در حال حاضر با مشکل پزشکان عمومی بیکار مواجه هستیم
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، سیامک مره‌صدق گفت: در بسیاری از کشورهای دنیا ثابت شده است که افزایش تعداد پزشکان، به تنهایی سطح بهداشت و درمان را ارتقا نمی دهد شاید مهمتر از افزایش تعداد پزشکان حتی افزایش تعداد کادر پیراپزشکی مثل پرستاری است که ما در کشورمان به نسبت پزشکان کم داریم و نیاز اساسی ما بیشتر این گروه هستند همچنین ایجاد انگیزه در پزشکان برای ماندگاری در مناطق محروم و اصلاح وضعیت توزیع پزشکان در سطح کشور از دیگر نیازهای مهم کشور است.

وی افزود: ما بارها تجربه کرده ایم که افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو در رشته های پزشکی شاید از نظر احساسی برای کسانی که در کنکور شرکت می کنند کار جالبی باشد اما در درازمدت در راستای منافع آموزشی و بهداشتی کشورمان نیست. 

رئیس بیمارستان و موسسه خیریه سپیر ادامه داد: در حال حاضر مسئله ما اصلا مسئله سرانه پزشک نیست در حال حاضر به علت نبودن پزشک هیچ بیماری از دریافت خدمات بهداشتی محروم نمی ماند از طرف دیگر اگر تعداد پزشکان دو برابر شود آیا وزارت بهداشت قدرت جذب و استخدام آنها را دارد؟ پزشکی یعنی طی کردن هفت سال عمر، ما بیاییم هفت سال پر از مشقت و درس خواندن را به یک نفر تحمیل کنینم با وعده اینکه یک روزی قرار است با یک شغل مناسب به منزلت اجتماعی مناسب دست پیدا کند و در پایان دوره هیچ خبری ازاین وعده ها نباشد.

مره صدق گفت: این مسئله ممکن است به صورت ناخودآگاه عده ای از این افراد را به سوی کارهای نه چندان قانونی سوق دهد چون وقتی اسم پزشک برای یک نفر مطرح می شود سطح توقع خانواده و جامعه از وی افزایش پیدا می کند از طرف دیگر ۷ سال از عمرش را برای این کار صرف کرده است و در واقع توقع دارد در مدت کوتاهی این عقب ماندگی اقتصادی و منزلت اجتماعی را نسبت به همسن و همسالان خود جبران کند و چون امکان چنین چیزی وجود ندارد طبیعتا مشکل ساز خواهد شد.

به گزارش سلامت نیوز وی در پایان اضافه کرد: فکر می کنم باید به مذاکرات مجلس در این باره توجه کرد و ببینیم که نتیجه کلی این مذاکرات چه خواهد بود ولی بنده در شرایط فعلی دلیلی برای افزایش تعداد دانشجویان پزشکی را نمی بینم و ظرفیت این افزایش را هم جایی سراغ ندارم که بتوانیم این افزایش را انجام دهیم بدون اینکه به کیفیت آموزش پزشکی ضربه وارد شود. مدت هاست که وزارت بهداشت سعی خود را بر بهبود کیفیت آموزش گذاشته و تاکید بر روی آموزش علمی تر و کامل تر و بروزتر و مناسب تر با شرایط نیازهای جامعه است به نظرم الان مشکل اصلی ما کمیت پزشکان نیست و باید به صورت علمی تر به این طرح نگاه شود.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.