رویکرد دانشگاه شهید بهشتی دانشگاه نسل سوم است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، محمد آقاجانی در مراسم رونمایی از استخوان مصنوعی تولیدشده با تکنولوژی پرینت سه بعدی تولید داخل، با اشاره به فعالیت‌های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار داشت:‌ این دانشگاه با داشتن 14 هزار دانشجو با 250 رشته مقطع نقش مهمی در آموزش پزشکی در کشور دارد. 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: 5.5 میلیون نفر از مردم در تهران و برخی شهرهای این استان تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی هستند، در حوزه تحقیق و پژوهش این دانشگاه با داشتن 1400 نفر عضو هیات علمی و 80 مرکز تحقیقاتی تاثیر مهمی در حوزه تولیدات علمی در زمینه‌های پزشکی دارد. 

وی افزود: رویکرد دانشگاه شهید بهشتی دانشگاه نسل سوم است، نسل اول دانشگاه بیشتر به آموزش می‌پرداختند؛ دانشگاه نسل دوم به تولیدات علمی به شکل مقاله می‌پرداختند، اما نسل سوم دانشگاه‌ها در زمینه فناوری و تولیدمحوری در جهت رشد اقتصادی و جامعه حرکت می‌کند. 

آقاجانی گفت: برای رسیدن به تاثیرگذاری در حوزه فناوری علوم پزشکی اقدامات زیادی ا نجام دادیم که از جمله آنها قرارداد با دو دانشگاه صنعتی مهم کشور و چند دانشگاه معتبر در کشورهای فرانسه، هلند، ایتالیا و روسیه است، علی‌رغم وجود تحریم‌ها، دانشگاه شهید بهشتی در یک‌سال گذشته توانسته است در رتبه‌بندی لایدن 30 رتبه رشد پیدا کند. 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به تولید استخوان مصنوعی تولید شده با تکنولوژی پرینت سه بعدی در داخل کشور توسط محققان این دانشگاه متذکر شد: موضوع این پژوهش 10 ساله ضایعات استخوانی است ضایعاتی که در اثر وقوع حوادث ترافیکی به وجود می‌آید و بخش مهمی دچار ضایعات استخوانی می‌شود که گاهی اوقات این استخوان‌ها قابلیت ترمیم خود به خودی ندارند، ضمن اینکه سرطان‌ها و تومورها و بیماری‌های مادرزادی نیز باعث ایجاد ضایعات استخوانی می‌شوند. 

وی اظهار کرد: سه روش برای ترمیم ضایعات استخوانی در دنیا وجود دارد روش اول اتوژن است که از استخوان خود بیمار مانند استخوان لگن برای ترمیم مغزهای استخوانی استفاده می‌شود. روش دوم، روش آلوژن است که از استخوان جسد برداشته شده و برای ترمیم بافت‌های استخوانی استفاده می‌شود که در این روش خطر انتقال آنتیژن‌ها وجود دارد، سومین روش در ترمیم ضایعات استخوانی استفاده از زیست‌ماده است که از موادی غیر از استخوان فرد استفاده می‌شود و این مواد جایگزین استخوان از دست رفته می‌شود. 

آقاجانی تصریح کرد: در این پژوهش ده ساله، به یک زیست‌ماده‌ای دست پیدا کردیم که بسیار شبیه به استخوان است و قابلیت استفاده در پرینت‌های سه بعدی دارد تا در نتیجه این فرایند، استخوانی متناسب با بیماری خاص فرد ساخته شود. 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطرنشان کرد: ساخت پرینت سه بعدی که بتواند این زیست‌ماده را تولید کند، با کار مشترکی که با صنعتگران داخلی انجام شد اتفاق افتاده است، ضمن اینکه تاکنون پنج بیمار دچار ضایعات فکی و یک بیمار دچار ضایعات استخوانی پا با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی مورد جراحی قرار گرفته و نتایج این جراحی کاملاً رضایت‌بخش بوده است. 

به گزارش فارس آرش خجسته عضو تیم سازنده استخوان مصنوعی با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی ساخت داخل نیز اظهار داشت: ضایعات استخوانی در اثر بیماری‌های مادرزادی، تومورها، تصادفات و بیماری‌های بدخیم در کشور شیوع زیادی دارد، سالانه 600 تا 700 هزار تصادف منجر به جرح در کشور اتفاق می‌افتد که در بسیاری از آنها نقص‌های استخوانی دیده می‌شود، ضمن اینکه 800 مورد در سال نیز تومور بدخیم استخوانی گزارش می‌شود. 

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.