بیماران هموفیلی هیچ مشکلی از نظر کمبود دارو و مراکز درمانی ندارند
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، صدیقه حنطوش زاده اظهار کرد: در حال حاضر بیماران هموفیلی هیچ مشکلی از نظر کمبود دارو، امکانات و حتی مراکز خدمات درمانی ندارند و برخی از دارو‌های بیماران هموفیلی به وسیله شرکت‌های تولیدکننده داخلی و بخش دیگری نیز بنا بر ضرورت به وسیله واردات تأمین می‌شود.

رئیس اداره پیوند و بیماری های خاص وزارت بهداشت ادامه داد: داروی بیماران هموفیلی به میزان کافی در سطح بازار و در انبار‌ها موجود است و بیماران به راحتی می‌توانند دارو‌های مورد نیاز خود را تأمین کنند.

وی با اشاره به کمبود دارو‌ی بیماران هموفیلی در برخی مناطق تأکید کرد: در برخی از مراکز و داروخانه‌ها به دلیل تأخیر در توزیع دارو به وسیله شرکت‌های پخش کمبود‌هایی به صورت مقطعی و کوتاه‌مدت گزارش شده بود که با پیگیری وزارت بهداشت در کمترین زمان این مسئله برطرف شده است.

حنطوش‌زاده با اشاره به آمار بیماران هموفیلی گفت: بیمارانی که در چار اختلالات خون‌ریزی به دلیل کمبود فاکتور‌های ۷، ۸، ۹، ۱۰، ۱۱ و ۱۳ پلاکتی و فیبرینوژن مبتلا به عارضه هموفیلی هستند، شناسایی شده اند. اکنون ۱۱ هزار و ۵۰۰ نفر در کشور به بیماری هموفیلی مبتلا شده و این افراد در سامانه وزارت بهداشت به ثبت رسیده‌اند.

رئیس اداره پیوند و بیماری های خاص وزارت بهداشت تصریح کرد: میزان ابتلای افراد به بیماری هموفیلی در کشور مطابق شیوع جهانی است، میزان شیوع بیماری هموفیلی در بین مردم کشورمان با متوسط آمار‌های دنیا هم‌خوانی دارد، اما مناطقی مانند سیستان و بلوچستان به دلیل ازدواج‌های فامیلی و کمبود فاکتور ۱۳ بیماری هموفیلی در بین مردم این منطقه، نسبت به سایر مکان‌های کشور شیوع بیشتری دارد.

وی اظهار کرد: تمام دارو‌ها و فاکتور‌های بیماران هموفیلی تحت پوشش سازمان‌های بیمه‌گر قرار دارند و بیماران بابت تأمین داروی مورد نیاز خود، هیچ پولی را از جیب نمی‌پردازند و خدمات درمانی به صورت کامل و جامع به بیماران هموفیلی به وسیله وزارت بهداشت ارائه می‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان حنطوش‌زاده در پایان اضافه کرد: در حال حاضر بسته جامع هموفیلی از سوی وزارت بهداشت تدوین و به دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور و سازمان‌های بیمه‌گر ابلاغ شده است. بخشی از خدمات به وسیله سازمان‌های بیمه‌گر پوشش داده شده و بقیه خدمات مانند دندانپزشکی آزمایشات و معاینات دوره‌ای هزینه‌هایشان از سوی وزارت بهداشت پرداخت می‌شود.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.