وجود ندارد و دانشگاه‌ها در این زمینه خوش ندرخشیده‌اند.

وی اضافه کرد: ایران توانسته است در حوزه نانو رتبه چهارم جهانی را از آن خود کند اما در سطح پتنت، رتبه بیست و پنجم دنیا را دارد.
 
وطن‌پور خاطرنشان کرد: تشکیل کمیته سیاست گذاری تعریف سازمانی جهت ثبت مالکیت فکری، تدوین خط مشی مالکیت فکری، تدوین سیاست‌های ثبت اختراع از جمله اقدامات وزارت بهداشت جهت راه اندازی و ثبت اختراعات و مالکیت فکری و معنوی محققان است. در این زمینه وزارت بهداشت تفاهم نامه‌ای با دادگستری جهت آموزش آکادمیک مالکیت ثبت اختراع انجام داده است.

رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت در پایان اضافه کرد: در راستای ثبت مالکیت فکری مذاکره‌ای با کره جنوبی و سازمان WIPO انجام داده‌ایم، وزارت بهدشت تفاهم نامه‌ای با قوه قضاییه در زمینه ثبت اختراعات و مالکیت فکری انجام داده است.

در ادامه محمود حکمتی نیا، معاون مالکیت فکری دادگستری گفت: ثبت اختراعات باید به گونه‌ای باشد تا در دسترس همه محققان قرار بگیرد و هزینه‌های تولید علم و محصول تولید شده به انحصار فرد محقق در بیاید، هزینه تولید علم در دفاتر ثبت اختراع باید در بخش خصوصی باشد تا مالکیت علم در اختیار مخترعان قرار بگیرد؛ بر این اساس اطلاعات دفتر ثبت اختراع در اختیار همه محققان قرار می‌گیرد.

وی افزود: دولت متعهد است در بازه زمانی ۱۰ ساله تولید علم تا تولید عرضه در نمایشگاه‌ها به مدت ۲۰ سال برای تولید کننده محقق باشد تا اختراعات و علم تولیدی تبدیل به ارزش اقتصادی شود، وضعیت شرکت باید به گونه‌ای شود تا از اختراعات بتوان استفاده بهینه در زمینه تولید علم و تبدیل آن به ثروت شود، همواره علم در ایران در زمینه حل مشکلات و کمک حال مردم است و  باید این اختراعات در صنعت بروز پیدا کند تا به محصول و ثروت تبدیل شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان حکمتی‌نیا در پایان گفت: ثبت اختراع، اقدامات گسترده‌ای است و ثبت مالکیت فکری باعث ایجاد تحولی بزرگ در حوزه وزارت بهداشت می‌شود، حاصل تحقیقات در زندگی اجتماعی می‌تواند نقش داشته باشد و علم نقش ویژه‌ای در ارتقای بهداشت و رفاه مردم ایفا کند.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.