بومی‌سازی ستون‌های استخراج DNA و RNA مورد نیاز آزمایشگاه‌های ژنتیک مولکولی و پزشکی
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، اسیدهای نوکلئیک فصل مشترک همه جانداران است و از زنجیره‌های طویل مولکولی که مهم‌ترین اطلاعات ژنتیکی را در داخل خود دارند تشکیل شده و جایگاه  مهمی را در بروز و شناخت ویژگی‌های وراثتی به خود اختصاص داده‌اند. 

برای استخراج این اسیدهای نوکلئیک حامل اطلاعات ژنتیکی، از ستون‌های مخصوص استخراج استفاده می‌شود، تولید این ستون‌های استخراج که در کیت‌های خالص‌سازی به‌کار می‌رود اگر چه بسیار پر کاربرد و حائز اهمیت فراوانی است، اما تاکنون در انحصار امریکا و کشورهای اروپایی و برخی کشورهای پیشرفته آسیایی بوده، یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان کشورمان موفق شده است برای نخستین بار، این ستونهای کیت استخراج DNA و RNA را بومی‌سازی کند.

حسین کمال‌الدینی مدیر عامل شرکت دانش‌بنیان "زیست فن‌آوری زند" به تولید ستون و کیت‌های استخراج DNA و RNA در کشور اشاره کرد و افزود: با این ستون‌ها اسیدهای نوکلئیک از سلولها و بافت‌های موجودات مختلف قابل استخراج است، بافت‌های مختلف موجودات حاوی اطلاعات ژنتیکی هستند، با این ستون‌ها، اسیدهای نوکلئیک از بافت‌های مختلف بدن انسان مانند خون و بافت‌ها، همچنین از باکتری‌ها، قارچ‌ها و بافت‌های مختلف گیاهان و حیوانات قابل استخراج است.

وی تصریح کرد: ستون‌های استخراج، اسیدهای نوکلئیک را از سایر ناخالصی‌های درون سلولی مانند پروتئین‌ها، چربی‌ها، قندها و نمک‌های محلول، جدا و در اختیار پژوهشگران ژنتیک قرار می‌دهد، شرکت‌های خارجی تولیدکننده این محصول، دانش فنی را به انحصار خود در آورده و در اختیار کشور دیگری قرار نمی‌دهند، ما نیز از مهندسی معکوس فراتر رفتیم و با دانش فنی بومی خودمان به شیوه‌ای انحصاری این ستون را تولید کردیم. 

مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان از رضایت‌بخش بودن کارایی این محصول در آزمایشگاه‌ها گفت و ادامه داد: تولیدکنندگان کیت‌های استخراج DNA و RNA عمده‌ترین مشتری این محصول دانش‌بنیان هستند، فعالان آزمایشگاهی حوزه‌های پزشکی، گیاه‌پزشکی، دامپزشکی، میکروبیولوژی، خون و سلول‌های بنیادی از این کیت‌ها استفاده می‌کنند.

کمال‌الدینی به تولید سایر مواد و محلول‌های لازم در کیت‌های استخراج اشاره کرد و افزود: ستون استخراج جزء اصلی از مجموعه کیت استخراج DNA و RNA به شمار می‌رود و برای عملکرد صحیح، باید تمامی اجزای کیت نیز مهیا باشد که در این رابطه شرکت انواع کیت‌های خالص‌سازی نیز تولید شده است.

وی ساخت ایران  بودن و کیفیت هم‌پای نمونه خارجی ضمن قیمت پایین‌تر را از ویژگی‌های مهم این محصولات می‌داند و ادامه داد: ستون‌های این کیت‌ها به طور کامل در ایران ساخته شده و تمام بخش‌های مورد نیاز در بازار داخل است.

مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان کیفیت بالا در کنار قیمت پایین‌ را مزیتی برای حمایت از این کالای داخلی عنوان کرد و افزود: قیمت پایین تمام شده، یک‌پنجم نمونه مشابه خارجی بوده و با توجه به سایه گسترده تحریم‌ها، که سبب شده است کیت‌های مشابه خارجی با قیمت بسیار بالا و با زمان و دشواری زیاد تهیه شود، شرکت ما را به نخستین تولیدکننده این ستون‌ها در داخل کشور تبدیل کند. 

به گزارش ایرنا کمال‌الدینی در پایان اضافه کرد: تجهیزاتی که برای تولید این ستون‌ها در اختیار نداشتیم در شرکت طراحی و به کمک متخصصان داخلی و همکاری با صنعت ساختیم، به‌طوریکه تولید این ستون‌ها هم اکنون به مرحله نیمه‌صنعتی و تولید نیمه‌انبوه رسیده و ظرفیت تولید ماهانه ۲۵ هزار ستون فراهم شده است.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.