برنامه مشترک پنج ساله همکاری بین دو کشور را تدوین می‌کنیم
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، سعید نمکی در دیدار جمیل جبق وزیر بهداشت عمومی لبنان در ستاد وزارت بهداشت، اظهار داشت: خودمان را در کنار کشور لبنان مکلف به هرگونه مساعدت می دانیم و آمادگی کامل داریم که به لبنان در زمینه دارو، تجهیزات پزشکی، پذیرش دانشجو در همه مقاطع و درمان بیماران کمک کنیم.

وزیر بهداشت ادامه داد: وزیر بهداشت عمومی لبنان از نزدیک امکانات وسیع ایران در حوزه های دارو، درمان، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را مشاهده کرد. خوشبختانه 97 درصد از داروهای مورد نیاز ایران در کشور تولید می شود و تا دو سه سال آینده، 3 درصد داروی وارداتی را نیز در داخل تولید خواهیم کرد در حالیکه قبل از انقلاب برای انجام بسیاری از جراحی ها و درمان ها مجبور بودیم بیماران ایرانی را به خارج از کشور بفرستیم اما امروز پذیرای تعداد زیادی از بیماران کشورهای منطقه برای درمان و از جمله پیوند اعضا هستیم.

وی با اشاره به دستاوردهای ارزشمند ایران در حوزه زیرساخت های پیشگیری و بهداشتی، گفت: اخیرا توانستیم فشارخون حدود 31 میلیون نفر از مردم را کنترل و ثبت کنیم که مورد توجه و تقدیر سازمان بهداشت جهانی قرار گرفت.

نمکی گفت: در ملاقات خصوصی که با وزیر بهداشت عمومی لبنان داشتم مقرر شد که نماینده ای از سوی دو کشور برای تدوین و اجرای برنامه 5 ساله در حوزه سلامت به ویژه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی معرفی شود و پیگیری موارد تفاهم شده را بر عهده داشته باشند.

وزیر بهداشت یادآور شد: 30 سال پیش افتخار داشتم که معاونت بهداشت وزارت بهداشت باشم و در ایجاد زیرساخت شبکه بهداشت و درمان کشور نقش داشته باشم و آماده ایم که کل تجربیات و سابقه ایران را برای تقویت نظام سلامت لبنان در اختیار دولت این کشور قرار دهیم چون عزت و سربلندی لبنان، عزت و سربلندی ایران است.

وی خاطرنشان کرد: آمادگی کامل داریم که در حوزه سلامت شامل بهداشت، درمان، دارو، تجهیزات پزشکی و توریسم سلامت به لبنان کمک کنیم و امروز مذاکرات خوبی با وزیر بهداشت عمومی لبنان داشتیم تا همکاری های دو کشور به ویژه در زمینه دارو و تسهیل ثبت داروی ایرانی در لبنان و انتقال دانش در جهت کمک به راه اندازی صنایع داروسازی در این کشور تقویت شود.

نمکی یادآور شد: در حال حاضر تعداد قابل توجهی از دانشجویان لبنانی در مقاطع مختلف در ایران تحصیل می کنند که مقرر شد تعداد آنها در آینده افزایش یابد. همچنین در زمینه درمان بیماران لبنانی، تسهیلاتی را فراهم خواهیم کرد تا ایران را به عنوان کشور دوست و پر از آرامش برای درمان انتخاب کنند.

وزیر بهداشت در خصوص تسهیلات ایران برای تقویت همکاری های آموزش پزشکی بین ایران و لبنان گفت: امروز تفاهم کردیم که کمیسیون مشترکی بین دو کشور تشکیل شود و نمایندگانی از سوی وزارت بهداشت دو کشور در آن عضویت داشته باشند تا برنامه 5 ساله همکاری در حوزه سلامت را تعریف و اجرایی کنیم و قطعا همه امکانات مان را در اختیار دولت و مردم لبنان خواهیم گذاشت چون سرافزاری و عزت لبنان، سرافرازی و عزت ما است و آمادگی کامل انتقال تجربیات و دانش به این کشور را داریم.

وی تصریح کرد: همکاری مستمر و مداوم در انتقال دانش فنی به لبنان را مهم می دانیم البته در مرحله اول باید محصولات ایرانی را برای رفع مشکلات فوری مردم لبنان بعد از ثبت دارو به این کشور صادر کنیم و همزمان بخش خصوصی دو کشور، باید برای انتقال دانش فنی با یکدیگر همکاری کنند. معتقدیم اگر در لبنان زیرساخت های مربوط به ساخت داروهای های تک را فراهم کنیم، نه تنها بازار لبنان بلکه بازار کشورهای منطقه را نیز به دست آوریم.

نمکی افزود: هرگز به کشور دوست و برادرمان لبنان به عنوان یک بازار تجارت نگاه نمی کنیم بلکه دوست داریم که در انتقال دانش فنی، لبنان را به آخرین دستاوردهای خودمان برای توسعه زیرساخت های نظام سلامت این کشور، مجهز کنیم.

