سفر دو معاون سازمان جهانی بهداشت به ایران
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، محسن اسدی لاری درخصوص جزئیات برنامه سفر دو معاون سازمان جهانی بهداشت به ایران، اظهار کرد: این بازدید، هم برای سازمان جهانی بهداشت و هم نظام سلامت جمهوری اسلامی ایران مفید است. چراکه، سازمان جهانی بهداشت به واسطه این سفر با موفقیت ها و چالش های نظام سلامت ایران بیشتر آشنا می شود و نتایج و موفقیت های ما به سایر کشورها منعکس می شود. تمرکز اصلی سفر این دو معاون سازمان جهانی بهداشت به ایران بر بیماری های غیرواگیر است. البته توجه به بیماری های واگیر نیز مورد توجه قرار دارد.

مدیرکل همکاری های بین الملل وزارت بهداشت ادامه داد: برنامه اول این دو معاون سازمان جهانی بهداشت با حضور وزیر بهداشت برگزار می شود که آغاز برنامه ملی آموزش بیماری های غیرواگیر است. این برنامه به صورت آبشاری و مرحله به مرحله در کل کشور اجرا می شود. این برنامه برای مبارزه با بیماری های غیرواگیر و عوامل خطر آن طرح ریزی شده است. همچنین، رونمایی از سامانه «ویزیت» هم در برنامه اول در نظر گرفته شده که در واقع با استفاده از این سامانه، مشارکت گسترده عموم مردم در خود  مراقبتی و به خصوص در زمینه بیماری های غیرواگیر اتفاق می افتد.

وی افزود: برنامه دوم، ارائه گزارشی از بیماری های واگیر و پیشرفت های نظام سلامت جمهوری اسلامی ایران در سال های اخیر در این زمینه است. مهار بیماری ها در جریان سیل اخیر که هیچ گونه اپیدمی بیماری اتفاق نیفتاد یکی از این موارد محسوب می شود.

اسدی‌لاری گفت: همچنین، گزارشی از مهار یا حذف بیماری سرخجه که به تایید سازمان جهانی بهداشت رسیده و گواهی آن صادر شده است هم در این برنامه ارائه می شود.

مدیرکل همکاری های بین الملل وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: برنامه های وسیعی هم برای درمان و مهار هپاتیت در کشور اجرایی شده که در گزارشی ارائه می شود. جلسه های فنی با معاونت بهداشت وزارت بهداشت در زمینه دخانیات و بیماری های واگیر و غیر واگیر هم برگزار می شود. این دو معاون سازمان جهانی بهداشت از مراکز جامع خدمات سلامت و اقدامات شهرداری تهران در حوزه سلامت هم بازدیدهایی انجام می دهند.

وی اظهار کرد: همچنین، با حضور معاونین سازمان جهانی بهداشت، درخصوص موضوع مالیات بر دخانیات که مورد توجه سازمان جهانی بهداشت و وزارت بهداشت ایران قرار دارد، نیز بحث و تبادل نظر خواهد شد.

اسدی‌لاری خاطرنشان کرد: این دو معاون در پایان روز اول سفر خود با رییس سازمان غذا و دارو و سندیکای تولیدکنندگان مواد غذایی هم دیداری خواهند داشت تا در جریان پیشرفت های جمهوری اسلامی ایران در زمینه کاهش قند، نمک، چربی و اسیدهای ترانس قرار گرفته و از برنامه های آتی نظام سلامت ایران در برخورد با این عوامل خطر اطلاع پیدا کنند.

مدیرکل همکاری های بین الملل وزارت بهداشت اظهار کرد: این دو معاون سازمان جهانی بهداشت از بیمارستان محک نیز به عنوان یکی از بیمارستان های خیریه و کمک های مردمی بازدید می کنند و همچنین در جریان آثار تحریم های ظالمانه آمریکا در زمینه درمان کودکان سرطانی و دسترسی آنها به دارو و ملزومات لازم قرار می گیرند.

به گزارش وب‌دا وی در پایان اضافه کرد: یکی از مهمترین اقدامات ما این است که ضمن آگاهی بخشی، همکاری و مشارکت سازمان های بین المللی مرتبط با سلامت را در زمینه مبارزه با تحریم های ظالمانه آمریکا جلب کنیم، همچنین یکی از مهمترین اقدامات انجام شده در کشور در سال جاری، کنترل و پیشگیری از بیماری فشار خون بالا بود که گزارش این پویش ملی هم به معاونان سازمان جهانی بهداشت ارائه می شود.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.