قند خون بالا روی عروق چشم، قلب و کلیه اثر تخریبی دارد
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، ایرج خسرونیا درباره بیماری دیابت و انواع آن اظهار داشت: دیابت دو نوع است؛ نوع اول وابسته به انسولین و نوع دوم به انسولین وابستگی نداشته و به دارو وابسته است، نوع اول از زمان طفولیت ایجاد می‌شود و نوع دوم بیشتر از سن 30 تا 40 سالگی به بالا ایجاد می‌شود. 

رئیس انجمن متخصصان داخلی ادامه داد: دیابت نوع اول به دلیل اختلال در غده پانکراس و عدم کارکردن آن به وجود می‌آید و دیابت نوع دوم به دلیل تنبلی و کم کار کردن  غده پانکراس است، نوع بسیار خطرناکی که وجود دارد، دیابت در خانم‌های باردار است که باعث سقط جنین و در مواردی مرگ مادر باردار می‌شود. 

وی تاکید کرد: باید کسانی که پدر، مادر، برادر و خواهرشان دچار دیابت هستند توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته باشند؛ ضمن اینکه چنین افرادی باید رژیم غذایی مناسب داشته، پرخوری نکنند تا با دیابت نوع دوم درگیر نشوند. 

خسرونیا خاطرنشان کرد: دیابت نوع اول غیرقابل پیشگیری است؛ چرا که ارثی بوده و خود به خود به وجود می‌آید و متاسفانه از زمان طفولیت فرد دچار بیماری قند شده و بعد از 10 تا 15 سال دچار بیماری‌های قلبی، کلیه و عروق می‌شود. 

رئیس انجمن متخصصان داخلی در خصوص اینکه ارث در ایجاد بیماری دیابت به چه میزان نقش دارد؟ تصریح کرد: در دیابت نوع اول ارث بسیار موثر است اما در دیابت نوع دوم این تاثیر 50 تا 60 درصد است؛ ممکن است پدر و مادر دیابت نداشته باشند اما پدربزرگ و مادربزرگ، خاله یا دایی فرد دیابت داشته باشند و در اثر این سلسله مراتب فرد نیز دچار دیابت شود. 

وی با اشاره میزان مناسب قند خون گفت: بین عدد 90 تا 105 قند خون مناسب است، اگر از عدد 110 به بالا باشد به سمت خطرناک بودن پیش می‌رویم و از عدد 110 تا 150 اثرات بدی به دنبال دارد و از عدد 150 به بالا نیز باعث می‌شود روی عروق چشم، قلب و کلیه‌ها اثر تخریبی داشته باشد، خطر مرگ در پایین بودن قند خون است و ممکن است عدد قند خون فردی بین 400 تا 500 باشد اما در چنین حالتی نیز فرد از بین نمی‌رود اما وقتی قند خون فرد به زیر عدد 50 یا 60 می‌رسد، خطر مرگ وجود دارد. 

خسرونیا با اشاره به آمار تعداد افراد دیابتی در کشور افزود: 50 درصد کسانی که دیابت دارند از دیابت خود خبر ندارند؛ ضمن اینکه کسانی که دچار دیابت هستند نیز درمان درستی را انجام نمی‌دهند. 

به گزارش فارس رئیس انجمن متخصصان داخلی در پایان در خصوص اینکه فرد دیابتی چه غذاهایی را باید مصرف کند گفت: فرد دیابتی باید کالری کمتری مصرف کند و نوع غذا خیلی موثر نیست؛ اینکه فرد فکر کند اگر میوه زیادی بخورد قند خونش بالا نمی‌رود، درست نیست بلکه موضوعی که باید به آن توجه کنیم میزان کالری است که دریافت می‌شود؛ ضمن اینکه باید گفت دیابت قابل کنترل بوده اما درمان قطعی ندارد. 

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.