تا یکی دو ماه آینده هیچ حرکت غیرشفافی در وزارت بهداشت وجود ندارد
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، سعید نمکی امروز در حاشیه مراسم روز خبرنگار در جمع خبرنگاران اظهار داشت: امیدوارم تا یکی دو ماه آینده هیچ حرکت غیرشفافی در وزارت بهداشت و بخش‌های دیگر وجود نداشته باشد.

وزیر بهداشت در خصوص اینکه آیا می‌توانید مقابل مافیای دارو بایستید، گفت: معتقدم چون خدا همواره حامی حق و حقیقت است من چیزی به عنوان مافیا برای آن اصالتی قائل نیستم و اگر مشکلی وجود دارد نیز به خاطر بی‌عرضگی ماست.

وی افزود: اگر ما قسمت‌های که تابع پیگیری و شفافیت هستند با رسانه‌ها به صورت منسجم حرکت کنیم قدرتی به نام مافیا نمی‌شناسیم و اصالتی برای آن قائل نیستیم، چیزی به نام مافیا اصالت ندارد و اگر هم وجود دارد به دلیل اینکه ما که تابع شفافیت هستیم همدیگر را خوب حمایت نکردیم.

نمکی گفت: اگر ما که تابع شفافیت هستیم و نمی‌ترسیم و خدا را ناظر بر اعمال‌مان می‌دانیم و حامی حرکت‌های درست باشیم اصالت آن طرف به شدت آسیب پذیر است و حاکمیت آن اندیشه در جامعه نمی‌تواند رشد کند.

وزیر بهداشت تاکید کرد:‌معتقدم اکنون در این مسیر راه زیادی را رفته‌ایم. ما در شفاف سازی که در سازمان غذا و دارو و چه قسمت‌های دیگر کار می‌کنیم و بنده از روزی که آمده‌ام این موضوع را شروع کردم و بسیاری از راه را رفته‌ایم، تا یکی دو ماه آینده هر حرکتی در اینجا کاملا در یک اتاق شیشه‌ای برای همه رسانه‌ها و مردم قابل رصد است.

وی در خصوص اینکه چه برنامه خاصی برای میزان کاهش مصرف نمک در مواد غذایی دارید،‌گفت:‌ با اشاره به اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشار خون ما دو بخش را دنبال می‌کنیم. اول اینکه موارد فشار خونی را که تاکنون مردم از آن اطلاعی نداشتند مورد توجه قرار دادیم و پیش‌بینی ما دو میلیون مورد جدید بود که در این طرح به دلیل اینکه 20 میلیون نفر را تحت پوشش قرار داده بودیم این میزان افزایش یافته و به 30 میلیون و 600 هزار نفر رسید.

نمکی تصریح کرد: در این طرح ما به دو میلیون و 700 هزار مورد جدید که فشار خون داشته و خود از این موضوع اطلاعی نداشتند، رسیدیم ضمن اینکه به 10 میلیون موردی که قبل از مرحله فشار خون بود و در مرز فشار نرمال و بالا قرار داشتند رسیدیم و در مجموعه این حدود 12 میلیون و 700 هزار نفر اگر طبق برنامه‌ای که طراحی کردیم و با توجه به پرونده الکترونیک سلامت و ارتباطی که با اینها خواهیم داشت  اینها قطعا مواردی در آینده خواهند بود که می‌توانند زندگی درست و سالمی داشته و گرفتار عوارض فشار خون نشوند.

وزیر بهداشت با اشاره به اقدامات دیگر وزارت بهداشت در کنترل میزان مصرف نمک در مواد غذایی خاطرنشان کرد:‌ما چه در نان و چه بقیه فرآورده‌های غذایی که عرضه می‌شوند و نیز در رستوران‌ها و جاهایی که غذا را به صورت عمومی صرف می‌کنند و همچنین رستوران‌های ادارات، نانوایی‌ها و تولید کنندگان مواد غذایی برنامه مفصلی را در نظر گرفته‌ایم.

وی خاطرنشان کرد:‌ از طریق سیستم پیام رسان با تلفن همراه ارتباط گرفته و تا چند روز دیگر نیز پرونده الکترونیک به تلفن همراه مردم وصل خواهد شد.

