اوضاع بیمارستان‌های دولتی بحرانی است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، طرح تحول سلامت با تمام کم و کاستی هایی که به آن وارد بود، اما یک ویژگی منحصر به فرد دارد و آن، کاهش هزینه های پرداختی از جیب بیماران بستری در بیمارستان های دولتی و دانشگاهی بوده است. 

یکی از مشکلات حاد نظام سلامت کشور تا قبل از اجرای طرح تحول سلامت، مشکلات بیماران محروم و بی بضاعت جامعه برای رفتن به بیمارستان بود. ضمن اینکه شرایط بیمارستان های نیز در یکی دو دهه گذشته نامطلوب بود، به طوری که بیماران برای تهیه کوچک ترین نیازهای زمان بستری، می بایست خود برای تهیه آن به بیرون از بیمارستان می رفتند.

این قبیل مشکلات باعث شد که پس از روی کار آمدن دولت یازدهم، اولین و مهم ترین اقدام وزارت بهداشت، عبور از بحران دارویی سال ۹۱ و نیمه اول سال ۹۲ بود و به دنبال آن، اجرای طرح تحول سلامت در دستور کار وزارتخانه قرار گرفت.

با اجرایی شدن طرح تحول سلامت، انتقادات نسبت به روند اجرای طرح آغاز گردید و گلایه ها از ریخت و پاش های مالی در قالب این طرح شروع شد. با تمامی این تفاسیر، طرح تحول سلامت تا کنون توانسته سرپا بماند. اما، مشکلات نقدینگی بیمارستان های دولتی، تحریم ها و البته عدم مدیریت هزینه های حوزه سلامت، دست به دست هم داده تا شاهد توقف نسبی طرح تحول سلامت باشیم. هر چند که با تغییر وزیر بهداشت، گمان می رفت این طرح دستخوش اصلاحاتی شود و همین طور نیز شد.

حالا با گذشت چند ماه از سال ۹۸، اوضاع بیمارستان های دولتی به شدت بحرانی است، به طوری که وزیر بهداشت نیز این مسئله را در نشست اخیر روسای دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور که در مشهد برگزار شد، مطرح کرد و از مدیران و روسای بیمارستان ها خواست که در هزینه ها وسواس بیشتری به خرج دهند و تا می توانند از هزینه های غیر ضروری بکاهند.

شاید گفتن این جمله که "دوران ماه عسل وزارت بهداشت تمام شده است" از قول وزیر، بهترین سند برای نشان دادن وضعیت بحرانی بیمارستان ها باشد. به طوری که وزیر، از روسای دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور خواسته است فعلا از انجام پروژه های عمرانی غیر ضروری خودداری کنند. 

چند ماهی است که گلایه های بیمارستان های دولتی از کمبود منابع برای تامین هزینه های خدماتی که به بیماران ارائه می دهند، به گوش می رسد. اما، طرح این گلایه ها و اعتراض ها نتوانسته تغییری در بهبود وضعیت بیمارستان ها ایجاد کند و مشکلات مالی آنها روز به روز بدتر می شود. تا جایی که گزارش هایی از ارجاع بیماران بستری به خارج از بیمارستان ها برای تهیه نیازهای درمانی، به گوش می رسد. موضوعی که وزیر بهداشت نیز تلویحا آن را در نشست روسای دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور در مشهد، پذیرفت و در عین حال از روسا و مدیران بیمارستان ها خواست که اجازه ندهند چنین روندی تشدید شود.

به گفته یکی از روسای بیمارستان های دولتی، کمبود تجهیزات و اقلام مصرفی مورد نیاز بیماران بستری، باعث شده که انجام برخی اعمال جراحی به تعویق و تاخیر بیافتد و البته متوقف شود. این در حالی است که وزارت بهداشت، اصرار بر این موضوع دارد که هیچ بیمارستانی اجازه ندارد بیمار بستری را برای تهیه لوازم مورد نیاز مصرفی و پزشکی، به خارج از بیمارستان ارجاع دهد. 

موضوع ارجاع بیماران به خارج از بیمارستان ها، در سال های قبل از اجرای طرح تحول سلامت، به شدت نمایان و علنی شده بود. به طوری که بیماران برای جزئی ترین نیازهای خود مثل تهیه پانسمان و دمپایی نیز به بیرون از بیمارستان می رفتند. اما، با اجرای طرح تحول سلامت، دو موضوع مورد تاکید قرار داشت. نخست، کاهش پرداختی هزینه های بستری از جیب بیمار و دوم، عدم ارجاع بیمار به خارج از بیمارستان برای تهیه لوازم مورد نیاز در هنگام بستری شدن بود. 

ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت، به دفعات این موضوع را مورد تاکید قرار داده است که تهیه هر نوع دارو و ملزومات پزشکی به عهده بیمارستان است.

وی خط قرمز وزارت بهداشت را  ارائه خدمت مناسب به مردم و محافظت مالی از بیماران عنوان کرد و افزود: چنانچه گزارش هایی از بیمارستان ها داشته باشیم که بیماران را به خارج از بیمارستان ها ارجاع داده اند، تیم های کارشناسی را به آن بیمارستان اعزام می کنیم تا موضوع مورد بررسی قرار گیرد.

به گزارش مهر حریرچی تاخیر بیمه ها در پرداخت مطالبات بیمارستان ها را، یکی از دلایل بحرانی شدن وضعیت مالی بیمارستان ها دانست و گفت: در صورتی که بیماران با چنین مشکلاتی مواجه می شوند، با سامانه ۱۹۰ تماس بگیرند تا در اسرع وقت، موضوع پیگیری شود.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.