بالاترین مقدار مصرف تریاک را در دنیا داریم
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، رضا ملک‌زاده افزود: اکنون شایع‌ترین سرطان در مردان، معده و در زنان هم شایع‌ترین سرطان، سینه است و سالانه حدود ۱۱۰ هزار ایرانی مبتلا به سرطان می‌شوند.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت ادامه داد: برای اولین بار توانستیم در ۳۰ استان کشور نظام ثبت سرطان را فعال کنیم و با این کار آمار دقیقی از مبتلایان به سرطان به دست آمده است. با این اقدام، مشخص شده که در هر شهر و استان چه تعداد مبتلا به انواع سرطان داریم، این افراد به چه نوعی از سرطان دچار شده‌اند و در چه گروه سنی قرار دارند، آمار سرطان در سال ۹۳ در قالب یک مجموعه منتشر شده و آمار مربوط به سال ۹۴ هم به‌زودی منتشر خواهد شد و در تلاش هستیم این آمار را به روز کنیم.

وی بر لزوم تشخیص زودهنگام بیماری سرطان تاکید کرد و گفت: ۵۰ درصد سرطان‌ها قابل پیشگیری هستند و برای پیشگیری نیازمند آمار دقیق هستیم که بدانیم چه سرطانی در کدام مناطق کشور شایع است تا برنامه‌ریزی دقیق برای پیشگیری آن انجام گیرد که خوشبختانه آمار دقیق به دست آمده است.

ملک‌زاده گفت: دو پروژه بزرگ برای پیشگیری از سرطان‌های مری و معده در کشور در حال انجام است که نتایج این پروژه‌ها حداکثر سه تا چهار سال آینده مشخص می‌شود، چاقی و دخانیات مهم‌ترین عوامل ابتلا به سرطان است، ۳۰ درصد سرطان‌ها به دلیل چاقی بروز پیدا می‌کند و دخانیات نیز به همین درصد، عامل ابتلا به سرطان است.  

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت با توصیه به شهروندان برای پرهیز از مصرف سیگار، قلیان و تریاک، گفت: ما بالاترین مقدار مصرف تریاک را در دنیا داریم و ۴۸ درصد تریاک تولیدی دنیا، در ایران مصرف می‌شود، باور غلط این است که این ماده مخدر برای بدن مفید است، در حالی‌که محققان ثابت کردند که تریاک سرطان‌زا است.

وی به امکان تشخیص زودهنگام سرطان مثانه اشاره کرد و گفت: در مطالعات کوهورت گلستان مشخص شد افراد قبل از ابتلا به سرطان مثانه، یک ژن مشخص در ادرارشان تغییر می‌کند و از این راه می‌توان بیماری را بسیار زودتر تشخیص داد،  بنابراین با یک آزمایش ادرار مشخص می‌شود که این فرد پنج یا ۱۰ سال آینده مبتلا به سرطان مثانه شود یا نه؟ این کار اقدامی مهم برای پیشگیری از سرطان مثانه است.

ملک‌زاده تاکید کرد: سونامی سرطان در ایران نداریم، در ایران سالی حدود ۱۱۰ هزار نفر مبتلا می‌شوند که به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت کشور در هر سال، ۱۵۳ مورد ابتلا به سرطان خواهد بود، متوسط ابتلا به سرطان در دنیا را به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر  ۱۸۰ نفر اعلام کرد و گفت: میزان ابتلا به سرطان در اروپا به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر، ۲۴۰ نفر و در ترکیه هم به ازای هر یکصد هزار نفر، ۱۷۰ نفر است که آمار ایران از بسیاری کشورها پایین‌تر است.

به گزارش ایرنا معاون وزیر بهداشت در پایان اضافه کرد: هرچند تشخیص بیماری نسبت به سال‌های گذشته بهتر و بیشتر انجام می‌شود، اما هنوز تعداد مبتلایان ما کمتر از متوسط جهانی و مبتلایان در اروپاست که این موضوع نشان می‌دهد که سونامی سرطان در ایران، پایه علمی ندارد.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.