وزیر بهداشت تاکید کرد: تلاش ما این است که دانشجویان لبنانی در تمام مقاطع تحصیلی در ایران تحصیل کنند البته در حال حاضر، تعداد قابل توجهی دانشجوی لبنانی در ایران تحصیل می کنند و چندی پیش در بیمارستان ابن سینا شیراز"بیمارستان تخصصی پیوند اعضا" یک رزیدنت فوق تخصصی لبنانی را دیدم که برای آموزش به شیراز آمده بود تا بعد از آموزش، این امکان را در لبنان راه اندازی و تقویت کند.

وی اظهار کرد: در حال حاضر دولت آمریکا به عنوان یک جنایت جنگی، ایران را به شدت تحت فشار قرار داده اما خوشبختانه 97 درصد از داروهای مورد نیاز کشور را در داخل تولید می کنیم و برای 3 درصد داروی وارداتی به ایران، آمریکا فشارهای زیاد غیر منطقی و غیرانسانی وارد می کند که این داروها برای بیماران خاص و صعب العلاج، وارد کشور نشود البته تا امروز با شیوه های مختلف توانسته ایم داروهای اساسی مورد نیاز را تهیه کنیم.

نمکی اضافه کرد: تحریم ها و فشارها ما را وادار کرده که بخش قابل توجهی از مواد اولیه مورد نیاز دارو را تهیه کنیم و در مورد داروهای بیولوژیک و بیو سیمیلار خوشبختانه نیازمند ماده اولیه وارداتی نیستیم.

در ادامه جمیل جبق وزیر بهداشت عمومی لبنان گفت: ایران کشور دوم ما است و روابط ایران و لبنان به عنوان دو کشور پیوند خورده و دوست قدیمی، تاریخ دیرینی دارد و تلاش ما این است که روابط دوستانه دو کشور را به ویژه در حوزه بهداشت و آموزش پزشکی، استحکام بخشیم.

وی اظهار کرد: پس از بازدید های فنی و طولانی مدت هیات لبنانی از کارخانه های داروسازی و مراکز بهداشتی ایران، از دانش، توان و امکانات ایران به ویژه در حوزه داروسازی، شگفت زده شدم، همچنین بازدیدهایی از مراکز و خانه های بهداشت روستایی داشتیم و شگفت زده و مطلع شدیم که ایران در پوشش خدمات بهداشتی اولیه پیشتاز کشورهای منطقه است.

وزیر بهداشت عمومی لبنان اضافه کرد: امروز از آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو بازدید کردیم و وجود آن برای تمام کشورها به ویژه کشورهای منطقه را یک نیاز مبرم می دانم و در تلاش هستیم که نمونه ای از این آزمایشگاه که تمام مواد غذایی، دارو و آب را کنترل می کند در لبنان ایجاد کنیم چون گام بسیار مهمی برای سلامت شهروندان است.

جمیل جبق گفت: از چندین بیمارستان ایران بازدید کردم و مشاهده کردم که ایران آمادگی دارد که به متخصصان لبنانی که در ایران تحصیل می کنند و همچنین دانشجویان لبنانی، تحصیلات تکمیلی و دوره های تخصصی را ارائه کند.

وزیر بهداشت عمومی لبنان تصریح کرد: میزان واردات دارو در لبنان حدود یک میلیارد و 800 میلیون دلار است و در سال حدود 200 میلیون دلار صرف واردات داروهای بیماران خاص از کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی می شود و اکثر این داروها گران قیمت هستند.

وی افزود: در بازدیدهایی که از شرکت های دارویی ایران داشتم شگفت زده شدم که بسیاری از محصولات دارویی در ایران با کیفیت بسیار بالا تولید می شوند و در تلاش هستیم که از این امکانات در لبنان استفاده کنیم اما در لبنان، وزارت بهداشت از طریق بخش خصوصی اقدام به تامین دارو می کند و بخش خصوصی لبنان از شرکت های دارویی ایرانی، دارو وارد می کنند و در تلاش هستیم که این روند را تسهیل کنیم تا هر شهروند لبنانی بتواند از امکانات ارزشمند و دانش فنی بالا و داروهای باکیفیت ایرانی با قیمت رقابتی و مناسب استفاده کند.

جمیل جبق تاکید کرد: برای تقویت و استحکام روابط بین ایران و لبنان در حوزه سلامت به ویژه در حوزه بهداشت، درمان، دارو، تجهیزات و آموزش، عزم راسخ داریم و از پیشنهادات سازنده وزیر بهداشت جمهوری اسلامی ایران برای ارتقای سطح روابط، تشکر می کنم.

وزیر بهداشت عمومی لبنان یادآور شد: همه می دانند که لبنان، تحریم های ظالمانه علیه ایران را مردود می داند و محکوم می کند بنابراین هیچ محدودیتی از نظر بین المللی برای همکاری با جمهوری اسلامی ایران به ویژه در زمینه غذا و دارو نداریم و معتقدیم که بسیاری از کشورهای منطقه، چنین موضعی دارند.

به گزارش وب‌دا وی در پایان در خصوص تمهیدات لبنان برای همکاری با ایران در صورت افزایش تحریم ها علیه ایران، گفت:  این که دسترسی مردم یک کشور به ویژه کودکان و سالخوردگان به مواد غذایی و دارو، محدود و تحریم شود،‌ جنایت علیه بشریت است و مطمئنا با مخالف های جهانی روبرو خواهد شد.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.