در ۲۰ سال گذشته بیش از ۴۰ میلیون غربالگری بینایی چشم کودکان انجام شده است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، علیرضا رئیسی در جلسه امضای تفاهم‌نامه غربالگری بینایی چشم کودکان با سازمان بهزیستی عنوان کرد: ارتباط خیلی خوبی بین وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی وجود دارد و برنامه‌های مشترکی بین این دو سازمان در حوزه توانبخشی و پیشگیری در حال انجام است، هزینه‌کردن در حوزه پیشگیری نوعی سرمایه‌گذاری در راستای صرفه‌جویی و حفاظت از منابع حوزه سلامت است و لار درمان را کاهش می‌دهد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت ادامه داد: در زمینه بینایی اقدامات خوبی صورت گرفته است، امسال از طرف سازمان جهانی بهداشت گواهی ریشه‌کنی تراخم را دریافت کردیم که کار بزرگی بود. مشکل تنبلی چشم یکی از موضوعاتی است که تحقیقات نشان می‌دهد اگر بتوانیم در کودکان زیر شش سال بیماری چشمی را تشخیص دهیم جلوی از کار افتادگی و هزینه‌های درمان را خواهیم گرفت.

وی افزود: در بیست سال گذشته بیش از ۴۰ میلیون غربالگری کودکان انجام شده که از این تعداد یک میلیون و پانصد هزار غربال مثبت گزارش شده است، تشخیص بیماری چشمی در سه ماهه اول بسیار مهم است و با توجه به مشکلاتی که در اعصاب مغز رخ می‌دهد درمان بیماری غیرقابل جبران است و عواقب منفی برای کودک خواهد داشت.

رئیسی گفت: در حوزه تنبلی چشم، سه علت اصلی که ۶۰ درصد موارد را شامل می‌شود اگر یک چشم دچار اختلال انکساری باشد باعث تنبلی چشم خواهد شد و در ظاهر کودک مشخص نیست. ۳۵ درصد موارد به دلیل انحراف چشم رخ می‌دهد که پدر و مادر با مشاهده ظاهر می‌توانند بیماری را درمان کنند. حدود ۵ درصد تنبلی چشم به دلیل آب مروارید و افتادگی پلک رخ می‌دهد.

معاون وزیر بهداشت تصریح کرد: اگر یک چشم دچار اختلال شود در آینده آسیب‌زا خواهد بود. باید این موارد به موقع تشخیص داده شوند و از تحمیل هزینه طی سال‌های آینده جلوگیری شود.

وی اضافه کرد: یکی از اقدامات امروز در قالب تفاهم‌نامه مشخص شدن نوع همکاری با سازمان بهزیستی است، اطلاعات ما در سامانه یکپارچه بهداشت ثبت می‌شود که می‌توان از این ظرفیت استفاده کرد.

در ادامه وحید قبادی‌دانا رئیس سازمان بهزیستی گفت: شیوع تنبلی چشم در کودکان ۳ تا ۶ سال در کشور در سال ۷۴، ۲.۵ درصد بود که در سال ۹۷ به 0.8 درصد کاهش یافت، در 24 ساله اخیر 42.5  میلیون نفر غربالگری شدند که از این تعداد 323 هزار نفر مبتلا به تنبلی چشم تشخیص داده شدند. 1.5  میلیون نفر هم مبتلا به انواع اختلالات بینایی دیگر تشخیص داده شدند.

وی تصریح کرد: در سال 304.97 میلیون کودک 3 تا 6 سال غربالگری شدند گفت: از این تعداد ۱۵ هزار نفر مبتلا به تنبلی چشم و 85 هزار نفر مبتلا به انواع اختلالات بینایی دیگر تشخیص داده شدند.

قبادی دانا با اشاره به بودجه ناچیز صرف شده در حوزه غربالگری چشم تأکید کرد: کل بودجه غربالگری چشم کودکان در کل کشور فقط ۷ میلیارد تومان بوده است که در مقایسه با هزینه‌های درمان در حد صفر است و این اهمیت بهداشت و پیشگیری را نشان می‌دهد.

رئیس سازمان بهزیستی در خصوص کاهش بیماری تنبلی چشم طی سال‌های اخیر گفت: شیوع تنبلی چشم در کودکان 3 تا 6 سال در کشور در سال  205.74 درصد بود که در سال 97 به 0.8 درصد کاهش یافت.

مهدی شادنوش، رئیس مرکز مدیریت پیوند وزارت بهداشت نیز گفت: یکی از مشکلات ما در اداره جامعه توجه به کمیت‌ها به جای کیفیت‌ها است، در حالی که می‌توان از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری کرد، وقتی صحبت از پیشگیری می‌شود فقط وزارت بهداشت نورد توجه قرار می‌گیرد و لازم است سایر سازمان ها نیز در این خصوص اقدام کنند.

به گزارش فارس وی در پایان تاکید کرد: در حوزه ما صدها میلیون تومان برای درمان ناباروری و تولد هزینه می‌شود اما فرد در آینده در حادثه رانندگی جان خود را از دست نی‌دهد و باید سایر سازمان‌ها در این خصوص همکاری کنند. در حوزه درمان در سطح یک کمک‌حال حوزه پیگشیری خواهیم بود.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.