طی ۳۰ سال گذشته آمار ابتلا به هاری در کشور افزایش یافته است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، بهزاد امیری گفت: بر اثر حمله و گزش حیوانِ هار و به دلیل آلوده بودنِ بزاق حیوان به ویروس هاری،  این ویروس می‌تواند وارد بدن شده و با ورود به دستگاه عصبی باعث بیماری هاری که یک نوع آنسفالیت ویروسی است، شود. نخستین بار لویی پاستور در سال ۱۸۸۵ با ابداع نوعی واکسن توانست جان کودک مبتلا به هاری را نجات دهد.

رییس اداره مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت ادامه داد: متاسفانه در صورتی که بیماری هاری در انسان بروز پیدا کند، درمانی ندارد و بیمار فوت می‌کند، البته بیماری هاری قابل پیشگیری بوده و وزارت بهداشت هم بر لزوم پیشگیری از بروز آن تاکید دارد.

وی یادآور شد: طی ۳۰سال گذشته آمار ابتلا به هاری در کشور افزایش یافته، در طی سال گذشته تعداد موارد حیوان گزیدگی ۲۰۷هزار و ۲۲۷ مورد در کشور گزارش شده است. در طی سال‌های گذشته هر ساله موارد حیوان گزیدگی روبه افزایش بوده است. چنان که در سال ۹۶ این آمار ۱۸۲هزار و ۸۱۸ بود و سال ۹۷ شاهد رشد این تعداد بودیم.

امیری گفت: علی‌رغم این تعداد بالای حیوان گزیدگی در کشور، از آنجایی که ابتلا به هاری می‌تواند منجربه مرگ شود، وزارت بهداشت اقدامات زیادی برای کنترل و درمان این بیماری انجام داده‌ است. به طور مثال پس از گزش توسط حیوان آلوده، افراد می‌توانند به صورت رایگان به  مراکز درمان و پیشگیری هاری در سراسر کشور مراجعه کنند. در این مراکز، اقداماتی برای آموزش و اطلاع‌رسانی، شست‌وشو و ضدعفونی کردن زخم‌ها، واکسیناسیون برعلیه هاری، تجویز سرم ضدهاری و... انجام می‌شود که البنه این اقدامات هزینه زیادی هم بر گردن وزارت بهداشت گذاشته است.

رییس اداره مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت تاکید کرد: باید توجه کرد که هر واکسن هاری هفت یورو و هر سرم هاری ۵۶ یورو هزینه به دنبال دارد و این نکته قابل توجه است که هر بیمار مبتلا به هاری در طی دوره درمانی خود باید چند واکسن و چند واحد سرم دریافت کند، اما با تمام این هزینه‌ها در این حوزه موفق عمل کردیم تا جایی که در سال گذشته تنها شش نفر به بیماری هاری مبتلا شدند.

وی اظهار کرد: تشکیل کارگروه‌های مرتبط بحث ساماندهی و کنترل سگ‌های ولگرد و بلاصاحب در دستور کار قرار گرفت، در شهرها شهرداری‌ها و در روستاها دهیاری‌ها در راستای این اقدامات به یاری ما آمدند ازجمله این اقدامات کنترل جمعیت این سگ‌ها، انجام واکسیناسون، عقیم‌سازی و ... است. این فعالیت‌ها با هدف ارتقای سلامت عمومی جامعه شهری و روستایی از طریق همکاری در پیشگیری از بروز بیماری‌های واگیردار و مراکز ساماندهی سگ‌ها انجام شد.

به گزارش ایسنا امیری در پایان اضافه کرد: در سطح کشور، مراکزی برای نگهداری از این سگ‌های بلاصاحب تهیه شده که شهرداری دراین مراکز اقدام به نگهداری، تیمار، مراقبت، عقیم سازی، پلاک گذاری و ...آن‌ها می‌کنند. یکی از اقدامات مشترک وزارت بهداشت با این ستاد آن است که  تا حد امکان، سگ‌ها واکسینه شوند. البته حتی در مورد سگ‌های خانگی هم با این هدفِ واکسیناسیون فاصله داریم و تعداد زیادی از سگ‌ها هستند که واکسینه نشدند.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.