در کشور توانمندی های زیادی در رشته های مدیکال انکولوژی وجود دارد
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، اسدالله موسوی با تقسیم سرطان ها به دو دسته تومورهای توپر(SOLID) و سرطان های خونی یا بدخیمی هایی با منشا مغز استخوان و خون افزود: در انواع سرطان ها چه آن ها که در نتیجه عوامل مستعدکننده در افراد باعث تغییرات ژنتیکی می شوند و در قالب سرطان در سلول های سرطانی به صورت اکتسابی رشد می کنند و چه آن ها که به صورت ارثی ایجاد می شوند، ابتلای مردان بیش از زنان است اما سرطان ها به صورت اختصاصی از نظر بروز و شیوع میان مردان و زنان متفاوت است، به طور کلی می توان گفت بعضی از سرطان ها با نسبت یک به یک در مردان و زنان اتقاق می افتد و برخی دیگر با تفاوت زیاد وجود دارد.

رئیس بخش هماتولوژی، آنکولوژی و پیوند مغز استخوان بیمارستان شریعتی ادامه داد: سرطان های توپر با فراوانی زیاد در جنس زنان در سینه و در مردان در پروستات و ریه شایع ترین نوع سرطان ها هستند. در کشور ما ممکن است فراگیری آن در مناطق مختلف، کمی تفاوت داشته باشد به عنوان نمونه سرطان معده در قسمت های شمالی ایران به ویژه نواحی اردبیل و حاشیه دریای خزر بیشتر دیده می شود، سرطان های توپر به صورت عمده به روش های جراحی، شیمی درمانی، پرتودرمانی و استفاده از درمان های هدفمند و ایمونوتراپی درمان می شوند.

وی افزود: موفقیت درمان سرطان ها متفاوت است به این معنا که برخی از انواع سرطان ها با نیت درمان قطعی یا شفای کامل، برخی دیگر با نیت افزایش طول عمر بیماران و برخی دیگر با هدف بهبود علائم و بهتر شدن وضعیت زندگی بیماران درمان می شود که نباید فراموش کرد روش های درمان، به جنس و میزان پیشرفتگی سرطان یا مرحله بیماری و وضعیت فعالیت ارگان ها و سیستم های بیمار بستگی دارد.

موسوی گفت: به این معنا که بیمار ممکن است بتواند از سرطان نجات پیدا کند اما به این علت که کلیه یا کبد او خوب کار نمی کند، نتواند درمان های لازم را بگیرد یا کهولت سن بیمار و ناتوانی او مانع این شود که سرطانی که می توان در یک جوان نابود کرد، در این فرد ریشه کن کرد. البته که تشخیص به موقع سرطان این فرصت را ایجاد می کند که ما با نیت شفای کامل یا درمان قطعی مریض به درمان بپردازیم.

رییس بخش هماتولوژی بیمارستان شریعتی درباره سرطان های وابسته به دستگاه خون ساز یا بدخیمی های خون و مغز استخوان گفت: سرطان هایی هستند که سیستم خون ساز را گرفتار می کنند و غالبا با کم خونی، کاهش شمارش پلاکتی و کاهش یا افزایش تعداد گلبول های سفید خود را نشان می دهند. در بعضی مواقع بیماران با علائم مربوط به این اختلالات مراجعه می کنند و گاه به صورت تصادفی و در نتیجه آزمایش خون ابتلای آنان به سرطان تشخیص داده می شود.

وی تصریح کرد: سرطان های دستگاه خون ساز بدن به سرطان های خون حاد، سرطان های مزمن خون، تومورها یا سرطان های سیستم لنفاوی مانند لنفوم های هاچکینی و غیر هاچکینی و سرطان مغز استخوان که مایلوما نام دارد تقسیم می شوند، عمده روش درمانی سرطان های دستگاه خون ساز  شیمی درمانی است، معمولا سرطان های دستگاه خون ساز با شیمی درمانی پسرفت می کنند یا به رمیسیون می روند که در این حالت تعداد قابل توجهی از بیماران بخصوص در سرطان های خون حاد نیاز به پیوند مغز استخوان پیدا می کنند.