نمکی درباره سامانه تیتک در سازمان غذا و دارو و شائبه تخلفات ارزی در آن گفت: سامانه تیتک سامانه‌ای است که می‌توانسته به ثبت و ضبط درست به اطلاعات بپردازد البته بعضا نارسایی‌هایی وجود داشته که هنوز از بین نرفته و ما هنوز روی این سامانه 4 ماه است کار می‌کنیم، اکنون سامانه تیتک را بازنگری کرده و تعمیرات لازم را برای شفافیت بیشتر انجام می‌دهیم و داشبوردهای مدیریتی قابل پیگیری را نصب می‌کنیم، سامانه تیتک اشکالاتی داشته و اینکه همه ادعاهایی در خصوص تخلفات در این راه تائید کنم لازم است در این خصوص بررسی بیشتری انجام شود.

وزیر بهداشت اضافه کرد:‌ اخیرا چند پرونده جدید را در خصوص وجود مشکلاتی در دریافت ارز توسط برخی افراد تحویل مقامات قضایی دادیم. البته بنده پرونده‌ای را که آقای توکلی مطرح کرده به دلیل اینکه برای دو سه سال گذشته بوده شخصا به آن ورود نکردم. بنده پرونده‌هایی که در زمان خودم بود رسیدگی کردم و پریروز 5 پرونده را تقدیم مراجع ذیربط کردم تا آنها را بررسی کنند. 

وی اظهار کرد: در گام دوم طرح تحول نظام سلامت دنبال می کنیم به تقدم پیشگیری و درمان و تقدم درمان سرپایی بر بستری است که طرح ملی کنترل فشار خون و پرونده الکترونیک سلامت از این موارد بوده و موضوع سیستم ارجاع پزشکی، پزشکی خانواده و بحث بهداشت روان و دیابت و سایر موارد با همکاری رسانه‌ها دنبال خواهد شد.

نمکی ادامه داد: ما معمولاً مجری مصوبات قانونی مجلس هستیم یک سری از این مصوباتی که عزیزان در مجلس ابلاغ کرده‌اند و اجرا می‌کنیم خود ما هم که بعضی از این رویه‌ها که دانشجویانی با تفاوت هوش و استعداد است در کنار یکدیگر نمی‌نشینند موافق نیستیم به این دلیل که کیفیت دانش آموختگان پایین می‌آید و در صددیم ساختاری را تعریف کنیم که کیفیت آموزش پزشکی کشور در آینده بتوانند ارتقا پیدا کند.

وزیر بهداشت یادآور شد: روز اولی که به وزارت بهداشت آمدم اعلام کردند که وزیر بهداشت به دنبال حق و حقیقت و مدافع مردم است و صنعت دارو هر جا و هر کس که سرمایه گذاری کرده است به آنها پیغام داده ایم که سرمایه‌گذاری باید در راستای ارتقاء صنعت دارو باشد و وزارت بهداشت از این اقدام حمایت می کند اما در واردات دارو اگر صنعت دارو دارویی را تولید کند اجازه واردات را نخواهیم داد.

وی افزود: برخی از این شرکت‌ها هم به عنوان وارد کننده و تولید کننده دارو در حال فعالیت هستند که به آنها اعلام کردیم که داروهای وارداتی خود را در داخل کشور تولید کنند و وزارت بهداشت از این اقدام حمایت می‌کند تمام بروکراسی های اداری درحال هستند و باید ارتقای کیفیت دارو را در نظر داشته باشیم.

به گزارش فارس نمکی در پایان درباره آخرین وضعیت پرونده پالایشگاه نفت اصفهان توضیح داد: این پرونده در حال رسیدگی است و مدارک و مستندات تحویل مراجع قضایی شده است، قبل از حضور بنده در وزارت بهداشت مقامات امنیتی و سازمان‌های ناظر پرونده هایی در این زمینه تشکیل داده‌اند و تحویل مقامات قضایی شده است، این پرونده در حال رسیدگی است و امیدواریم نتایج آن به زودی از سوی مقامات قضایی اعلام شود.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.