مرگ و میر ناشی از هپاتیت در حال افزایش است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، رشید رمضانی در دومین همایش هپاتیت در محل بیمارستان ساسان گفت: تا سال ۲۰۳۰، اگر توانستیم تا ۹۰ درصد بروز هپاتیت را کاهش دهیم و تا ۶۵ درصد مرگ و میر را کم کنیم برنامه حذف را طبق برنامه سازمان  بهداشت جهانی عملی کرده ایم.

رئیس اداره هپاتیت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ادامه داد: یک و نیم میلیون ایرانی هپاتیت بی و کمتر از ۲۰۰ هزار نفر هپاتیت سی دارند. سالانه نزدیک ۳ هزار بیمار هپاتیت سی به بیماران اضافه می شوند، طرح واکسیناسیون و ایمنی انتقال خون را دنبال می کنیم. ۳۰۰ هزار دهنده خون را سال گذشته واکسینه کردیم. ۴۰۰ هزار زندانی واکسینه شدند و در مجموع، ۳۵ میلیون ایرانی زیر ۳۰ سال را واکسینه کردیم.

وی افزود: امسال تشخیص و درمان بیماری هپاتیت برای زنان خیابانی و معتادان تزریقی و زندانیان را هدف گزاری کرده ایم. برای کنترل این بیماری باید وسایل پیشگیری و سرنگ در اختیار گروه های دارای رفتارهای پرخطر و معتادان قرار دهیم، برای حذف هپاتیت، دارو و کیت تشخیص سریع نیاز داریم چون مبتلایان توان مالی درمان خود را ندارند.  

رمضانی گفت: درمان بیماری هپاتیت سرمایه گذاری و حفظ منابع است. در مصر، یک میلیون و ۵۰۰ هزار بیمار مبتلا به هپاتیت را درمان رایگان کرده اند. در هند، درمان بیماری هپاتیت B و C رایگان است. هر دلاری که صرف حذف هپاتیت C شود ۱۸ دلار کاهش هزینه برای کشور دارد، هر بیمار هپاتیت سی می تواند در سال ۱۲ نفر را مبتلا کند، بنابراین باید آنها را درمان کنیم تا چرخه انتقال متوقف شود.

رئیس اداره هپاتیت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت به حذف بیماری مالاریا از کشور اشاره کرد و گفت: ایدز در کشور در حال کنترل است و ریشه کنی مالاریا افتخار ماست اما مرگ و میر ناشی از هپاتیت در حال افزایش است و برای کنترل و حذف آن به عزم ملی و کمک سیاستمداران نیاز داریم، ۱۲۴ کشور دنیا برنامه حذف هپاتیت را در دستور کار قرار داده اند. ایران هم متعهد به حذف این بیماری شده است.

به گزارش ایرنا وی در پایان اظهار کرد: مشکل این است که بیماران از بیماری خود اطلاع ندارند. بیماری به ویژه در افراد کهنسال علامتی ندارد. اگر ویروس ۶ ماه در بدن بماند، بیماری مزمن می شود. فقط ۱۰ درصد بیماران از بیماری خود اطلاع دارند که این موضوع اهمیت آگاه سازی و انجام برنامه های تشخیصی را بیشتر می کند، یک میلیون و چهارصد هزار مرگ در سال ناشی از ویروس های هپاتیت است.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.