کودکان زیر ۳ سال نباید با دوربین غربالگری شوند
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، علی میرزاجانی در نشست خبری اظهار داشت: بیست و دومین کنگره سراسری اپتومتری ایران در تاریخ بیست سوم الی بیست و پنجم مرداد  در محل سالن همایش‌های رازی با حضور اپتومتریت‌ها برگزار می‌شود.

رئیس انجمن علمی اپتومتری ایران ادامه داد: هدف برگزاری کنگره افزایش سطح علمی اپتومتریست‌ها در راستای افزایش کیفیت خدمات است، بینایی در سن کودکی حائز اهمیت است، خانواده‌ها توجه داشته باشند که کودکان را حداقل یک مرتبه تا سن 3 سالگی و یک مرتبه در سن 3 الی 6 سالگی برای معاینه چشم نزد اپتومتریست یا چشم پزشک ببرند.

وی افزود: خانه‌های بهداشت و مراکز غربالگری بهزیستی برای غربالگری بینایی کودکان 3 تا 6 سال اقدام می‌کنند. اگر والدینی به اپتومتریست یا چشم‌پزشک مراجعه نکردند باید به این مراکز که هزینه‌های کمتری دارند مراجعه کنند.

میرزاجانی گفت: استاندارد سنجش تابلوی دید است و اگر کودکی به تابلوی دید پاسخ ندهد از دوربین برای بررسی چشم استفاده می‌شود، این دوربین‌ها از تابلوی دید دقیق‌تر نیست اگر کودکی به تابلوی دید پاسخ نمی دهد یا با پزشک همکاری نمی‌کند و بهتر است برای کسب اطمینان به وسیله امتومتریست معاینه و ارزیابی شود.

رئیس انجمن علمی اپتومتری ایران تأکید کرد: کودکان زیر 3 سال نباید با دوربین غربالگری شوند، اگر والدینی نسبت به بینایی فرزندش مشکوک است لازم است توسط امتومتریست یا چشم‌پزشک معاینه شود، اگر برای کودکی تجویز عینک صورت گرفت باید طبق دستور استفاده شود چون ممکن است در طول زمان آسیب‌هایی غیرقابل جبران به چشم کودک وارد شود.

وی تاکید کرد: افراد بالای 40 سال در خطر بالا بودن فشار چشم یا مقوله آب سیاه یا گلوکوم هستند. در معاینات باید فشار چشم آن‌ها ارزیابی شود به دلیل اینکه گلوکوم یا آب سیاه به عنوان دزد مخفی بینایی شناخته می‌شود و می‌تواند به حدود ۵۰ درصد میدان بینایی چشم را آسیب تحت تاثیر قرار دهد. افراد مسن لازم است از سنجش فشار چشم اطمینان حاصل کنند و در صورت بالا بودن فشار چشم به متخصص چشم مراجعه کنند.

میرزاجانی تصریح کرد: گلوکوم دومین علت نابینایی در کشورهای در حال توسعه است و باید برای پیشگیری از این بیماری تشخیص زودهنگام صورت گیرد، این بیماری معمولاً در سن بالای 40 سال رخ می‌دهد.

در ادامه ابراهیم جعفرزاده‌پور نایب رئیس انجمن علمی اپتومتری ایران در نشست خبری با بیان اینکه در زمینه بینایی در کشور با شرایط مناسبی مواجه نیستیم، توضیح داد: وجود دلال‌ها و همچنین عینک‌سازان تجربی باعث شده تا مردم در حوزه درمان بیماری‌های چشم با هزینه‌های زیادی مواجه شوند و خدمات باکیفیتی دریافت نکنند.

وی تاکید کرد: لازم است مردم برای انجام معاینات بینایی به چشم‌پزشک مراجعه کنند، اغلب عینک‌سازان تجربی بدون مجوز در این حوزه فعالیت می‌کنند، یک چشم‌پزشک چندین سال طول می‌کشد تا تحصیل خود را به پایان برساند و برای تربیت چنین فردی در نظام سلامت هزینه‌های زیادی صرف می‌شود، لازم است مردم در زمان مواجه برای معاینه و درمان بیماری‌های چشمی به اپتومتری یا چشم‌پزشک مراجعه کنند.

جعفر‌زاده‌پور با انتقاد از انجام اقدامات درمانی توسط عینک‌سازان تجربی گفت: آخرین آزمون از این افراد در سال 1368 گرفته شده است اما همچنان شاهد فعالیت تعداد زیادی از این افراد در نظام سلامت هستیم که اغلب آنها فاقد مجوز هستند.

نایب رئیس انجمن علمی اپتومتری ایران تصریح کرد: کشور ایران یکی از کشورهای پیشرو در زمینه علوم بینایی است و تحقیقات نشان می‌دهد اولین وسایل و تجهیزات کمک‌بینایی در کشور ایران تولید شده است.

وی در خصوص استفاده از عینک آفتابی توسط مردم توضیح داد: لازم است مردم برای تهیه عینک با اپتومتریست یا چشم‌پزشک مشورت کنند به دلیل اینکه فرد ممکن است به بیماری دوربینی یا نزدیک‌بینی مبتلا باشد و باید برای هر شخص عینک مورد نیاز وی تجویز شود.

جعفرزاده پور خاطرنشان کرد: سال جاری، سال رونق تولید نامگذاری شده است، متأسفانه بسیاری از دلالان این حوزه اقدام به واردات فریم یا عدسی‌های عینک بی‌کیفیت می‌کنند و این موضوع باعث می‌شود مردم هزینه‌های زیادی را برای خرید عینک‌های بی‌کیفیت صرف کنند، مواد اولیه ساخت عینک در کشور ما وجود دارد و باید سیاست‌گذاری دقیقی از سوی وزارت بهداشت و وزارت صمت برای تولید عینک در کشور صورت گیرد.

نایب رئیس انجمن علمی اپتومتری ایران اضافه کرد: وزارت بهداشت هیچ نظارتی بر کیفیت عینک‌ها ندارد،‌ در مواقعی مشاهده می‌کنیم که افراد به دلیل استفاده از عینک‌های نامناسب به بیماری‌های چشمی یا حساسیت‌های پوستی مبتلا می‌شوند که لازم است در این زمینه نظارت بیشتری صورت گیرد.

به گزارش فارس در ادامه جواد مولایی رئیس جامعه اپتومتری ایران با بیان اینکه در حال حاضر 3 هزار اپتومتریست در کشور فعالیت می‌کنند، گفت: این افراد از سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت مجوز دریافت می‌کنند اما متأسفانه مشاهده می‌کنیم که در مواقعی بیمه‌ها نسخه اپتومتریست‌ها را قبول نمی‌کنند که این موضوع باعث سرگردانی بیماران می‌شود و فرد باید با مراجعه مجدد به چشم‌پزشک هزینه جداگانه‌ای را صرف کند.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.