موسوی اضافه کرد: این سرطان ها اگر در سنین جوانی و میان سالی تشخیص داده شوند امکان درمان با نیت شفای کامل بیشتر وجود دارد اما متاسفانه در سنین بالا تحمل درمان در افراد از بین رفته است و این امکان وجود ندارد که با شدت بتوان درمان کرد در نتیجه احتمال شفا یا درمان قطعی کمتر می شود، امکان درمان سرطان های توپر و سرطان های دستگاه خون ساز در ایران بسیار زیاد است و امکانات لازم از جمله داروهای شیمی درمانی، داروهای هدفمند و تا حدودی ایمونوتراپی برای بیماران وجود دارد.

رئیس بخش هماتولوژی، آنکولوژی و پیوند مغز استخوان بیمارستان شریعتی تاکید کرد: هر جراحی، درمان کنند سرطان نیست، جراحان توانمندی برای درمان سرطان های توپر وجود دارند که لازم است مانند آن ها به تعداد بیشتر تربیت شوند. رادیوتراپی هم طی دو دهه اخیر به لحاظ امکانات، تجهیزات و تعداد دانش آموختگان پیشرفت قابل توجهی داشته است و امیدواریم که تمرکز همکاران متخصص رشته پرتودرمانی سرطان بر امر تخصصی تر شدن حیطه های پرتودرمانی افزایش پیدا کند نه این که هر کسی که متخصص جراحی عمومی شد عنوان کند جراح سرطان است. هر جراح عمومی نمی تواند سرطان را به خوبی عمل کند، پرتودرمان هم نمی تواند شیمی درمان خوبی باشد بلکه باید تکنیک و تخصص خاص را بیاموزد.

وی درباره مراحل درمان سرطان هم توضیح داد: بعد از تشخیص سرطان نیاز به مرحله بندی سرطان است که اغلب در تومورهای توپر این اتفاق می افتد و برای سرطان های دستگاه خون ساز هم در برخی موارد مرحله بندی ضرورت دارد، بعد از تعیین مرحله بیماری یا میزان پیشرفت بیماری درمان های متناسب با آن صورت می گیرد به عنوان مثال در بیماران مبتلا به تومورهای توپر (SOLID) در مراحل ابتدایی بیماری یا استیج های پایین جراحی نقش قابل توجهی دارد. البته ممکن است این بیماران به شیمی درمانی، درمان هرمونی، درمان های هدفمند رادیوتراپی هم احتیاج پیدا کنند یا صرفا با جراحی بیماری آنان از بین برود.

موسوی ادامه داد: در مورد سرطان های دستگاه خون ساز در لوسمی ها یا سرطان های خون حاد معمولا به این شکل مرحله بندی وجود ندارد. برای مایلوما و لنفوم های هاچکین و غیر هاچکین مرحله بندی درمان مطرح است و فاکتورهای تعیین پیش آگهی از جمله یافته های ژنتیک ممکن است برای نحوه درمان به پزشک کمک بیشتری کند.

رئیس بخش هماتولوژی، آنکولوژی و پیوند مغز استخوان بیمارستان شریعتی درباره آمارهای فوتی در انوع سرطان ها هم تاکید کرد: بر عکس تصور عموم مبنی بر این که سرطان خون کشنده است، سرطان خون به ویژه خون حاد امکان شفای کامل و درمان قطعی در آن ها بیشتر است مگر این که پیوند مغز استخوان به علت پیدا نکردن دهنده مناسب یا طول کشیدن پروسه به مقاصد درمانی نرسیم اما در مورد تومورهای توپر بدون بررسی مراحل اولیه بیماری و جنس آن نمی توان گفت بیماری شفای کامل پیدا می کند یا خیر.

به گزارش ایرنا وی در پایان با اشاره به این که بیماران مبتلا به سرطان امیدوار باشند که در کشور توانمندی های زیادی در رشته های مدیکال انکولوژی، پرتودرمانی و جراحی سرطان وجود دارد که از کشورهای دیگر هم برای درمان به ایران مراجعه می کنند،گفت: کیفیت درمان بیماران مبتلا به سرطان در ایران از نمره خوبی برخوردار است. درواقع امروزه سرطان بیماری قابل علاج با نیت های درمانی متفاوت است که به عنوان یک بیماری مزمن شناخته می شود نه مهلک.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.