از هر ۵۹ کودک، یک مورد مبتلا به اوتیسم است
به گزارش پایگاه خبری پرشکان و قانون (پالنا)، هوشنگ دادگر اظهار کرد: مشکلات گفتاری با توجه به نوع مشکل، در سنین متفاوتی بروز پیدا می‌کند؛ مشکلات تلفظی بر اساس فهرست واجی و بر مبنای رشد واج‌ها در کودکان مشخص می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: انتظار این است در یک کودک دو ساله، حدود ۵۰ درصد از گفته‌ها وضوح کافی را داشته باشد و وقتی سن او به ۳ سال می‌رسد این رقم تا ۷۵ درصد افزایش پیدا می‌کند و اگر وضوح کلمات بیان شده کمتر از این میزان باشد، مراجعه به کلینیک‌های گفتار درمانی، مورد نیاز خواهد بود.

وی افزود: از نظر تغییر در رشد گفتار و زبان، انتظار داریم بین ۱۰ تا ۱۲ ماهگی، اولین کلمات کودک بیان شوند؛ گاهی ممکن است این اتفاق را یک ماه دیرتر یا یک ماه زودتر نیز شاهد باشیم اما اگر پس از ۱۳ یا ۱۴ ماه، اولین کلمات ظاهر نشود می‌تواند اولین نشانه از بروز مشکلات بیانی باشد. توجه داشته باشید که این نشانه، نگران‌کننده نیست و فقط به معنای آن است که کودک نیاز به بررسی دارد که از بروز اختلالات احتمالی جلوگیری کنیم.

دادگر تاکید کرد: باتوجه به افزایش ابتلا به اوتیسم و آمار‌های اخیر که خبر از وجود یک مورد ابتلا در هر ۵۹ کودک می‌دهد، می‌بایست بیشتر به این موضوع توجه کنیم.

این متخصص گفتار درمانی تصریح کرد: از جمله علائم ابتلا به اوتیسم می‌توان به واکنش نشان ندادن نسبت به اسم، عدم توانایی تقلید و اختلال در مهارت‌های ارتباطی مثل تماس چشمی کودکان زیر یکسال اشاره کرد، بنابراین باید این نشانه‌ها بیشتر مورد توجه قرار بگیرند؛ به والدین توصیه می‌شود اگر کودکی با این علائم دیده شد، برای طی کردن مراحل درمانی به پزشک متخصص مراجعه کنند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان وی در پایان درباره دسترسی به مراکز گفتار درمانی، گفت: در تمامی شهرهای کشور، کلینیک‌ها و مراکز گفتار درمانی فعال هستند و مراکز دانشگاهی‌ نیز در این زمینه بیماران را همراهی می‌کنند، بنابراین با مراجعه به این مراکز می‌توان از خدمات تخصصی در حوزه گفتار درمانی بهره‌مند شد.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.