تامین دارو از بزرگترین مشکلات در راه حذف هپاتیت است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، رشید رمضانی افزود: انصافا، جهش بزرگی برای حذف هپاتیت در وزارت بهداشت شروع شده است و مرکز مدیریت بیماری‌های واگیرعزمش را جزم کرده و منابع را به این سمت سوق می دهد تا این بیماری هرچه زودتر حذف شود.

رئیس اداره هپاتیت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ادامه داد: هم معاونت بهداشت و هم شخص وزیر پیگیر موضوع حذف هپاتیت از کشور هستند. حذف هپاتیت از موضوعات مورد علاقه وزیر است و در آخرین نشست مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر با ایشان قول دادند که در این مورد کمک کنند. تامین دارو از بزرگترین مشکلات در راه حذف هپاتیت است، دارو گران است اما ما پیگیر تامین منابع برای خرید دارو هستیم.

وی در خصوص کمک های سازمان بهداشت جهانی نیز گفت: سازمان بهداشت جهانی فقط در حوزه تدوین برنامه به ما کمک کرده و با اینکه به برخی کشورها کمک مالی هم داشته اما به ایران کمک مالی ارائه نکرده است. حتی با شروع تحریم ها، شرایط برای تامین منابع مالی سخت‌تر هم شده است.

وی افزود: اگر در حوزه حذف هپاتیت بتوانیم یک جهش داشته باشیم، می توانیم خیلی راحت تا قبل از سال ۲۰۳۰ و زودتر از خیلی از کشورها به هدف حذف طبق برنامه سازمان بهداشت جهانی برسیم. اگر توانستیم تا ۹۰ درصد بروز هپاتیت را کاهش دهیم و تا ۶۵ درصد مرگ و میر را کم کنیم برنامه حذف را عملی کرده ایم.

رمضانی به موفقیت وزارت بهداشت در سنجش فشار خون اشاره کرد و گفت: سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که بهترین کشورها حداکثر سه میلیون نفر را در طرح سنجش فشار خون مورد ارزیابی قرار داده اند اما ما در این طرح، فشارخون سی میلیون نفر را بررسی کردیم. این موضوع نشان می دهد که ما بستر خوبی برای فعالیت در حوزه حذف و کنترل بیماری‌ها داریم.

رئیس اداره هپاتیت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در خصوص وضعیت شیوع بیماری هپاتیت در جغرافیای کشور نیز گفت: از نظر تقسیم بندی سازمان جهانی بهداشت، ایران در فهرست کشورهای با شیوع پایین این بیماری است و در جمعیت عامل، کمتر از یک و نیم درصد هپاتیت B و کمتر از نیم درصد هپاتیت C دارند.

وی تصریح کرد: بیماری هپاتیت در استان های شمال و شمال شرقی و برخی استان‌ها مثل استان سیستان و بلوچستان دارای شیوع بالاتری نسبت به سایر مناطق کشور است، در سراسر کشور، کمتر از یک و نیم میلیون فرد مبتلا به هپاتیت B و کمتر از دویست هزار نفر مبتلا به هپاتیت C داریم.

رمضانی در خصوص عوارض بیماری هپاتیت گفت: درصدی از بیماران مبتلا به ویروس هپاتیت B و C، در مراحل اولیه بیماری شان تشخیص داده نمی شود و در نتیجه وارد مرحله مزمن بیماری می شوند که در نهایت می تواند منجر به از کار افتادن بافت کبد یا سرطان کبد در این بیماران شود.

به گزارش ایرنا رئیس اداره هپاتیت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در پایان خاطرنشان کرد: خوشبختانه، الان امکانات تشخیص و درمان بیماری هپاتیت در کشور وجود دارد و لازم است افرادی که هر گونه رفتار پرخطر داشته اند، تتو یا خالکوبی کرده اند، قبل از سال هفتاد و پنج خون دریافت کرده اند، اعتیاد تزریقی داشته اند یا مواد مخدری مثل شیشه مصرف می کرده اند به مراکز بهداشت درمان و آزمایشگاه های خصوصی یا دولتی مراجعه کنند تا شناسایی و درمان شوند. بیماری هپاتیت سی دارای درمان کامل است و داروی آن در ایران وجود دارد.

هپاتیت، التهاب کبد است. التهاب باعث درد و تورم خواهد شد. عوامل ایجاد کنندهٔ هپاتیت متعدد هستند. هپاتیت عمدتاً توسط یکی از ۶ ویروس هپاتیتی " E,D,C,B,A یا G " ایجاد می شود. عامل ایجاد کنندۀ هپاتیت هر چه که باشد باعث التهاب کبد خواهد شد و کارکرد آن را مختل خواهد کرد. فقدان خونرسانی به کبد، سم، اختلالات خودایمنی، مصرف افراطی الکل، آسیب به کبد و مصرف بعضی داروهای خاص نیز میتواند باعث هپاتیت شود.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.