برخورد سازمان نظام پزشکی با روانشناس‌نماها در فضای مجازی
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، محمد حاتمی در خصوص فعالیت گسترده‌ روان شناس نما‌ها در فضای مجازی کشور اظهار کرد: هدف از اجرایی طرح ارتقا سلامت روان محله، تربیت دانشجو‌های علاقه‌مند به روان شناسی است که بعد از گذراندن دوره‌های کارآموزی در خانه‌های سلامت هر محله مستقر و به شهروندان ارائه خدمت می‌کنند. این کارآموزی دانشجویان را نسبت به تمام قوانین کشور آشنا کرده و در صورت صلاحدید کمیسیون تخصصی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور به آن‌ها مجوز و پروانه اشتغال داده می‌شود.
 
وی افزود: هدف از اجرایی چنین طرحی جلوگیری از ورود یکسری افراد سودجو با نام روان شناس است که کارشان فریب اذهان عمومی است؛ چرا که با کلام و بیان شیوا سعی در رسیدن به اهداف خود دارند و معمولا در مطب‌ها و کارگاه‌های که حضور و برگزار می‌کنند؛ اول با ذهنیت افراد بازی و حرف‌های خود را به مخاطبان ارائه می‌دهند.
 
حاتمی گفت: برخی از این روان شناس نما‌ها هم مدرک غیر مرتبط دارند، مدرکی که از نظر سازمان نظام روان شناسی یک مهره سوخته به حساب می‌آید؛ چرا که یک روان شناس حرفه‌ای باید تمامی مدارک و تجاربش روان شناسی باشد. 
 
 رئیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور ادامه داد: با کمک معاونت انتظامی سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور به چند روان شناس نمای متخلف تذکر و هشدار داده شد که اگر فعالیت خود را ادامه دهند، سازمان نظام پزشکی برخورد جدی‌تر خواهد داشت و این افراد را به دادسرای رسیدگی به تخلفات معرفی و از فعالیت آن‌ها جلوگیری می‌شود، تا امروز حدود ۶۰۰ تخلف در کشور ثبت شده است.

وی در خصوص نحوه برخورد با فعالیت افرادی که دارای مدرک جعلی از کشور‌های دیگر هستند، گفت: افرادیکه به دروغ در مرورگر‌ها اینترنتی از خود مدرک جعلی ساخته اند نیز از این قانون مستثنی نیستند و بعد از تحقیقات و نداشتن مدرک مرتبط به دادگاه رسیدگی تخلفات معرفی می‌شوند. این موضوع نمونه بارز این است که فردی از خارج از کشور مدرک کسب کرده باشد و برای خدمت به کشور بیایید که طبق قوانین وزارت علوم تحقیقات و فناوری در هر صورت باید برخی دوره‌ها را گذارنده تا مجوز فعالیتش صادر شود. 
 
حاتمی اضافه کرد: در واقع روان شناس فردی است که یادگیری خود را در انسان به شکل حرفه‌ای مورد بررسی قرار می‌دهد و نباید الگوی بد را در جامعه ترویج دهد، افرادی که در مراکز مشاوره و روانشناسی مشغول فعالیت هستند باید از نظر علمی، اخلاقی و اجتماعی صلاحیت لازم را داشته باشند.
رئیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور در پایان اضافه کرد: هر مشاور موظف است بعد از هر جلسه مشاوره خلاصه‌ای از جلسه حتی محرمانه را در پرونده مراجع ثبت و امضا کند، بنابراین در صورتی که از مراجعه فردی به این مرکز بی اطلاع باشد و یا گزارش جلسه مشاوره را در پرونده بیمار ثبت نکرده باشد، تخلف محسوب می‌شود.

در ادامه زینب نصیری مدیر کل سلامت شهرداری تهران با اشاره به چالش‌ها و مشکلاتی که در مسیر ارتقای سطح سلامت روان شهروندان وجود دارد، ادامه داد: تهران باید به یک شهر آرام، تبدیل شود و اگر لازم است باید افراد را در مسیر سلامت روان قرار داد تا بیش از پیش به این موضوع توجه شود.
 
مدیر کل سلامت شهرداری تهران با اشاره به خلا‌ءهایی که در حوزه سلامت روان در شهر تهران وجود دارد، ادامه داد: به رغم همه ظرفیت‌ها و تلاش‌هایی که برای ارائه خدمات سلامت روان به شهروندان تهرانی صورت گرفته است اما متاسفانه این دسته از شهروندان خدمات با کیفیتی را دریافت نمی‌کنند.
 
وی افزود: از ۱۲ سال پیش خانه‌های سلامت در سطح محلات شهر تهران تشکیل شد، واحد‌های مشاوره و روان شناسی در زیر مجموعه آن‌ها فعالیت می‌کردند. ارائه خدمات مشاوره و روان شناسی به شهروندان در این واحد‌ها با چند اشکال اساسی مواجه است؛ بخش قابل توجهی از این مشاوران و روان شناسان فاقد پروانه از سازمان نظام روان شناسی هستند و خدماتی که ارائه می‌شود، از استاندارد‌های لازم برخوردار نیست.
 
نصیری گفت: این واحد‌های مشاوره و روان شناسی، با سایر بخش‌های سلامت روان، ارتباط ندارند و یا اینکه این ارتباط، سیستماتیک نیست، خیلی از شهروندان با کلینیک‌های مشاوره و روان شناسی آشنا نیستند، متاسفانه به دلیل نبود سیستم ارجاع، این مشکل وجود دارد که شهروندان نتوانند از خدمات مشاوره و روان شناسی، به خوبی استفاده کنند.
 
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان مدیر کل سلامت شهرداری تهران در پایان تاکید کرد: تمام مدل‌هایی که در حوزه سلامت روان طراحی شده است تا امروز نتوانسته به افزایش سواد سلامت شهروندان به خصوص در بحث خودمراقبتی کمک کند.شهرداری تهران متولی سلامت روان شهروندان نیست اما می‌تواند نقش پشتیبان از نهاد‌ها و دستگاه‌ها را داشته باشد تا خدمات بهتری به شهروندان ارائه شود.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.